Gå til innhold
Arkivverket

[#49868] Østfold: Barn til Petter Syversen (1858-1926) og Andrea Johannesdtr (f. 1856)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg vet, er Eidsberg og Spydeberg to kommuner i Østfold...Har ikke hørt at Eidsberg ligger i Spydeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det var ikke ment som noe negativt, Hermod! Jeg har heller ikke oversikt over geografien i den delen av landet du kommer fra. Den ene oldefaren min er fra Spydeberg, og kona var fra nabokommunen Skiptvet, og kirkebøkene forteller at de drev og flyttet på seg mellom de to kommunene.Når det for øvrig gjelder Marie Johannesdatter, synes det å stå på dåpen til sønnen Johannes at hun bodde på en gård eventuelt en husmannsplass som i Eidsberg som muligens er identisk med det som i 1865 kalles Turturenplads. Hadde vært spennende å se om Marie har flyttet på seg mellom Tune og Eidsberg, eller om det er helt tilfeldig at Johannes ble konfirmert i Tune. Jeg har heller sjelden eller aldri sett at det er morens navn som står oppført på brudefolkets foreldre...Og hvem er nå denne barnefaren? Jeg skal ikke trekke tema ditt helt ut på sidelinjen, men jeg blir jo litt hekta jeg også, når jeg finner opplysninger her og der og ser at brikkene faller på plass...Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dessuten er det ikke umulig at John, faren til Johannes, kan ha kommet fra Spydeberg til Eidsberg og var i Eidsberg, antakelig på gården Lilleskiør, da Johannes ble født. Vi skal derfor holde sporet åpent. Men er Johannes Sørensen, som du har som Maries far, fra Tune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svarene, Grethe!Jeg har, etter at du satte meg på sporet til Eidsberg, lett en del i kirkebøkene, og kommet til at John Pedersen (faren til Johannes Jonsen) ble døpt 5. febr. 1804 i Trønborg. Foreldrene var Peder Johnsen (ca. 1764-1836) og Berthe Clemetsdtr. (f. ca. 1774-1853) og at de hadde barna Dorthe (f. 1802), John (f. 1804), Thorer (f. 1807) og Dorthe (f. 1810). De var gift 8. april 1802. Fant at Peder først hadde vært gift (22. nov. 1798) med Dorothe Børresdtr. Næple (1775-1801), men hun døde 28. jan. 1801 - uten å ha fått barn, etter det jeg ser. På dette tidspunktet ble Peder betegnet som Peder Søpler.Men å finne foreldre til disse to, er vel nesten umulig?Johan Sørensen ble døpt 18. des. 1774 i Tune, og foreldrene var Søren Jonsen og Karen Johannesdtr. Men der stopper alle spor for meg. Kunne du prøve å hjelpe meg med noen da om Søren og Karen?Takker igjen for din hjelpsomhet.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Er dette konfirmasjonen til John Pedersen i 1818? (se venstre side, nr. 10). Da er han 16 år. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&uid=ny&idx_side=-251>LenkeDa ser det ut som John bodde på Aas.Her er vel moren Berthe i Eidsberg i 1801, ugift dagarbeiderske på Bredæg LenkeBerthe (Birthe) Klemetsdatter (Clemetsdatter) ser ut til å ha blitt konfirmert i Eidsberg i 1789 ( se høyre side i kirkeboka, nr. 22). Lenke. Hun kom fra gården Lechum ( i 1801 skrevet Lecum).Berthe ble døpt i Eidsberg i 1774 (se høyre side nr. 104). Foreldrene ser ut til å være Clemet Mathisen og Helene Hansdatter Lenke. I 1801 kan det være moren til Berthe som er fattig enke på Sletner i Eidsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk, Grethe, igjen.Så mye stoff samlet på kort tid, da! Vet du noe om Clemet Mathisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Grethe: Jeg har en Karen Johannesdtr. og Johannes Pedersen som var foreldre til Anna (f. 1773). Bak dem står det at hun eller de var fra Bøe i W. Og da lurer jeg på om det betyr Varteig, samt at jeg ser en sammenheng til innlegg 33. Jeg kan være på ville veier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når i 1773 ble denne Anna døpt? I Family Search fant jeg at Søren Jonsen og Karen Johannesdatter skal ha en datter Anna døpt i 1771, men det må være feil, for jeg klarte ikke å finne noen Anna Sørensdatter i 1771 i skannet kirkebok...Jeg er for øvrig litt hjelpeløs uten å ha noen bygdebok for Eidsberg og/eller Tune for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, jeg synes så absolutt ikke du virker hjelpeløs.Denne Anna ble døpt 20. juni 1773.Finnes det noen bygdebok for Eidsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan du legge inn en lenke på dåpen til Anne?Her er info fra nettsidene til DIS-Norge, genealogiske ressurser, Eidsberg [url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100981>LenkeHar gjort noen oppslag i slektsforskerbasen til DIS-Norge også, og har funnet navn på folk som er registrert på gårdene Strømnes i Tune Lenke og Strømnes i Varteig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er veldig flaut å si at jeg ikke kan legge inn lenker, men skal lære meg det.Fant du noe om Clemet Mathisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Var Anne døpt i Eidsberg eller Tune? Nei, har ikke funnet noe om Clemet Mathisen foreløpig.Når du er inne i en skannet kirkebok, vil du se at det er en rubrikk øverst i bildet som heter billedinformasjon. Der står det 'Ingen'. Klikker du her, vil du også få opp 'Øverst' og 'Nederst'. Velg f.eks. 'Øverst' og du kommer inn i samme kirkeboksiden på nytt, men legg merke til at det da står permanent sidelenke og permanent billedlenke. Hvis du velger en av disse lenkene og markerer hele lenken, kan du kopiere lenken direkte inn i innlegget du skriver i brukerforumet. Var dette veldig kryptisk forklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Se der, der lærte jeg noe nytt i dag også. Anne var døpt i Tune. Kommer tilbake til lenken senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.