Gå til innhold
Arkivverket

[#49966] Er alle slektsforskere eldst i søskenflokken?

Gjest Erik Floer Sandnes jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også hatt god kontakt med mine bestemødre, og særlig min farmor var opptatt av dette med slekt(hun var nr. 3 av av 7 eller 8 søsken). Farmor fortalte en del. Mormor hadde jeg til i fjor, og hun fortalte jo også noe om slekt, men sa noen ganger at hun angret på at hun ikke hadde spurt sin familie om dette med slekt når de levde. Hun fortalte jo likevel en del om sine foreldre og da spesielt episoder fra barndommen, og hadde god husk til hun var over 90 år(hun ble 97). Fikk også litt om hennes bestemødre, men der hadde hun ikke så mye å fortelle. Bygdeboka 'Norges Bebyggelse' for Inntrøndelag var også utgitt i min barndom, og sidene for min hjembygd var allerede da veldig 'slitt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! Interessant tema, har aldri tenkt på om det er eldst eller yngst som er forsker på slekta. Har tenkt at det er vel ettersom interessen er hos den enkelte. For statistikkens skyld: Jeg er eldst men og enebarn. En onkel av meg som drev slektsforskning på 70-tallet var nest yngst. Mitt yngste barn er interessert i slektsforskning. Uansett en meget spennede og interessant hobby. LYkke til med statistikken ! Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kjem vel mykje an på kva for interesse ein har. Ein må jo ha intersse for dette. Det er mulig at det kan ha med kva som vart formidla i barndommen? Vel, då eg vaks opp var eg mykje saman med farfar'en min. Han fortalde historiar om dei gamle norske kongane. Han fiska medan eg rodde. Han fortalde historiar som foreldra hans hadde fortalt og som deira foreldre hadde fortalt frå generasjon til generasjon.Mange år etter at farfar var borte kom eg i hug at han fortalte at slekta kom frå dei gamle norske kongane. Så då var det om å gjere å finne ut av dette.Så, då eg starta med dette arbeidet, då var det gjort. Interessa vart tent. Etter kvart som nye brikkar var på plass, så var det mange nye spørsmål, langt fleire enn det var svar på.Eg er yngst av tre og er 59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ditto her, yngst av tre og årgang 1953. Eg trur det er på tide å ''snu'' på teorien om dei eldste...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er nest yngst av fem søsken, men jeg har fulgt andre diskusjoner her på digitalarkevet, så jeg vil heller ikke kalle meg hverken slektsforsker, ættegransker eller genealog. Jeg pusler litt med slekta - mi, di og hele bygda si, ja nabobygda si også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Jeg er eldst i en søsken flokk på fire. Bare jeg har hatt interessen for dette. Jeg begynte med dette for ca 25 år siden, men er nok fortsatt en amatør på området. Har fått tegnet slektstavler som alle mine søsken har fått. Det setter de pris på, men jeg har opplevd at det er noen av mine tanteunger som er mest interessert, og det er de yngste av dem. Min farmor ble 99 år og hun hadde mye informasjon som jeg benyttet meg av da jeg startet opp. Farsslekten til min farfar var ukjent. Den har jeg klart å finne ut av. Min fars eldste søster har ingen interesse av å høre om dette, mens de yngste derimot synes dette er veldig spennende. Ut fra egne erfaringer på området synes jeg det er vanskelig å konkludere med det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er jo som jeg skrev nr. 2 av 5 søsken, men ingen av mine søsken er interessert i slektsforskning. Derimot er 2 av mine kusiner interessert, og jeg har sendt dem mye informasjon. Den ene er eldst i en søskenflokk på 4, og den andre er nr.2 av en søskenflokk på 4. Når det gjelder den siste familien så er også den eldste litt interessert. En tremenning som jeg har samarbeidet en del med angående slektsforskningen er yngst av 2 brødre, og en venninne som også driver med slektsforskning er nest yngst av 4 søsken. Så det ser ikke ut som om rekkefølgen i søskenflokken har noe å si angående dem jeg kjenner til iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg er eldst av fire og 53 år, men min mor som var yngst i sin søskenflokk på tre har jobbet mye med den siden av slekta. Min farfar født i 1899 var yngst av 10. Han har skrevet mye om slekta si, både bakover i tid og om sine foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Avkrefter påstanden ved å være yngst av 6 søsken. Er snart 40 år men har allikevel rukket å granske slekta i 21 år. Begynte vel egentlig mye tidligere. Har alltid vært opptatt av registrering og i veldig ung alder skrev jeg ned navnene på alle tremenninger jeg hadde, og det er ikke få! Dessverre har disse notatene forsvunnet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg er også den yngste i søskenflokken , snart 60 år og holdt på i ca 20 år.Årsaken til at jeg begynte med slektsforskningen var nok at det var en del forskjellige meninger i min fars familie om hvor hans familie egentlig kom fra, og en gammel tante av min far begynte å 'grave'.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg og er yngst - i ein syskjenflokk på fire. Ingen annan har interesse for slekt. Sjølv er eg 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Er eldst (58-årgang)i en søskenflokk på 4 - men har bare holdt på aktivt et snaut år. Har en onkel som også er eldst i sin søskenflokk på 4 (32-årg),og har holdt på i mange år. Men mange er interesserte. Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Er nestyngst av fem. Min interesse for slektsgransking startet vel med vanlige puslespill, det har jo mye til felles med dette, få rett brikke på rett plass eller rette navn og opplysninger der det skal være. Fikk mange puslespill til jul og det kan indirekte ha ført til interessen for å drive med dette. Er jo også gøy å komme langt bakover. Ellers kom det jo ut bygdebøker i distriktet som også gjorde at interessen tok seg opp, fikk også en slektsbok i konfirmasjonsgave av banken.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg er nå enebarn da, men har alltid vært interessert i historie og 'gamle dager'. Slektshistorie-interesse har kommet med alderen. Det hjalp også at jeg arva alt det min svigerfar hadde samla opp gjennom åra. Tror ikke det har betydning hvor du er plassert i søskenflokken, men interessen har alt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei til dere som kom innpå.Vi hadde også mange gamle fotografier i huset, og da blir man nysgjerrig på hvem personene var og hva dem gjorde på osv.Her har alle litt interesse, men er jeg som har drevet med det mest.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Jeg er eldst - og min yngre søster er ikke slektsinteressert. Stemmer altså med teorien i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.