Gå til innhold
Arkivverket

[#49782] Navnet Cortelius

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Rune, jeg tror det står fra 'Kragerøe'.Fint å få disse dataene med! Jeg er ikke kjent med kirkebøkene i Telemark. Undrer meg på om det kan finnes noe notat i Kragerø? Han er hattemaker. Kanskje finnes akiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på kirkebøker Kragerø. Fant ikke noe om KK i avgangslisten 1835. Innflyttingslister til Kragerø er det lite av frem til 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro Berit! Flott! Jeg må dobbelsjekke fødselen på KK i Stryn.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KK Tonning i Stryn er døpt 7. januar 1796. De var ofte 1 uke gamle ved dåp, så da er det overensstemmelse med fødselsåret som er oppgitt ved hattemaker KK's begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI ble Caspar Reinholtsen og Gjertru Karhrine Andersdtr. gift 10.05.1772 på Kvernes i Møre og Romsdal.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker Kasper gifter seg første året, 1872, han kommer til Åsland i Mo med Åse Kittilsdatter og får det første barnet som han kaller Ingeborg, som er et kvinnenavn fra Tonning-familien Stryn, Ingeborg Reinholtsdatter f ca 1750. Lenke til Ingeborg f 1872 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5980&idx_id=5980&uid=ny&idx_side=-29>LenkeJohanne f 1874, oppkalt etter farmortvillingene REINERT og Kasper 1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun begravdes ikke i Kviteseid? Det var igrunnen litt overraskende.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinhard Cortelius begravelse april 1869 Lenke nr 15Og da er vi innom begynnelsen på debatten. Nye innlegg om denne familien mottas. Jeg er også interessert i alle 'Cortelius'navn dere har funnet i kirkebøker eller andre kilder! Uavhengig av denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg har selv søkt et -ius navn i Sverige, Grevelius. Det virker som om dette er prestefamilier på samme måte som -lander er knyttet opp mot det militære. Det finnes enkelte svenske forskere som arbeider med prestefamilier. Legg in et søk på http://www.rötter.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi nå tar et steg tilbake til utgangspunktet,så var spørsmålet hvem Ole Cortelius Tonning var sønn av.Ole døpte rett nok en datter Gjertud, som kunne være oppkalling etter farmor Gjertrud Andersdtr.Men han døper ingen sønn for Casper etter farfaren, ei heller for Abel etter morfaren. Og han døpte heller ingen av døtrene for Malene etter mormoren Malene Arnesdtr.Da er vel dette et noe tynt grunnlag til å fastslå at Ole var sønn av Casper Reinholtsen og Gjertrud Andersdtr.I så fall benyttet han ikke mellomnavnet Cortelius verken ved dåp eller konfirmasjon.Til Jonny Mydland.Om du leser dette Jonny, kunne det vært interessant om du kunne fortelle noe om vilken tilknytning Casper Reinholtsen hadde til de reisende. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Rune! En stund siden nå. Kaspers foreldre var Reinholt Kaspersen, f.ca.1707, død 3-2-1805, hesteskjærer, gift ca 1741 av presten Morsing med Berit Larsdatter, f.ca.1705, jordfestet 6-1-1765 i Bolsøy. Gjertrud var datter til en Andreas Torenberg, som også reiste. Disse Torenberg-folkene er imidlertid ikke satt inn i sammenheng med andre reisende, og vi vet ikke mye om dem. Reinholdts-folket er derimot en kjent reisende familie. Kasper f 1744 ble bofast, men sønnen Kasper f 1796 ser det jo ut som kanskje har vært omreisende hattemaker en periode. Dette var ikke et vanlig reisende yrke, men der er eksempler på andre reisende hattemakere. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Jonny.Ja, det er en stund siden sist vi var på nett sammen.Jeg takker for informasjonen om Reinholts-familien. Det er alltid mye interessant stoff rundt disse reisefamiliene.Vet du noe mer om Torenberg-folket? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Rune! Jeg vet minimalt, og det jeg har, kommer fra Arnvid Lillehammer. Andreas Torenberg reiste, og hadde en sønn Jon i 1740. Mor til Jon var Marta Jonsdatter - ”… skal etter det ho sa, ha vore frå Larvik, og hadde reist med Torenberg i tre år, og også tidlegare avla born med han”. Jon ble døpt 1740 i Orkdal. Datteren Gjertrud Catharina Andersdatter Torenberg er f ca 1750, men om Marta Jonsdatter er mor hennes er et åpent spørsmål. Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de gamle kirkebøkene mangler fars navn og bosted ved konfirmasjon og vielser, er det alltid en større utfordring ved slektsforsking. Slik er det bare og det gjør det vanskelig å nøste bakover.Jeg er heller ikke helt sikker på om Ole Cortelius Tonning er sønn av Kasper Reinholtsen i Stryn. Men det var dette sporet i Telemark som jeg fant og som er interessant. Grunnen til at jeg startet debatten var å få et bredt innspill fra brukere som har støtt på navnet Cortelius mens de har arbeidet med sine kilder.Jeg er enig i at navnelikhet alene, er ikke nok bevis. Ole Cortelus Tonning i Bergen fikk 2 sønner og kalte begge Ole Martin. Det er rett at vi ikke finner Kasper eller Reinholt hos ham. Jeg har vist i den andre debatten at OCT's døtre, som fikk flere navn, alle har et navn som korresponderer med navnene til søstrene til Ole Kaspersen i Stryn.Hvis jeg hadde bodd i nærheten av Statsarkivet i Bergen, ville jeg undersøkt følgende1 om det finnes opplysinger om fødselsdato og sted ved enkemann, dikselmann og almisselem Ole Tonnings død oktober 1865 Domkirken Bergen2 opplysninger om barna ved Gjertrud Andersdatter Tonnings død 1822, evt skifte3 Kasper Reinholts begravelse/skifteDet arbeidet som er gjort med å finne Ole Cortelius Tonnings opprinnelse, har i det minste eliminert at han er sønnen til gjestgiver Hans Tonning i Davik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er enig i at når man står fast med noe i slektsgranskning, er det ofte greitt å begynne med å eliminere bort kandidater. I så måte er det bra for debatten at vi har fått ryddet bort Hans Tonning som far. Om vi fortsetter å se på barna til Ole og Inger, så er det nettopp denne mangelen på oppkalling som slår meg.Men jo flere vi er som leter etter opphavet, jo større er sjansen på å finne det rette svaret.Når det gjelder Oles dødsfall i 1865, så er der ikke flere opplysninger enn det kirkeboken viser.Se post nr. 97. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er trolig det som er Reinholt Caspersens andre ekteskap i Bolsøy i 1766.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221240589&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke. Det kan da kanskje tyde på at det er Marta Jonsdtr.som er Gjertruds mor.Her er da kanskje Reinholt tredje ekteskap i Kornstad i 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Rune, utelukker du at det kan være opplysninger om OCT i skifteretten i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei Vigdis, jeg utelukker ingenting med mindre det er skikkelig dokumentert. Jeg bare påpeker at utfra det som var vanlig navneoppkalling, er det lite som tyder på at vi har funnet foreldrene.Jeg vil nødig virke negativ, og jeg ønsker like mye som andre involverte å finne de rette foreldrene. Men mange års jakt etter egen og andres slekt har lært meg å holde forventningene i sjakk. Jeg har gjennom årenes løp, brukt utallige timer på spor som viste seg å være feil.Jeg benytter meg ofte av uttrykket ' expect less, get more'. Om man ikke har for store forventninger , er det lettere å bli gledelig overrasket enn dypt skuffet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I innlegg nr.47 har jeg vært på bærtur. Marta Jonsdtr. hadde selvsagt ingenting med Reinholt Caspersen 1707-1805 å gjøre. Reinholt var først gift med Berit Larsdtr. som døde i 1764/65. Deretter giftet han seg i 1766 med Anna Tobiasdtr. og i 1792 med Marit Olsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.