Gå til innhold
Arkivverket

[#50109] Opphav til Jon Pedersen dpt. 12.05.1724 i Lier

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Avfei meg om dette er uakseptabelt.Peder Hansen har vært git 3 ganger.1. Kari Hendriksdtr i 1710 (ingen reg. barn)2. Mari/Maren Christophersen i 1721 (flere barn) og skilt.3. Gunhild Gulbrandsen 1.7.1748 Lenke Dette er det som Øivind tidligere har sagt.Dermed er Peder Hansen, omtalt under Stenberg / Bakke-Meren vår mann.Er dette troverdig, eller hvor mener dere det svikter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Denne kjøper jeg ikke Aksel Einar, jeg har mest tro på den tanken Anne C nevner i innlegg 99 (siste linje). Kan ikke tenke meg at Peder Hansen tok en 'svipp tur' bort til Sigdal og gifta seg der med Mari Christophersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maya.Vil du gjøre meg den tjenesten først å lese innl.95 og deretter tyde de lenkene jeg har lagt inn ? Som du ser av nevnte innlegg, så aner jeg at det står Meren i forbindelse med fadderne.Jeg takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

I utgangspunktet enig med Maya, men...Jeg har funnet en Kari Stenberg som døde april 1715. Hvis dette er Peder Hansen Mereneies 1. kone Kari Henriksdatter, så kan det forklare hvorfor han ikke fikk barn mellom 1711 og 1721. Dette åpner jo for flere fruer... men hvem?Det er en Peder Hansen som gifter seg med Eli Toresdatter Gunnerud i 1715. Hun døde i 1720. Samme Peder giftet seg i 1721 med Kirsti Svensdatter Solberg.Og så er det Gunhild Gulbrandsdatter Sjåstad som gifter seg med Peder Hansen Stenberg i 1748.Hvor mange mulige bruder snakker vi om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne CeciliePeder Hansen Gunnerud gifter seg 5.10.1721 m. Kiersti Svendsdtr. Han kan vi se bort fra.Det var godt at du fant Kari Stenberg (som jeg er overbevist om var Kari Hendriksdtr) d.i 1715.Da må det ha vært et ekteskap til, dvs. mellom Kari Stenberg/Hendriksen i 1710 og Gunhild Gulbrandsdtr i 1748.Foreløpig tror jeg det har vært Maren/Mari Christophersdtr (innl. 101) Det er noe 'muffens' her som jeg til nå ikke har fått tak i.Som du ser av bl.a. innl. 103 og 104 så har jeg bedt Maya om tyding.Se også innl. 97.I innl. 94 av Maya, der kommer stedsnavnet 'Mork' fram i tilknytning til fadderne. Det samme navnet kommer klart fram i forbindelse med noen av barna etter Maren/Mari Christophersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (95). Finner ikke Peder Pedersen født i 1721 på Mork.Innlegg (97): Peder Katteruds sønn Christopher. Faddere: Marj Hougerud, Anne kvakstad, Tore Svendsdt, Halvor Jarn, Lars Kvakstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MayaDet var i lenke nr 2 i innl.97 jeg mente det muligens sto noe om Meren blandt fadderne. Det er den nest øverste innføringen på h.s. og som starter med: Mari/Maren Christophersen...LenkeEllers er det med undring jeg ser hvor mye feil det er på FamilySearch i forhold til de skannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Mari Christophersdt Merens uekte barn Rønug, aflet med nu enkemand som var hendes nest fostende barn soldat Jon Jørgensen. Faddere: Aase Katterud, Aase Christophert Meren, Berte Jørgensdatter, Æln og Svend Meren, Gunder Christophersen Meren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Se innl (89).Peder Hansen Meren får 3 barn fra 1721-1726. For to av barna er Mari Christoffersdatter Meren fadder. Så får Mari Christophersdatter Meren et uekte barn, Rønug, i 1732... hun er iallefall ikke gift med Peder da!Vielser i Lier: okt 1710 Peder Hansen Meren og Kari Henriksdatterokt 1710 Peder Hansen Øksnevoll og Gunhild Larsdatternov 1715 Peder Hansen gm enka Eli Toresdatter Gunnerudokt 1721 Peder Hansen Gunnerud gm Kirsti Svensdatter Solberg - denne Peder døde i 1756 og bodde på Gunnerud.nov 1738 Peder Hansen Horn gm Gunhild Hansdatter Solbergnov 1743 Peder Hansen Solberg gm Kirsti Pedersdatternov 1744 Peder Hansen Sylling gm Gunhild Pedersdatterjuli 1748 Peder Hansen Stenberg gm Gunhild Gulbrandsen Sjåstad - som kan være 'vår'Som dere ser ingen bra kone-kandidat i Lier fra 1715-21. Peder Hansen Meren må ha giftet i denne perioden.Hva med Peder Hansen Bakkemerens sønn Jørgen som døde 9 mnd gammel i oktober 1761?Noen som blir noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Denne Peder Hansen Stenberg gm Gunhild Gulbrandsen Sjåstad kan vel ikke være 'vår', fordi Jon blir født i 1724. Når denne Peder gifter seg er han ikke enkemann. Han gifter seg 1. juli 1748(v.side):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Enig i det Maya, men det er ingen som stemmer. Den eneste av Pederne som er oppført som enkemann ved gjengifte (i lista - har ikke sjekket orginalene) er Peder Hansen Gunnerud i 1721 med Kirsti Svensdatter - dette er jo heller ikke 'vår' Peder. Selv om tidspunktene for hans giftemål er 'midt i blinken'. Ordenlig ergerlig! Jeg må vel gå inn og sjekke hver bidige Peder i orginalene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Glem de to forrige innleggene.Jon Pedersen ?? hjemme hos sine foreldre på Merenejet og gammel 17 år. Ikke sant? Nr 4 på venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (115) Oi, der står det heller Morch enn Meren, der har jeg nok bommet Anne C, beklager. Så Jon bor på Mork eie når han er 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Ok, så er det Mork da.. eh hvilken Mork er det?Til innl 113/114, fra Øivind: Nr. 6Hans Pedersen født Tranbysogn er hjeme paa Skiaastad eye gl 17 aar (han er vel født på Tranby men nå bor hos foreldrene som har flyttet til Sjåstad).Peder Hansen Rødeies hustru døde juni 1751. John Pedersen bodde i 1750 på Rødseie. Fadder for: Finner Eli døpt 31/3-1750 i Sylling kirke Far: Hans Larsen Gunnerud eie Faddere: Bent Holsmorchs Hustru, Birthe Pedersdtr Gunnerud, Ole Erichsen Holtsmarkeie, John Pedersen Rødseie.Leter videre etter konfirmerte Joner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (117): Morch er Mørk, det er Mørkeie, grenser til Meren og ligger nærmere Sjåstad i følge Øivind Røsdærn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Nr.11: Kari Pedersdatter som var hiemme hos foreldrene paa meren, gammel 16 aar.Nr.16: Ingebor Pedersdatter, som tiener hos Svend Maarch, og er gammel 16 aar.Nr.6: Thor Pedersen - ingen opplysninger dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (117): Rødseie ligger mellom Mørk og Meren (oppe hos Øivind), det finnes 3 Rød-gårder, en ved Frogner kirke, en ved Lyngås. Mest sannsynlig er det den først nevnte gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innl. (120)Her er en (tvilsom) kandidat. Peder Hansen g.m. Mari Christendtr. 9 juli 1724 i Bragernes; LenkeEt spørsmål til Øivind. Hvordan og hvor blei en skilsmisse 'notert' på den tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Peder Hansens barn:NN, faddere Rebecka, Ole Tostensen, Malene N: Jon Torbiørnsen, Lars Andersen.Hvis du ser på innlegg (76) finner du Peder Ødegaardens barn Lars, døpt 29/9-1715, Far: Peder Ødegaarden. Faddere: Rebecka Meern, Ole Røds qvinde, Giøran Jngebretsd Meern, Bendt Meern, Niels Grøstad, Jngebret MeernHer går Rebecka igjen som fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (122): I flg. Øivind Røsdærn så har han aldri sett det i kirkebøkene, men enkelte steder i folketellinger. Kanskje noen der 'ute' har vært borti noe notat ang. skillsmisser på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.