Gå til innhold
Arkivverket

[#49782] Navnet Cortelius

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det var dessverre verken skifte eller dødsmelding etter Gjertrud Andersdtr. Tonning. Dermed er vi like langt i å finne svar på hvem som var foreldrene ytil Ole Cortelius Tonning. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist at det ikke var noen drahjelp der. Når Nedrebø refererer til skifte, mener han da den digitale databasen?Dødsmelding 1865 etter Ole Tonning kan derimot finnes. Livet til hattemaker Kasper Kaspersen Tonning i Lårdal er i alle fall blitt godt dokumentert i denne tråden. Her er dødsfallet hans 1877 LenkeSkulle gjerne vite hva dødsmeldingene i sorenskriverarkiv, vanligvis inneholder av opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nedrebø henviser til skifteregisteret, altså oversikten over de skiftene som finnes i Nordfjord.Når det gjelder Ole, så var han almisselem ved sin død.Det er derfor meget lite trolig at der var noe å skifte etter ham. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Flere barn av Caspar i Lårdal:Andrea f. 1848www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1384&idx_id=1384&uid=ny&idx_side=-79Hun har nok vært utflytta ei tid, for her er en innflytting på henne i 1866 nr. 12 side 362www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1385&idx_id=1385&uid=ny&idx_side=-332Inger f. 1851 nr. 4www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1384&idx_id=1384&uid=ny&idx_side=-85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Nå blei det tull med lenkene igjen:Inger:www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1384&idx_id=1384&uid=ny&idx_side=-85Andrea:LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper Kaspersen er ikke så vanlig navn. Ved landsdekkende søk FT-1801 på fornavn *asp*r, finner jeg ingen bedre kandidat enn ham på Tonning i Stryn. Jeg vil bli overrasket hvis andre kan komme med en bedre kandidat. Jeg står fast ved at Reinhard Cortelius f 1868 i Kviteseid er et interessant spor. Andre må gjerne være uenige med meg. Lite har kommet fram om navnet Cortelius etter så mange innlegg i denne tråden, og gjentatt oppfordring fra meg om brukerne kan si at de har støtt på navnet.Ole som er så alminnelig, er det derimot vanskeligere å søke på. Ole Tonning f ca 1791, snevrer det hele inn. Men er det noen som klarer å finne noe i nærheten av Ole Cortelius i FT-1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, det er ikke lett dette Vigdis. Om man søker på etternavn som inneholder ning, og velger alle som begynner med T, Taaning,tonning, Toning,Thonning etc. finner jeg kun 35 personer. Om jeg setter fødselsår til 193 +/- 5 år, snevres søket inn til 8 stk.Kun en av disse heter Ole, men det er dessverre sønnen til Hans Tonning, og han er jo ikke vår mann. Problemet er at vi vet ikke farsnavnet til Ole, og han kan altså være ført i tellingen med alt annet enn Tonning som etternavn.Jeg er enig med at Cortelius var et heller sjeldent navn på den tiden, jeg finner faktisk ingen om jeg søker på fornavn inneholder eliu i 1801-tellingen. Derimot er der svært mange som heter noe med orneliu. Faktisk finner jeg to personer som heter Ole Cornelius. Den ene er 11 år og befinner seg i Flekkefjord, og den andre er 5 år gammel og behinner seg i Borgen i Møre og Romsdal. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er en Ole Cornelius døpt i Bergen 1796.Lenke. Kan det tenkes at en av foreldrene hadde tilknytning til Tonning? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det synes vanskelig å finne bevis på hvem som var foreldrene til Ole Cortelius. Da svigermoren hans Malene Arnesdtr. døde i 1824, sto Ole Corneliussen oppført som pårørende.Trolig skulle vel dette vært Ole Cortelius, med midre det vi tror er mellomnavnet hans faktisk er farsnavnet og Tonning slektsnavn/gårdsnavn.Hvordan det enn er, var det dessverre heller ingen dødsmelding etter Malene Arnesdtr.Hans hustru Inger Marie Abelsdtr. var født i Bergen. Det var også hennes fire søsken, men bortsett bra broren Jacob Abelsen som døde bare et par mnd. gammel, finner jeg heller ikke dem etter 1801.En annen ting som jeg undres litt over, er at ingen av de øvrige Tonningene i Bergen var blant fadderne til Ole og Inger Maries barn. Jeg ville trodd de enten var i slekt , eller i det minste godt kjente. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke enkelt. Jeg har jo også fått negative svar på et par spørsmål til Statsarkivet. i FT-1801 står Ane som mor til Inger Mari Abelsdatter. Hva er rett Ane eller Malene?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hun er døpt Anne Mallene 19.02.1760. Foreldrene var Arne Søreide(Eriksen og Anne Didrichsdtr. (Wittrup)LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Da ser jeg en veldig klar oppkalling hos døtrene til Ole Cortelius og Inger Marias DØTRE med navn fra begge sider, inkl. Tonning Stryn. Når det gjelder sønnen Ole Martin er han ikke oppkalt verken etter morfar Abel eller evt. farfar Kasper.Malene Arnesdatter død 1824, Nykirken nr 33, er Ole Corneliussens ENKE. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg ser det nå. Det er vel de som gifter seg her i Nykirken i 1790.LenkeDa må vi lete etter Anne Malenes dødsfall på nytt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navneoppkallingen er påfallende!Inger Maria, mor og søstre: Anne Malene, Sofie, ElisabethOle Kaspersens mor og søstre: Gjertrud Katrine, Inger, Andrea, BerteDøtrene til Ole Cortelius Tonning:Ane CathrineBerthe MariaInger Sophie CordeliaGiertrud MaleneElisabet Andrea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Vigdis.Ja, der er åpenarelikhetstrekk i navneoppk. blantde jentene i barneflokken, men desto mer fraværenede likhetspunkter forøvrig. De fikk to gutter etter hva jeg kan se, begge døpt Ole Martin. Det nærliggende vil være å tro at de ble kalt opp etter faren, om da ikke farfaren het Ole. Men dette er og blir kun indisier, og vi mangler så langt bekreftelsen på hvem som var Oles far. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke finnes skifter, tror jeg det blir vanskelig å finne en kilde som gir farens navn. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det er fravær av øvrig likhet. Ole Kaspersen har det rette fødeår og han er født og oppvokst på TONNING med god rett til å bruke gården som slektsnavn. Han har den rette sosiale bakgrunn til å livnære seg som dikselmann i Bergen. Ole Cortelius Tonning tilhører ikke borgerstanden Tonning og du finner ingen av dem som faddere ved barnedåpene. Jeg har dessverre ikke funnet det endelige bevis, og jeg respekterer din uenighet, Rune. Vi har begge brukt mye tid for å finne dette beviset, andre brukere også. Det jeg savner etter at jeg introduserte min kandidat, er at du og andre legger fram andre kandidater som er like gode som denne.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kjære Vigdis.Jeg er ikke uenig i at Ole Caspersen Tonning er en god kandidat. Men her dreier det seg ikke om å tro, men å vite. Mange års jakt på egen og andres slekt har lært meg mye, bl.a. at et sterkt og brennende ønske om å finne det man leter etter, lett kan gjøre at man blir for ensporet i sin søken.Jeg er enig i at der er mange sammenfallende indisier, men fravær av skifter og navneoppkalling etter bestefedre gjør det vanskelig å vite med sikkerhet om du har funnet rett person. Det faktum at Oles farsnavn ikke fremkommer i noen kjent sammenheng, åpner for at Oles far i prinsippet kan hete hva som helst. Og det at han benytter Tonning som slektsnavn behøver heller ikke bety at han er født på Tonning i Stryn.Jeg ønsker like sterkt som deg å finne svar på hvem Ole Cortelius/Cornelius var sønn av.Og jeg håper fortsatt på at vi skal finne svar på det og andre spørsmål. Som hvorfor Ole ikke ble døpt eller konfirmert med Cortelius som mellomnavn. Forøvrig er det heller ikke benyttet ved hans død.Jeg lover at jeg skal lete videre, og finner jeg interessante opplysninger vil jeg selvsagt dele dem med deg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nye innspill vedr. navneforvirringen Cornelius/Cortelius. Da datteren til Ole og Inger, Ane Cathrine giftet seg i Domkirken i Bergen 04.04.1845 med Arne Christophersen, står brudens far oppført som Ole Cornelius Tonning. Se post nr.11. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8663&idx_id=8663&uid=ny&idx_side=-38>LenkeDet samme gjør han da datteren Gjertrud Malene giftet seg i Korskirken 09.06.1861 med Samuel Olsen. Se post nr. 34.LenkeDa datteren Inger Sophie Cortelia giftet seg i Domkirken i Bergen 09.07.1855 med Lars Andreas Nilsen, står brudens far oppført som Ole Cortelius Tonning. Se post nr.40. Lenke Ved ekteskapet til datteren Berthe Marie 24.12.1848 i Domkirken med Iver Johannessen Unneland, er ha igjen oppført som Ole Cornelius Tonning. Se post nr.47.Lenke Det samme navnet er benyttet da sønnen Ole Martin giftet seg i Domkirken 12.09.1852 med Synnøve Bergesdtr. Se post nr.44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Rune! For å ta det siste først: Jeg har dessverre ikke noe om Elisabeth Andrea. Artig er det å følge barna til Ole C. Tonning slik, men forvirrende med navnet hans. Men ved å spa alle kilder fram, kan det dukke opp noe.Cortelius er et ekstaordinært sjeldent navn. Vi ser at hos Ole Tonning i Bergen så opptrer han i kildene alternativt som Cornelius og Cortelius. Th. Thorsen som la ut den første debatten om ham, mener på bakgrunn av nedtegnelser, som er gjort av eldre slektninger, at det skal være Cortelius. Jeg synes det tyder på det siden navnet i det hele tatt opptrer i noen av kildene, ellers kunne det stått Cornelius hele veien.Vi holder kontakten, Rune og legger ut opplysninger når vi finner noe.Når Statsarkivet ikke finner skifter, tenker jeg at militære ruller kan være et alternativ. Mennene skulle stå i rullene fra de var 16 til 36 år. Jeg har ingen aning om hva slags ruller som kan være aktuelle i Bergen, infanteri, sjømilitært etc. Det er reell sjanse for at han finnes i rullene, men om det kan bli et 'bevis' om farsnavn og fødested vet ingen.Inntil jeg finner nye opplysninger om Ole Cortelius Tonning som kan knyttes til fødested og far, tar jeg pause fra denne debatten. Så fort jeg finner noe, legger jeg det ut.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fortsetter å grave.Da datteren Ane Cathrine ble konfirmert i Domkirken 05.10.1834, er foreldrene oppført som Ole Cornelius Tønnessen og Inger Abelsdtr. Se post nr. 17. LenkeDe andre konfirmasjonene finner jeg ikke i farta. Jeg må lete litt grundigere, evt. i andre kirkesogn i tilfelle de flyttet på seg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.