Gå til innhold
Arkivverket

[#49782] Navnet Cortelius

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Ja, Gro Berit. Her er lenke til familien 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11938&gardpostnr=31&personpostnr=1123&merk=1123#ovre>Lenke Her kommer ikke Cortelius fram, for det var i dåpsinnførselen hennes, ikke sant? Her ser vi at navnet brukes blant fiskere. De svenske prestene hadde ansvar for Kautokeino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da klipper jeg inn dette vedr. Sara og kirkebokinnføringen i Lyngen.16. Sønd: eft: Trinit: Kirketj:i Lyng: Commun: 5. overh: for .... .... og andre for tjen: døbt Sara Margrethe Cortelius. Foræld: ?? Tornberg og Anne Hendr: Kaischo.Fadre: Niels Hendrichs: Nord..., ?? Jenss: Nordnæs; Anne Michelsdr: Peleg bar. Elen Jensdr: ?? Hendrichsd: Karenæs ? stod hos ? moderen indled. Fød 1 P:b: Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For å si det som det sies i reklamen på Tv ' Dokker, eg tror eg har skjønt poenget'.Ole Cortelius sin hustru Inger Marie Abelsdtr. hadde en søster som het Berte Malene. Jeg har lette etter henne en stund, og i dag oppdaget jeg at hun først giftet seg i Askvoll 24.06.1813 med en Halvor Sellæg. Han døde i Bergen og Berte Marie giftet seg på nytt i i Korskirken i Bergen 08.11.1818 med Knud Haraldsen. De fikk en sønn Harald Olai 23.02.1821, som ble døpt i den samme kirken 11.03. og blant fadderne finner jeg Ole Caspersen Taaning. Se nr.3 øverst på venstre side.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da det samme paret døpte sønnen Abel Jacobsen (etter morfaren) 11.04.1824 var Ole Cortelius Tonning blant fadderne. Se øverst på høyre side. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONKLUSJONOgså jeg som hadde tenkt å starte Del 2 av denne debatten fordi den var blitt så lang :-)Jeg er veldig glad for å slippe det. Det var en god investering, Rune, å gå gjennom disse barnedåpene.Da konkluderer vi her med at Ole Cortelius Tonning, dikselmann i Bergen = Ole Caspersen Tonning f 1791 på Tonning i Stryn av foreldre Kasper Reinholtsen og Gjertrud Andersdatter. (Når det gjelder selve navnet kan de starte en ny debatt, de som har behov for det. Det er svært langt fra Troms til Stryn, og Arnvid Lillehammer viser med kart at de reiste i Sør-Norge. Tror enten at familien 'fant' navnet i Sverige. Eller Ole tok det selv, han beholdt C, men Caspersen ble byttet med Cortelius.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det var en lettelse. Men det viser at når det gjelder slektsgranskning må man flytte mange unødige steiner, før man finner den rette. Det minner meg om når man var liten og lette etter krabber i strandsonen.Det er dessverre ikke alltid så enkelt at man får løsningene servert på fat gjennom skifter eller dødsmelding.Konklusjon. Flere hoder tenker bedre enn ett, og ikke gi opp når man møter veggen. Gå utenom og finn en ny måte å angripe problemet på.Takk for meget verdigfull hjelp.PS. Jeg gleder meg til vi kan søke på barnedåp med faddere slik som Terje E. Skrolsvik har gjort tilgjengelig frem til 1780/1800. Det skal bli interessant å se om Ole C. Tonning dukker opp i andre sammenhenger også. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også takke deg for samarbeidet, Rune. Samtidig vil jeg takke alle som har bidratt i denne debatten. Til sammen har vi spadd fram mye materiale, ikke bare om Ole, men om hans bror Casper i Telemark med etterkommere, og hans bror Reinholt i Stryn med kone og barn. I Norsk slektshistorisk tidsskrift 1/2005 kan man lese om Ole Cortelius Caspersen Tonnings forfedre, i artikkelen 'Grisella og hennar slekt' av Arnvid Lillehammer.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det hadde vært fint om dere la ut et avsluttende innlegg med bevisrekken for konklusjonen. Jeg sliter litt med å se hvor dere kan fastslå hvem den riktige Ole var, selv om det sikkert går fram nedover tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.