Gå til innhold
Arkivverket

[#50114] Opphav til Gunild Erichsdtr. dpt. 2 nov. 1721 i Lier.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Takk Kristian.Vi har jo lenge leita etter en Erich Olsen som kunne knyttes til Holtsmark. Vi har tidligere funnet en som døde i 1688.På gården Østre Rød, der finner vi: Bruk II.I 1747 solgte Erik Olsen halvparten av gården, inkludert halvdelen av husmannsplassen Kleiva, for 200 dlr. til 1) Bård Rasmussen Gunnerud, f. 1705, d. 1769, g. m. Gunhild Hansdtr., d. 1757. Barn: Rasmus, Hans, EliUnder brukere finner vi: I 1683 gikk stesønnen Erik Olsen Holtsmark til odelssøksmål mot Søren, men de ble til slutt forlikte om at Søren skulle beholde gården.Nå har jeg lest dette flere ganger, men jeg sitter med følelsen av at det her står noe 'jeg ikke ser'.Er det noen som vil ta seg det bryet å studere dette. Her er ikke bare forbindelse til Holtsmark, men også til Gunnerud, som står sentralt i forbindelse med Hans Larsen / Gunild Eriksdtr. og faddere til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Kristian.Her følger også ei nøtt å tyde. Den 11 feb. 1685 bringer Olle Erichsen sin sønn Erich til dpt. (tror jeg det står). Om det er rett, og hva som mere står trenger jeg hjelp til: Lenke Ca 3/4 nede på h.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(29) d: 11 febr: ved Tranneby stoed skrifft Marchus Biørns: och Randj Nielsd: Christnet Olle Erichs: Soldatz barn Erich holder till paa Hemven[? Hennem?]Kommentar: Formodentlig skal stedsnavnet tolkes som Hennum, men stavingen i dette tilfellet er jeg usikker på.(30) Gunil Erichsdatter, der er hiemme hos sine foreldre paa Nedre Ol[?]sal eye, gamel 16 aarKommentar: Det står definitivt ikke Opsal med p, men det må nok i det minste være Opsal som er ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke til forrige debatt; LenkeSe innleggene57 og 58 av Maya. Nr 58 viser til den konfirmasjonen Kristian har tydet i (31).Med dette er det jo klart at her er 2 stk. Gunild Eriksdtr. Den ene med tilknytning til sin mor på Holtsmark, og den andre til sine foreldre på Opsal.Astrid og Berit sier jo ofte at en må ikke gi opp,men noen ganger er det fristende.Her i denne debatten har vi møtt veggen nesten fra start.Nå står vi med tre personer som vi ikke vet hvem er.1) Hvilke Gunild Eriksdtr er rett ? Fadderlistene peker mot Holtsmark.2) Hvem er Erich Olsen. Det ser ut for meg som det ikke er de som er omtalt på Østre Rød.3) Hvem er Mari Gullichsdtr. Noen spor går i retning mot Opsal, men jeg finner intet der heller.Dette minner meg om; Hvem-Hva og Hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes for meg mer og mer klart at det eneste sted det er mulig å hente noen fakta, det er via Holtsmark. Jeg har brukt dagen i dag til å teste alle de spor som har vært antydet. Herunder Kittilsrud,- Nedre Nordre Hennum,- Østre Rød,- Ellevog,- Sylling og Opsal. Resultatet er at de alle ender opp med personer (Erik Olsen) som dokumentert er andre enn far / foreldre til Gunild Eriksdtr, dpt. 2. nov. 1721.For meg kan det se ut til at Sven Eriksen, Husmann på Haugen u/Holtsmark er sønn av Erik Olsen, og da bror til Gunild Eriksdtr:Haugen. Fra 1748 nevnes Sven Eriksen, g.m. Eli Østensdtr. Kosrud, f. ca. 1723, d. 1773. Barn: Ole, Johanne, Erik, Kirsti, Oline, Gunhild. Haugen.Problemet her er så enkelt, at Holtsmark sin historie ikke har gitt rom for Erik Olsen m. fam. Bevis her er konf. til Gunild Eriksdtr i 1739. Se innledningen til innl.32.Derfor er mitt spørsmål følgende: Er det en som er villig til å gå Holtsmark litt nærmere i historien enn det bygdeboka har gitt rom for ???Her minner jeg da om innl.9 av Gunn, som viser at Erik Olsen Holtsmarkeie blei begravet 29. mai. 1737.Kan jeg håpe på hjelp her, slik at jeg ikke er nødt til å legge ballen død ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn det svar jeg fikk fra Jan Helness i Røyken. Det er da mitt håp at dette kan være med å skjerpe innteressen hos andre !Hei igjen.Gullich Erichsen Ouvj ca. 1686-1763 kom til Røyken og giftet seg med enka på Auvi, Maria Pedersdtr ca. 1686-1737. De hadde tre barn: Ingeborg Gulliksdtr 1722-?, Ole Gulliksen 1724-1773 og Dorthe Gulliksdtr 1727-1765.Ved trolovelsen skriver Gullik seg som Gullich Ellesvog. Det er sannsynligvis gården Ellevog i Lier. Jeg finner han ikke under gården Ellevog.Det var skifte på gården Rød i Tranby annex i Lier 16. juni 1732 etter avdøde Anne Larsdtr mellom hennes etterlatte barn. (Skifteprotokoll 3). Tilstede på barnas vegne var deres fars bror Gullik Eriksen Auvi i Røyken. Anne Larsdtr var jo gift med Ole Eriksen Østre Rød.Han kjøpte jo også en del av gården fra Gullik.Liers historie sier at Ole Erichsen var født på Ellevog. i 1685.Det er hevet over enhver tvil at Gullik Eriksen Auvi og Ole Erichsen Rød er brødre.Det som er interessant er at under gården Rød står det i Liers historie at Ole Eriksen var bruker til 1695. På skiftet etter han nevnes sønnen Erik som gikk til Ellevog. Enka etter Ole giftet seg igjen med Søren Christoffersen. I 1683 gikk stesønnen Erik Olsen Holtsmark til odelssøksmål mot Søren.Under Ellevog bruk II står det , nederst på siden, at gården ble bygslet til Erik Olsen Holtsmark d. 1688 gm Siri Olsdtr ca. 1654- 1733.Din Erik Olsen som fikk datteren Gunild i 1721, er skrevet som Erik Olsen på Holtsmark.Jeg tror det er en eller annen forbindelse mellom disse menneskene, men jeg finner den ikke.Jeg vet ikke noe om Erik Olsen på Hurum.Jeg beklager at jeg ikke kan hjelpe mere.Vennlig hilsenJan Helness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg glemte å legge inn denne: LenkeJan Helness sier i innl. 34, at han ikke vet om noen Erik Olsen på Hurum. Kan dette være den Erik Olsen som vi leiter etter ?Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg MayaEt forsøk på en klargjøring:De forskjellige gårder som kan linkes til Erich Olsen, far til Gunild Eriksdtr. er etter det jeg kan se:Haugen u. Holtsmark: Fra 1748 nevnes Sven Eriksen, g.m. Eli Østensdtr. Kosrud, f. ca. 1723, d. 1773: Barn: Ole, Johanne, Erik, Kirsti, Oline, Gunhild. ( Sven Eriksen kan jo være bror til Gunil Eriksdtr.)Holtsmark eie: v.dåp av Gunil 2.nov. 1721: Far er Erich Olsen Holtsmark eie.Østre Rød: Erik Olsen Holtsmark (til Ellevåg) d. 15. feb. 1688. Sønnen Ole Eriksen f. på Ellevog 31. mai 1685. Han fikk sønnen Erik Olsen, som da vil være for ung til å kunne være far til Gunild Eriksdtr. (Noe som kan vise seg å være av innteresse er at Ole Eriksen blei g.m. Anne Larsdtr. Svangstrand. Dette under forutsetning at det kan være en forbindelse mellom Lars Andersen Svangstrand og Lars Andersen Gunnerudstua , som igjen kan være far til Hans Larsen g.m. Gunild Eriksdtr).Bruk II: I 1747 solgte Erik Olsen halvparten av gården, inkludert halvdelen av husmannsplassen Kleiva, for 200 dlr. til 1) Bård Rasmussen Gunnerud, f. 1705, d. 1769, g.m. Gunhild Hansdtr., d.1757.Ellevåg: Erik Olsen, g. m. Siri Olsdtr. enke etter Erik Olsen Holtsmark. Barn som nevnes: Ole (dpt. 12. sept. 1694) Ingeborg, Hans og Erik. Ingen av disse kan resultere i den riktige Erik Olsen Holtsmark eie.Auvi: ………V) Gullik, (Eriksen, bror til Ole Eriksen Rød, se innl. nr. 34) som brukte gården til omkring 1645.Kittilsrud, Bruk I. ……Sønnen Hans Pedersen f.1672 var gift med sin søsters stedatter Mari Gulliksdtr. Hennum, d.1740, som etter å ha blitt enke, giftet seg med 2) Erik Olsen…De eneste Erik Olsen fra Lier/Hurum som står igjen, dvs. som jeg da ikke finner ut av, det er følgende: Erik Olsen f. 21. feb. 1686 i Hurum: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700022150885&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenkeog Erik Olsen Lenkeog Erik Olsen dpt. 11. feb. 1685:Lenkeog Erich Olsen dpt. 29. mai 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rop om hjelp til Lier Historielag !De spor som tidligere i debatten gikk mot Østre Rød og Kittilsrud, de har ikke ført fram. Endelig bevis er: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-225>Lenke Øverst på venstre side. Erik Kittilsrud (Olsen) bærer sin datter Gunil til dåp den 14. mai 1724. Dette har jo også Maya vist til tidligere.Far til 'min' Gunil dpt. 2. nov. 1721 var Erik Olsen Holtsmark eie. Denne Erik Olsen Holtsmark eie blir begravet i Lier 29. mai 1737. Ved konf. av Gunil i 1737 var hun hjemme hos sin mor på Holtsmark.Sitat: Maya Lillemoen, Lier, 31.5.2007 20:12 (57) Du er ikke alene om å mulig 'surre' her, men jeg finner ei Gunil (?Erichsdtr?) konfirmert som tjener hos sin moder paa Holtsmark, 16 år Se nr.17:Lenke (debatt nr.49736)Det er også grunn til å tro at Sven Eriksen på Haugen u/Holtsmark må være bror til Gunil:LenkeDen eneste mulighet som gjenstår (etter det jeg kan se) er at Lier Historielag har tilgang til mer utfyllende kildemateriale enn hva som er nedskrevet i Lier Historie ang. Holtsmark.Jeg har riktignok funnet en Erik Olsen Gurandsrud dpt. 29. mai 1701 (som jeg ikke finner noe mer ut av):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

De eneste opplysningene Lier Historielag sitter inne med er disse:Erik Olsen Holtsmark-eie gift des. 1718 m/ enke Mari Gulliksdt -1740 (1de gang gift 1740 med Hans Pedersen Kittelsrud.Erik og Mari får to barn:Gunild f.nov 1721, konf. 1739, gift okt 1746 m/Hans Larsen 1716-1803?Svend f. febr. 1726, konf. 1743, gift aug. 1748 m/Eli Østensdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MayaI første linje i innl.39 viser jeg til at Erik Olsen Kittilsrud (g.m. Mari Gullichsdtr.) bærer sin datter Gunil til dåp.14. mai 1724. Jeg mener at det må være bevis på at det må være en annen Erik Olsen. Det er vel lite sansynlig at de har 2 døtre ved samme navn; Gunild.Jeg kan ikke se at det står 'Holtsmark eie' ved den vielsen du viser til i 1718. Vil du tyde denne vielsen 27. des 1718:LenkeI følge Lier historia,så fikk Erik Olsen Kittilsrud og Mari Gullichsdtr.4 barn; Kari, Peder,Eli og Ole.mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

(40) rettelse: Erik Olsen Holtsmark-eie gift des. 1718 m/ enke Mari Gulliksdt -1740 (1de gang gift 1714 med Hans Pedersen Kittelsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er nok Erik Olsen Kittelsrud som døper datteren Gunhild i 1724, for flere av fadderne er de samme som ved dåpen til Eli i 1722 og Kari i 1719. MEN så vidt jeg kan skjønne, har denne Erik Olsen, som giftet seg til Kittelsrud (Skauen) i desember 1718, ikke noe med Holtsmark å gjøre, så det er nok minst to Erik Olsener ute og går, trur eg...vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp fra ekspertisen til å tyde kirkebok.På FamilySearch Finner jeg en Erik Olsen dpt. 11.feb. 1685: LenkeDe skannede kirkeboksider for denne aktuelle tid er så uklare at jeg ikke kan tyde noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge Rosenbergers Kirkebok 1, står det følgende: Ole Eriksen soldats barn Erik, holder til på (Hamren?).Selv Rosenberger synes skriften var vanskelig.... Barnet ble døpt i Tranby, og et tips kan være Sjåstadhammeren??????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Maya. Jeg viser til dine innlegg 40 og 42. I kirkeboken står det ingen stedsangivelse, bare Erich Ols. med Mari Gullichsd. Hvilke opplysninger har Lier historielag som angir at dette er Erich Olsen Holtsmarkeie ? Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei JanKirkebøker, men klart at de kan være feil. Gunilds dåp 2.nov:LenkeDu kan jo kikke på temanr. 49736:innlegg:(56)(57)(60)(61) og i dette tema: (5)(9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei igjen Maya.Ja, allt det der er greit, men mitt spørsmål er om historielaget har bevis for at Erich Olsen Holtsmarkeies kone het Mari Gullichsdatter.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.