Gå til innhold
Arkivverket

[#50308] Ole Olsen Heide, mestersmed på Kongsberg

Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Det er ganske mange Heide/Hejde/Heyde i FT 1801, og jeg har sett på hver eneste en av dem, uten å komme noe nærmere. Er enig når det gjelder vurdering av fadderne. Det er vel bare den siste av Ole Heides barn som har 'vanlige' faddere (de hadde kanskje brukt opp alle de 'prominente'?) Takk for innspill! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tok et søk på etternavn beg. på he*de, deretter etternavn inneheld ols. Det kom opp to personer, din på Kongsberg og denne i Slidre:LenkeMen du har vel sett ham før?Mvh Astrid R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Norsk Slektshistorisk forening har en bok/hefte med Heide slekt i sine lokaler i Oslo.Jeg har tenkt å gå gjennom de Heide som jeg har funnet i 1801 og bla bakover i kirkebøkene for de stedene hvor det bor folk med navn Heide, etterhvert som de gamle kirkebøkene kommer opp. Min ane er jo født ca 1712, så det er ikke sikkert jeg finner henne, men kan hende jeg finner spor etter Mikkel Heide. Det ser ut til at en finner endel Heide i de militære rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

En Lieutnant Hejde udi Scheen får et uekte barn, Bendix, med Caren Mortensdatter. Bendix blir døpt i Kongsberg den 20. mai 1728. Faddere: Kristense Hans Erichsens, Maren Hactner, Evert Halvorsen, David Halvorsen og Halvor Lund.LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Mens jeg lette etter noe annet, dukket det opp et 'Heide-navn' i forbindelse med en dåp i Eiker i 1697. En av fadderne var Jakob Volner, som var kontrollør/Controleur i Mattias Heides bergverk (bergsted).Noen som har peiling på denne Mattias Heide? Eller bergverket - Kongsberg? Eiker?Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Kristiania Tukthus - død 10. nov. 1825, Jørgen Heide fra Kongsberg. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kristiania Tukthus, Ministerialbok nr. 2 (1817-1830), Døde og begravede 1825, side 196-197. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ole Olsen Heyde i 1801-tellingen: LenkeHan skal altså være født ca 1767. Pussig at han ikke finnes i avskjedigelsesmantallet for Sølvverket i 1805. Har du funnet vielsen i kirkebøkene?Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arild Alander

Jeg smetter inn med informasjon om et par personer som kan tilhøre slekta:Jeg har notert en Ole Anderssen Hede, død på Røros 1734, 81 1/2 år (altså f. ca. 1655).Dessuten nevnes en Jens Anderssen Hejde i ekstraskatten 1762 for nedre Folldal (under Tønset i Nordøsterdalen). Familie ikke nevnt. Og altså uten alder.Vet noen å plassere disse i forhold til andre Heide-folk?Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.