Gå til innhold
Arkivverket

[#50326] Hans Aakre Gjerøy Rødøy

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det står en del om Jens Larsen Myklebostad i bygdeboka for Nesna. Det er jo mest en historisk bok som er skrevet av bare en mann, men Jens har han skrevet en del om(det er jo heldig for oss). Det står det dessverre ikke noe særlig om barna til Jens, og det er en feil der angående sønnen Jacob(det skrives at han døde i ca 1777), men jeg har han da vitterlig som gift i Rana i 1779 med Johanna Johannesdatter Alterskjær. Jeg var lenge usikker på om jeg hadde funnet riktig Jacob, men skiftet etter Jacob i Alterskjær i 1781 bekreftet at jeg hadde funnet den riktie Jacob. Lorents er jo nevnt som sønn i 1.ekteskap. Tar med skiftet, og opplysninger fra kirkeboka:Jacob Jenssøn var gift 1 den 06.11.1772 med Ingeborg Pedersdatter Holm i Nesna kirke, og de hadde disse barna:a)Hans Meckelborg Jacobsen døpt 13.08.1771. Formynder ved farens skifte i 1781 var farbror Jens Jensen Yttramarken(som jo var det samme som Øyjord)b)Jens Jacob Jacobsen døpt 16.06.1773. Ved farens skifte i 1781 var farsøstermannen Hans Jacobsen Hestmona formynder for han(Hans Jacobsen ble jo gift med farens Jacobs søster Dorothea 21.11.1768 i Lurøy).c)Else Kierstina Jacobsdatter var døpt tidlig i 1775 i Hemnes kirke(hun kalles Elen Kierstina i skiftet etter faren). Hun bodde da i Alterskjær, og ingen formynder er nevnt.d)Berith Elisabeth Jacobsdatter døpt 17.05.1776. Hun var i Alterskjær hos sin stemor ved farens skifte.Disse barnas mor var jo død før faren Jacob ble trolovet igjen 1778, og ble da egentlig foreldreløse da faren Jacob også døde i 1781(stakkars små barn!!!!!). Jacobs 2.ekteskap har jeg jo skrevet om et annet sted her.Ellers står det en del om jekteskipperne i Bardal i Åsbok for Helgeland 1986, og jeg er litt usikker på om jeg også har en del informasjon fra Årboka for Helgeland 1987. Bygdebok for Leirfjord bind 1 hentet jeg vel også noe informasjon om jegkeskipperne i Bardal fra, men har ikke forfatter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det står en del om Jens Larsen Myklebostad i bygdeboka for Nesna. Det er jo mest en historisk bok som er skrevet av bare en mann, men Jens har han skrevet en del om(det er jo heldig for oss). Det står det dessverre ikke noe særlig om barna til Jens, og det er en feil der angående sønnen Jacob(det skrives at han døde i ca 1777), men jeg har han da vitterlig som gift i Rana i 1779 med Johanna Johannesdatter Alterskjær. Jeg var lenge usikker på om jeg hadde funnet riktig Jacob, men skiftet etter Jacob i Alterskjær i 1781 bekreftet at jeg hadde funnet den riktie Jacob. Lorents er jo nevnt som sønn i 1.ekteskap. Tar med skiftet, og opplysninger fra kirkeboka:Jacob Jenssøn var gift 1 den 06.11.1772 med Ingeborg Pedersdatter Holm i Nesna kirke, og de hadde disse barna:a)Hans Meckelborg Jacobsen døpt 13.08.1771. Formynder ved farens skifte i 1781 var farbror Jens Jensen Yttramarken(som jo var det samme som Øyjord)b)Jens Jacob Jacobsen døpt 16.06.1773. Ved farens skifte i 1781 var farsøstermannen Hans Jacobsen Hestmona formynder for han(Hans Jacobsen ble jo gift med farens Jacobs søster Dorothea 21.11.1768 i Lurøy).c)Else Kierstina Jacobsdatter var døpt tidlig i 1775 i Hemnes kirke(hun kalles Elen Kierstina i skiftet etter faren). Hun bodde da i Alterskjær, og ingen formynder er nevnt.d)Berith Elisabeth Jacobsdatter døpt 17.05.1776. Hun var i Alterskjær hos sin stemor ved farens skifte.Disse barnas mor var jo død før faren Jacob ble trolovet igjen 1778, og ble da egentlig foreldreløse da faren Jacob også døde i 1781(stakkars små barn!!!!!). Jacobs 2.ekteskap har jeg jo skrevet om et annet sted her.Ellers står det en del om jekteskipperne i Bardal i Årbok for Helgeland 1986, og jeg er litt usikker på om jeg også har en del informasjon fra Årboka for Helgeland 1987. Bygdebok for Leirfjord bind 1 hentet jeg vel også noe informasjon om jegkeskipperne i Bardal fra, men har ikke forfatter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise!Er det feil det som står i kirkeboken angående Hansine Bergitte sin Fødselsdato? Der står det at hun er f. 6.4.1886, døpt 8.9.1886.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hansine var jo min mormors tante, og opplysningen om hennes fødselsdato har jeg sannsynligvis fra mormors søster Helga(som vi kalte tante Helga). Det er ikke sjekket med noen kirkebok. Helga kan jo ha tatt feil. Helga var faktisk i tjeneste hos sin onkel Hans og tante Hansine, og hadde kontakt med Hansine lenge. Det jeg angrer på i ettertid er at jeg ikke tok kontakt med Hansine mens jeg var på besøk hos en venninne i Rødøy. Hansine var da ca 102 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Anne Lise!Jeg har sjekket de skannede kirkebøkene og Steinar Lines sine og begge oppgir at hun er født 6.4.1886, døpt 8.9.1886. Det var derfor jeg spurte.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja kirkeboka er sikkert riktig, men Harry Danielsen skriver også i bygdeboka for Storselsøy at hun ble født 06.04.1885. Det er vel bare en trykkfeil fra hans side, for han kjente henne tydeligvis godt. Jeg har tatt kopi av historiene han fortalte der om Hansine, og skrevet av mye om henne og Hans med etterslekt. Han forteller så levende om henne, at jeg syns nesten det er synd at jeg aldri fikk møte henne. Ellers skrev jeg vel litt feil angående at Hansine blir mormors tante, og strengt tatt var det vel mormors filletante siden det var ektemannen Hans som jo var mormors onkel.Min mormors søster Helga må ha vært i tjeneste hos Hansine og Hans en eller annen gang mellom 1920 og 1924, for i 1924 reiste Helga til Trondheim og var i tjeneste der. Helga og mormor med foreldre og søsken bodde jo på Osmoen utenfor Hemnes. Nå er jeg vel litt på siden av emnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er dødsdatoen jeg har på Hansine gift med Hans Gjersvik riktig da(14.10.1989)? Jeg mener at hun skulle være 104 og 1/2 år. Døde hun 14.10.1990?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise: Jeg har ikke fått undersøkt noe om hennes dødsdato. Men skal se litt nærmere på det. Men det er sikkert rett.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Til Anne Lise (innlegg 32). Hansine Gjersvik var født 06.04.1885, død 14.10.1989. Opplysningen har jeg fra en av hennes sønner. Mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.