Gå til innhold
Arkivverket

[#50109] Opphav til Jon Pedersen dpt. 12.05.1724 i Lier


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Takk for oppskriften, Maya!Fantes det et Moeneie i Lier? Det kan ikke være Mereneie? Skal gå gjennom konfirmerte på leting etter alle Joner og Perniller i aktuelt tidsrom, så det kommer nok flere rop om hjelp - med link... Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (27) er som du beskriver (riktig)Innlegg (28): Jon Andersøn som tiener hos Hans Fuglerud i Syllingdaln og er gammel 17 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Takk Maya.Denne Pernille var interessant! Pernille Gulbrandsdatter Mereneie 17 år konfirmert 1748. LenkeEllers har jeg funnet noen andre Perniller: Pernille Jacobsdatter ?? konf 1745 17 år Pernille Povelsdatter Haslenes, konf 1746 18 årPernille Gundersdatter og Pernille Gulbrandsdatter kan vel være en og samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ingen Pernille Gulbrandsdt som er døpt i Lier i tiden 1702 - 1761.Finner to Pernille Gundersdt med samme far, så den første døde nok:Pernille,ekte,døpt 19/10-1727 i Frogner. Far: Gunder Svends: Meeren. Faddere: Marj Christensdatter, Elj Halvorsd, Aaste Christophersd, Ole Røed, Søren Røed og Æln Meren Se nederst på høyre side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8436&idx_id=8436&uid=ny&idx_side=-8>LenkePernille, døpt 9/7-1730 i Frogner. Far: Gunder Svendsen Meren. Faddere: gunil Ødegaarden, Svend Merens qvinde, Marj Christoffersdatter Meren, Ole Pedersen Meren, Ole Andersen Meren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg skulle nettopp legge inn samme lenke som den siste i innl.33.Av fadderne så ser jeg at den første heter Gunil Ødegaarden. Dette er av innteresse bl.a. på grunn av at den førstnevnte fadder til Jon Pedersen dpt.12 mai 1724 heter Anne Ødegaarden;Lenke Den siste på h. side.Eller registrerer jeg at konfirmasjonen til Jon Pedersen i 1741 er funnet. Innl.25 stedfester riktinok bosted til Moen eye, men foreløpig velger jeg å tro at det er rett person.Ellers ser jeg at det ikke foreløpig er kommet noen kommentar til innl. 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (15) fra Øivind Røsdærn:Peder Hansen gift med Gunild Henrichsdatter, da de ble fæstet (forlovet) i Juli (det står ingen dag) er Christen Simensen Nøsted og Amund forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innelegg (18) Jeg kan ikke finne Ellen Nilsdt død i 1709. Har bedt Øivind å se på skifte etter henne, men han er så opptatt med annet arbeid som han må prioritere først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg legger inn samme lenke som i innl. 15 og delvis tydet i innl.35; LenkeJeg mener bestemt at det står 'Peder Hansen Ødegaarden'. Da har vi nå navnet 'Ødegaarden' ved tre forskjellige hendelser:1) Når Peder gifter seg den 26 okt.1710. 2)Ved dpt. av Jon Pedersen 12 mai 1724, fadder; Anne Ødegaarden. 3)Ved dpt. av Pernille Gundersdtr. 9.juli 1730, fadder; Gunild Ødegaarden.Kan det da lenger være tvil om at vi har den rette Peder Hansen med sønnen Jon Pedersen ?Hvem er så Peder Hansen ? Les innl. 16 (bytt ut kari med Gunild), og videre innl. 18.Jeg ser fram til at noen vil vurdere dette !!!Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (37) Svend døpt 18/6-1730 med far: Peder Hansen Maarch eye. (Mørk eie).Faddere: Goro Maarch, Cebille Sebiørnsd Maarch, Marj Christophersdatter Meern, Ole Pederss., Peder Olsen Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det er vanskelig å få oversikt over de mange Peder Hansen.Her kommer hva jeg fant på FamilySearch ang. Peder Hansen Gunnerud g.5 okt.1721 m. Kirsti Svendsen;Birth/Christening, 1720 - 1740, Norway Father: Peder Hansen, Mother: Kirsti Svendsen Exact Spelling: Off [refine search] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 16 Select records to download - (50 maximum) 1. Hans Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 NOV 1737 Sylling, Buskerud, Norway 2. Ingeborg Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 NOV 1732 Sylling, Buskerud, Norway 3. Eli Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 JAN 1735 Sylling, Buskerud, Norway 4. Svend Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 MAY 1723 Sylling, Buskerud, Norway 5. Inger Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Christening: 16 SEP 1725 Sylling, Buskerud, Norway 6. Berthe Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 18 JUN 1730 Sylling, Buskerud, Norway 7. Ole Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 18 NOV 1728 Sylling, Buskerud, Norway 8. Berthe Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 18 JUN 1730 Sylling, Buskerud, Norway 9. Svend Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 MAY 1723 Sylling, Buskerud, Norway 10. Hans Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 NOV 1737 Sylling, Buskerud, Norway 11. Hans Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 NOV 1737 Syllling, , Buskerud, Norway 12. Eli Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 JAN 1735 Sylling, Buskerud, Norway 13. Inger Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 16 SEP 1725 Sylling, Buskerud, Norway 14. Svend Pedersen OR Gunnerud - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 MAY 1723 Sylling, Buskerud, Norway 15. Ole Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 18 NOV 1728 Sylling, Buskerud, Norway 16. Hans Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 NOV 1737 Sylling, Buskerud, Norway prev | next Prepare selected records for downloadReturn to top of page-------------------------------------------------------------------------------- If you don't find what you are looking for in these records, I can provide Research Guidance on additional sources to search. © 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Da får vi sjekke faddere, hvis det kan hjelpe:1. Hans Pedersen,døpt 17.nov 1737 faddere:Kirsti Skieggerud, Sille Hotztmarch, Niels Renskoug, Svend Larsøn Solber, Ole Didrichsøn Gunderud. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8436&idx_id=8436&uid=ny&idx_side=-120>Lenke2. Jngebor, døpt 2.nov 1732 faddere: Jngebor Solberg, Anne Hørte, Berte Hansdatter, Svend Sylling, Christen Sylling, Dirich Hansen Kaanerud. Lenke3. Eli, døpt 12.jan 1735 faddere: Marj Solberg, Marthe Skieggerud, Eli Hansdatter Kirkerud, Hans Solberg, Lars Solberg, Jørgen Holtzmarch Lenke4. Svend, døpt 23.mai 1723 faddere: Mallene Skiegerud, Marj Hansd Gunderud eye, Marj Holtzmorch, Biørn Solberg. Lenke5. finner ingen Inger men Berte, døpt 16.sep 1725 faddere: Siri Holsmorch, Mari Solberg, Berte Hansdatter Kirckerud, Ole Guransrud, Dirich Hørte, Anders Hansen Vallestad. Lenke6. Berte, døpt 18.jun 1730 faddere: Marlene Skieggerud, Svend Syllings qvinde, Berte Olsdatter Guransrud, Ole Guransrud, Lars Solberg, Bent Holsmorch. Lenke7. Ole, døpt 18.jan (ikke nov.) faddere:Anne Solberg, Malene Skieggerud, Eli Hansdatter, Ole Guransrud, Augustinius Reenskoug, Elling Torgersen Hosmaarch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Maya.Denne Peder Hansen må være sønn av Hans Christensen Kirkerud;LenkeAv den fadderlista du viser til, så ser det for meg ut som at denne Peder Hansen ikke er vår mann. Det er helt andre faddere som er nevnt ved dpt. av Jon Pedersen 12.mai 1724 ( om da det er den rette Jon Pedersen. Anne Cecilie er usikker her).Hva mener du Maya om dette?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til dere med lokalhistorisk kunnskap om Lier.Da stedsangivelsen 'ØDEGAARDEN' er av stor innteresse i denne debatten (se innl.38), så ber jeg om hjelp til å stedfeste den, og da til den gården hvor dette navnet stammer fra.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Så tidlig som 1680 er ikke faddere nevnt. Men finner barna til Hans Kirkerud.I 1684 blir ei Marj døpt 3/8-1684 i Sylling med far: Hans Kircherud.1687 får han ei Maren døpt 24/7-1687 i Tranby, far: Hans Kircherud1691 en sønn Christen, døpt 11/2-1691 i Sylling, båren av Ragnild Sylling, far: Hans Kircherud.1693 får han ei Gunild, døpt 27/4-1693 i Sylling, far: Hans Kircherud1695 en sønn Anders, døpt 28/4-1695 i Sylling, far: Hans Kircherød.1696 en sønn Niels, døpt 5/7-1696 i Sylling, far: Hans Kircherud1699 får han ei datter Birte, døpt 11/4-1699 i Sylling, far: Hans Kircherud.1701 får han ei datter Anne, døpt 13/7-1701 i Sylling, far: Hans Kircherud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Jeg har prøvd å oppsummere litt i helgen mens jeg har vært på hytta - uten internett.Kikket litt gjennom denne debatten og den med opphavet til Halvor Jonsen. Såvidt jeg kan se har det bare vært snakk om to farskandidater til Halvor, nemlig: Jon Pedersen f 1724 Meren Jon Pedersen f 1714 BragernesHvis dette er de to eneste Jon-kandidatene i Lier og omegn på denne tiden, synes ikke valget å være så vanskelig:1. Ved dåpen til Halvor Jonsen var fadderne Hans Arnesen Mehren, Gunder Christensen Meren, Sara Hansd Meren, Marthe Larsd Meren.2. Ved dåpen til hans ang. far, Jon Pedersen (1724), var fadderne Anne Ødegaarden, Thor paa Ask eies qvinde, Live Halvorsdtr, Jacob Aallestuen og Gunder Christophers.Ødegaarden kan være Øde-Øksne (her må ekspertene rette på meg!!) - som ligger ved Meren-gårdene. Ollestuen - var ikke det en av husmanssplassene på en av Meren-gårdene?Så hvem er Jons far? Såvidt jeg kan se er det kun to Peder Hansen som gifter seg mellom 1710 og 1724 og begge gjør det på samme dag i 1710! 1. Peder Hansen Meren gm Kari Henriksdatter 2. Peder Hansen Øksenvoll og Gunild Larsen.Ved hjelp av Liers historie:Meren:Peder Hansen Bakkemeren f ca 1685 ang gm Gunhild Engebretsdatter (som Øivind Røsdærn hevder er feil) Ingen barn er nevnt - noe som kanskje ikke er så rart da.Far Hans Pedersen Bakkemeren f ca 1660 d. 1732 gm Ellen Olsdatter. Av barn nevnes Karl, Peder, Ole, Jon og Kirsten.Far Peder Ingebretsen, f. ca. 1612, d. 1688, visstnok gift med Gunhild Halvorsdtr., d. 1686. Av barn nevnes Peder, Ingebret og Hans.Øksnevoll:Hans Pedersen, f.ca 1645Sønn Peder Hansen, f.ca 1660, d. 1738, g.m. Ellen Nilsdtr. Meren, d. 1709. Barn: Live, Hans, Barbra.okt 1710 Peder Hansen Øksnevoll og Gunhild Larsdatter - snakker vi om 2. ekteskap for Peder (tidligere gm Ellen Nilsd som døde 1709)? Fikk de barn?Hvis vi ser på navnene så passer Meren godt inn med hva Halvor kalte sine barn: Nemlig Johanne, Hans og John.Hvordan ser dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Anne Cecilie.Her er hva som står i Lier Historie 'Øksnevoll';IV) Peder Hansen, f.ca 1660, d. 1738, g.m. Ellen Nilsdtr. Meren, d. 1709. Barn: Live, Hans, Barbra. Peder overtok også farens part i 1695. Ved skiftet etter Ellen i 1710 var bruttoformuen 205 dlr. og nettoformuen 125 dlr. De hadde 3 hester, 14 storfe, 10 sauer, 4Dette er vel svar på om Peder og Ellen fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Jeg beklager Anne Cecilie. Ditt spørsmål; 'Fikk de barn?', gjaldt vel ikke for ekteskapet med Ellen Nilsdtr. men med Gunhild Larsdtr. Det er da det avgjørende spørsmål , som ikke jeg er i stand til å svare på.Min antagelse i innl. 16 og 18 forutsetter jo faktisk at disse er foereldre til Jon Pedersen.På leit etter døde, så finner jeg kun denne Gunhild Larsdtr Egge, d.mai 1764 82 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Nei det er ikke lett å holde orden på alt dette.Men det jeg egentlig lurer på er:1. Hvor mange barn - og når fikk Peder Hansen Meren(eie) (med Kari Henriksen/Gunhild Henriksen eller hvem det nå var...?)2. Hvor mange barn - og når fikk Peder Hansen Øksnevoll (med Gunhild Larsdatter)Maya...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Merkelig at jeg ikke har sjekket dette mot FamilySearch tidligere, men her er hva jeg fant; International Genealogical Index / Norway - 18 Select records to download - (50 maximum) 1. Margrethe Skappel Pedersdatter - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 1731 Of, Ringsaker, Hedmark, Norway 2. Halvor Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 06 MAR 1720 Lier, Buskerud, Norway 3. Lars Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 29 SEP 1715 Lier, Buskerud, Norway 4. Hans Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 22 MAR 1705 Lier, Buskerud, Norway 5. Rasmus Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 01 AUG 1717 Lier, Buskerud, Norway 6. Ole Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 05 JUL 1711 Lier, Buskerud, Norway 7. Marthe Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 26 DEC 1723 Lier, Buskerud, Norway 8. Eli Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 02 FEB 1713 Lier, Buskerud, Norway 9. Lars Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 29 SEP 1715 Oxnevold, Lier, Buskerud, Norway 10. Ole Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 05 JUL 1711 Lier, Buskerud, Norway 11. Eli Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 02 FEB 1713 Lier, Buskerud, Norway 12. Lars Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 29 SEP 1715 Lier, Buskerud, Norway 13. Rasmus Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 01 AUG 1717 Lier, Buskerud, Norway 14. Halvor Pedersen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 06 MAR 1720 Lier, Buskerud, Norway 15. Marthe Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 26 DEC 1723 Lier, Buskerud, Norway 16. Marthe Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 26 DEC 1723 Lier, Buskerud, Norway 17. Marthe Pedersen - International Genealogical Index Gender: Birth: 26 DEC 1723 Lier, Buskerud, Norway 18. Marthe Pedersen - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 26 DEC 1723 Lier, Buskerud, NorwayDet er da bare å beklage at Jon ikke er med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Nå er jeg nesten lei meg for det jeg fant på FamilySearch. Ved en sjekk på skannede k.bøker finner jeg nr 15 i siste innl; LenkeDette utelukker vel Jon Pedersen dpt. 12 mai 1724 som sønn av Peder Hansen Ødegården ??Si at jeg her har feil, eller om mulig kom med en annen forklaring. (Jeg blir nesten skrullete av denne vår Jon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.