Gå til innhold
Arkivverket

[#50312] Gildeskål/Nordland: Kone til Lars Fredriksen (f. 1779) - Skjellvik

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

To av døtrene, skal det stå. Hvis noe virker uklart, får du spørre i vei. Kommer tilbake til saken i ettermiddag. Ha en fin dag med nye oplysninger, håper jeg.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Måtte bare sjekke skiftene (har dem for tiden på en annen maskin) fordi du har 1725 som Jacobs fødselsår. I skiftet etter Helge Davidsen, Ytre Kjelling i Gildeskål i 1722 er Jacob 7 år, så kanskje dette er en annen Jacob. Ser at kona skal ha vært nesten 30 år eldre, mulig er det jo, men...Hos Støver er Marit Fredriksdatter oppført som datter av Fredrik Pedersen og Karen Olsdatter, Telnes også her oppgitt å være født 1696 og gift 2 ganger. Hans Pedersen første ektemann og Jacob Hellesen, Skånland ektemann nr 2. Kan Jacob være født 1715 i stedet for 1725?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Inger.Jeg er vel sikker på at Jacob må være født i 1715, og at Bodin bygdeboks ca-årstall (1725) er litt gjetning. Men sa du at skiftet ble holdt i 1722?Stefan Pedersen og Lisbeth Jansdtr. hadde ei datter Marit, f. i 1703. Så de må vel ha vært født ca. 1670/80. Feil av meg å ikke oppgi datteren fødsel-årstall.Vet du mer om den artikkelen om Marithe Svendsdtr. fra Storjord. Fortell litt mer om den.Står det noe årstall om de forskjellige. Jeg er også interessert i alle søsken, om du er så snill å gjengi det. Tusen takk igjen, Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Her er noen skifter som muligens kan balansere Støvers antakelser.Skifte etter Friderich Jacobsen, Skaanland i Bodø, åpnet 28.11.1804, ektefelle Mallena Petersdatter, hans 2. ektefelle, Skaanland i Bodø - Jacob Friderichsen, sønn av avdøde, umyndig, ugift, av 1. ekteskap, Skaanland i Bodø - Lars Friderichsen, 23 år, sønn av avdøde, av 1. ekteskap, Skaanland i Bodø - Christopher Friderichsen, 18 år, sønn av avdøde, av 1. ekteskap, Skaanland i Bodø - Berethe Friderichsdatter, 30 år, datter av avdøde, ugift, av 1. ekteskap, Skaanland i Bodø, verge Carl Hansen, Skaanland - Peder Friderichsen, 8 år, sønn av avdøde, av 2. ekteskap, Skaanland i Bodø - Fredrik Friderichsen, 1 år, sønn av avdøde, av 2. ekteskap, Skaanland i Bodø - Andrea Friderichsdatter, 6 år, datter av avdøde, av 2. ekteskap, Skaanland i Bodø - Anna Friderichsdatter, 4 år, datter av avdøde, av 2. ekteskap, Skaanland i Bodø -Skifte etter Elen Christina Christophersdatter, Skånland i Bodø, åpnet 07.05.1790, ektefelle Friderich Jacobsen, Skånland i Bodø - Jacob Friderichsen, 10 år, sønn av avdøde, Skånland i Bodø - Christopher Friderichsen, 7 år, sønn av avdøde, Skånland i Bodø - Berithe Friderichsdatter, 15 år, datter av avdøde, Skånland i Bodø - Martha Friderichsdatter, 11 år, datter av avdøde, Skånland i Bodø - Ane Friderichsdatter, 5 år, datter av avdøde, er hos Peder Olsen Ertsvik i Bodø - Lars Friderichsen, sønn av avdøde, Skånland i Bodø –Skifte etter Lars Fredriksen, Gårdbruker, Skjelvigen i Gildeskål, åpnet: 25.03.1825, Formue 60-1-6, Gjeld 148-2-20, Fallittbo, ingen arvinger nevnt.Skifte etter Berrith Christophersdatter, Kårkone, Schaalsvig i Gildeskål, åpnet 24.04.1798 - Arvinger: Christopher Christophersen, sønn av avdøde, myndig, Nord Fugløy i Gildeskål - Peder Christophersen, sønn av avdøde, myndig, Nyegaard i Gildeskål - Lars Christophersen, sønn av avdøde, myndig, Ytre Schaalsvig i Gildeskål - Elen Kristina Christophersdatter, datter av avdøde, død, gift, ektefelle Friederich Jacobsen Schaanland i Bodø - Jacob Friderichsen, 21 år, dattersønn av avdøde, ugift, Schaanland i Bodø - Lars Friderichsen, 18 år, dattersønn av avdøde, umyndig, ugift, Schaanland i Bodø - Christopher Friderichsen, 16 år, dattersønn av avdøde, Schaanland i Bodø, verge Faren - Berrit Friderichsdatter, 24 år, datterdatter av avdøde, Snechvigen i Bodø, Tjener hos Sr. Jens Landmark, verge Faren - Marthe Friderichsdatter, 20 år, datterdatter av avdøde, Schaalsvigen i Gildeskål, verge Faren - Anne Friderichsdatter, 11 år, datterdatter av avdøde, oppholder seg hos Peder Olsen Ertsvig i Bodø, verge Faren –Skifte etter Christopher Frederiksen, ungkar, Nyegaard i Gildeskål, åpnet 05.05.1808 - Arvinger: Lars Frederiksen, 30 år, bror av avdøde, Nyegaard i Gildeskål, tjener hos Ole Sandberg - Jacob Frederiksen, 31 år, bror av avdøde, Ertenvog i Gildeskål, tjener hos Arnt Pedersen - Berithe Frederiksdatter, 34 år, søster av avdøde, tjener, Rangseth i BodøSkifte etter Christopher Hansen, Skålsvik i Gildeskål, åpnet 05.05.1791, ektefelle Berethe Christophersdtr, Skålsvik i Gildeskål - Christopher Christophersen, sønn av avdøde, Nord-Fugløy i Gildeskål - Peder Christophersen, sønn av avdøde, Ødejorden i Gildeskål - Lars Christophersen, sønn av avdøde, Skålsvik i Gildeskål - Elen Kierstina Christophersdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle Friderich Jacobsen Skånland i Bodø - Barn av Elen Kierstina Christophersdatter: Jacob Friderichsen Skånland i Bodø, Lars Friderichsen Skånland i Bodø, Christopher Friderichsen Skånland i Bodø, Berethe Kierstina Friderichsdatter Skånland i Bodø, Martha Friderichsdatter Skånland i Bodø, Ane Friderichsdatter er hos Peder Olsen Ersvik.Skifte etter Hans Christophersen, Følvik i Gildeskål, åpnet 10.07.1784, ektefelle Karen Olsdatter, Følvik i Gildeskål, verge Jægteskipper Ole Thommesen Sandvik - Christopher Hansen, Far av avdøde, Skålsvik i Gildeskål.Skifte etter Christopher Larsen, Tornwigen i Folda, åpnet 29.05.1744, ektefelle Elen Pedersdatter, Tornwigen i Folda, (Det er ogå skiftet etter denne personen som er ektefelle av avdøde) (De døde rett etter hverandre) - Lars Christophersen, 26 år, sønn av avdøde, Tornwigen i Folda - Edia Christophersdatter, 30 år, datter av avdøde, gift, ektefelle Peder Pedersen, Hammerfald i Folda - Berit Christophersdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle Christopher Hansen, Schaalsvig i Gildeskål - Maren Christophersdatter, datter av avdøde, ugift, Tornwigen i Folda - Adelus Christophersdatter, 20 år, datter av avdøde, ugift, Tornwigen i Folda –Skifte etter Bereth Christophersdatter, Nordfolden i Folda, åpnet 18.05.1734 (Døde 2/4-1733), ektefelle Peder Nilsen Slangerup, Nordfolden i Folda - Christopher Larsen, sønn av avdøde, Bereths barn av 1. ekteskap, Taarnvigen i Folda - Niels Pedersen Slangerup, sønn av avdøde, død, gift - Nils Nilsen Slangerup, 2 år, sønn av Nils Pedersen, sønnesønn av avdøde ----Ad innleggene 9 og 10/11, om det er misforhold mellom Støver og skifteavskriftene eller andre sekundærkilder er ikke Støver den som skal vektlegges. Det er bl.a. i flere debatter her på DA avdekket grove feil i Støvers presentasjoner, Arvid Støver er dermed direkte upålitelig som kilde.---MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Nå har Knut Hansen gjort et storarbeid med å referere skiftene og der skulle det være opplysninger en masse. Støvers opplysninger må selvfølgelig kontrolleres mot kirkebøkene der det er mulig. Personlig bruker jeg dem til å lete etter personer og det fungerer for så vidt bra.Så til artikkelen jeg nevnte. Den står i en av årbøkene for Beiarn og heter 'Suend Nielsen Storjord. Mannen, navnet og etterslekta' skrevet av Olav Aspelund.'... at på gården Eggesvig er en ny oppsitter på plass da den såkalte Landkommisjonen utfører sitt matrikuleringsarbeid i 1661. Han heter Suend Nielsen og er oppført i Jordebok for Nordland Lagdømme 1661 og i Nordlands Amts Matricul Forfattet Anno 1661'. Forfatteren antar at det er denne Suend som lar oppføre en sag i Eggesvik. 'Han figurerer i Sogneprestenes Manntall 1664 - 66 og er oppgitt å være 46 år. Der er også sønnen Niels nevnt'. Forfatteren går så gjennom etterslekten til denne Suend som i følge kilder var gift med Agnethe Larsdatter nevnt i Skifteprotokoll I 'boendes i Beyeren. Hun er mor til avdøde Lars Suendsen på Hustad i Gildeskål. Av skiftet går det ellers fram at på Fleina har Agnethe en sønn ved navn Stephen'. Forfatteren går ut fra at brødrene er vokst opp på Storjord/Beiarn. Skiftet etter Agnethe Larsdatter holdes på Fleina 11.august 1724.Ekteparet Suend Nielsen og Agnethe Larsdatter hadde følgene barn: Lars, Stephen, Sara, Marithe, Else og Ingeborg.Har du forfedre i denne slekten, bør du lese denne artikkelen for Asplund går nøye til verks med nøyaktig angitte kildehenvisninger og her er det også mye å hente av opplysninger om barnas etterslekter.Ved å klikke på heftene i denne lenken, http://historielag.beiar.net/aarbok.html, kan du finne ut hvilken årbok artikkelen står i og dermed låne den på biblioteket.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Knut og Inger. Så vet jeg det: Støvers oversikt bør brukes som et utgangspunkt.Finner dere skifte fra Berith Christoffersdtr.'s 1. ektemann - far til Christoffer Larsen (+ 1744)?Finner dere skifte til Christoffer Hansen (1708-91) fra Skålsvik - og hvem er foreldrene hans?Takk igjen - for strålende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skiftet etter Christopher Hansen - ble plutselig i tvil om det lov til å legge skiftet ut på denne måten. Hvis noen vet noe om dette, så si i fra.

bilete2871.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Hermod, innlegg 31, det er ikke så dumt om du leser svarene du får, da vil du se at Christopher Hansens skifte allerede var gjengitt i innlegg 29. Jeg føler det temmelig meningslaust å bidra når bidraget ikke blir tatt notis av, oversett, og spørsmål gjentatt.I tilfelle du, Hermod, skulle ha for lite skifter å gjennomgå, her er Christopher Hansens mor Marit Christophersdatter:Skifte etter Marithe Christophersdatter, Schaalsvig Yttre i Gildeskål, åpnet 14.10.1733, ektefelle Joen Hansen - Nils Hansen, myndig, Marithe Christophersdatters barn av 1. ekteskap, i Gildeskål - Christopher Hansen, myndig, Marithe Christophersdatters barn av 1. ekteskap, i Gildeskål - Hans Hansen, , 22 år, myndig, Marithe Christophersdatters barn av 1. ekteskap, i Gildeskål - Anne Hansdatter, Marithe Christophersdatters barn av 1. ekteskap, gift, ektefelle Peder Hansen, Ytre Kjelling i Gildeskål - Mille Hansdatter, Marithe Christophersdatters barn av 1. ekteskap, gift, ektefelle: Hans Olsen, Kiøbstad i Gildeskål - Dordi Hansdatter, Marithe Christophersdatters barn av 1. ekteskap, gift, ektefelle Peder Hansen Lechanger i Gildeskål - Marie Joensdatter, 17 år, datter av avdøde, Schaalsvig Yttre i Gildeskål, felles barn (barn 2. ekteskap) ----Inger, innlegg 33, siden du spør, på forsiden på skiftene fra DIS Salten står det: Kopiering utover eget bruk ikke tillat. Mer kopiering enn det du har gjort har jeg vanskelig for å se skal kunne være mulig. Dessuten var kopien i innlegg 33 unødvendig da det nødvendigste allerede var gjengitt i innlegg 29.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Knut.Det var en forferdelig blunder som jeg selvfølgelig ikke er bekjent av. Jeg beklager så mye - jeg bøyer meg så langt ned det går an. Jeg leste til øyet var stort og vått, men likevel kunne en slik feil skje.Jeg tar gjerne i mot flere skifter (selv med det skjedde). Du/dere finner vel ikke Martha Pers-/Pedersdtr. (kona til Lars Fredriksen (1779-1823)? Hun kan ha vært født ca. 1795.Takk igjen, Knut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til Knut for påminnelsen. Selve CDen har jeg sendt fra meg fordi den ikke fungerer som den skal. Er blitt lovet en ny.Til Hermod. Hvis ingen finner de siste personene du spør om, så skal jeg hjelpe deg med det. Men det blir ikke ennå da jobben kommer til å sluke all min tid til midt i neste uke. Nå ser du i alle fall hvordan skiftene ser ut, innlegg 32 og 33, og hva du kan finne der. Så får mine kopieringer fungere som appetittvekkere og reklame for disse skiftene. De er utrolig nyttige.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Inger for hjelpen.Knut: Kunne du hjulpet meg med hva Berith Christoffersdtr.'s første ektemann het? Det var som du har skrevet tidligere skifte etter Berith i 1734. Han het jo Lars + et eller annet.Hvis du også kunne få fram hva Marith Christoffersdtr.'s første ektemann het, ville jeg bli glad? Det skifte etter Marith i 1733 (Skålsvik). Han het jo Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

I 1788 ble det døpt en Martha Pedersdatter i Skjellvik. Foreldre Peder Olsen og Mali Nielsdatter. I den digitaliserte folketellingen 1801 er gården kalt ”Sulvigen” og Mali er blitt Marit. Mali Nielsdatter var i et 1. ekteskap gift med Christoffer Eriksen.Ta i betraktning at dette er meget vanlige navn og bruk så vidt mulig flere kilder for å kunne konkludere sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.