Gå til innhold
Arkivverket

[#50482] Vamraak hotell 1928?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Dette var interessant, Henry (går ut fra at du har glemt en r i navnet ditt i avsenderfeltet),Kan det hotellet du nevner være det andre hotellet som var i Vamraak-familiens eie, iflg min onkel? En trapp opp fra Muren, er Østre Muralmenning, mens Vamraak hotell, slik vi finner det i Adresseboken fra 1924-1925 lå i Strandgaten 110 (hjørnehuset mot Klokkersmauet), altså et stykke lenger ute på Nordnes. Husene der er revet og nye blokker er bygget opp, Uff!Dette bildet viser hotell Kyrre på Østre Muralmenning, kan det være det? (1920-1930.)

bilete2961.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kyrre hadde adr Østre Muralm 12, som vises her, mener jeg, som det hvite huset på venstre side sett mot Muren, Vågen og Tyskebryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Feil i (52), Strandgaten 110 lå på hjørnet til Claus Ockensmauet (ikke hjørnet til Klokkersmauet, der var det Bjordal hadde sin kolonial)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå er det lenge siden vi bodde i Bergen, men husker Vamråk. Min kone overnattet der i 1953. Og hun mener at det lå ut med Mariakirken. Selv kan jeg ikke si med sikkerhet hvor det var, men i alle fall var det den naturlige overnattingplass for mange fra Gulen.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Neverdal

Først slekta. Såvidt eg kan forstå var Hans - far til Gullak - min tippoldefar. Hans vart så til Henry i min generasjon.Har elles tenkt litt meir og diskutert hotellet med far (92). Utan at eg tipsa han om det kom han også med opplysningen om at Synneva hadde hatt to hotell, det ein nede i Strandgata og det andre oppom. Han hugsar ikkje eksakt plassering, men det var ikkje i Muralmenningen - kanskje Holbergalm - er ikkje det utanfor noverande gågate. På 60-talet var det her eit hotell vi kalla 'fylkeshotellet'. Det brann ned truleg i 1965-66. Kan dette vere same huset ?. Ifg far vart Synneva påkøyrt på gata - stemmer det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hallo (enda en slektning) Henry,Skal spørre tante Solveig (97 år) i morgen (hun ringer meg hver morgen kl 9). Hun har meget god husk. Har bare ikke kommet på det. Hun løste jo bildet med fru Hansine Bjordal f Førsund og de tre døtrene Lenke med en gang hun fikk se bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg snakket med tante Solveig, og hun sier at Vamraaks hadde to hotell i en periode, det andre lå tvers over gaten for Vamraaks hotell i Strandgaten 110, altså på nedsiden av Strandgaten mot Vågen. Dette hotellet var ikke så fint som Vamraaks hotelle, sa hun. Familien bodde alltid på Vamraaks da de var i byen, sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Min onkel på 85 år, som kun er å regne som ein ungdom i forhold til tanta di Arnfrid, han husker kun det eine hotellet, og det låg ovenfor der Fylkesbaatane la til. Det var Synneva sin sønn Gunnar som dreiv det, men mora sjøl for også trava der.Her er kart fra 1913 som viser Strandgaten 110, det ligg vel omtrent der som Vestbo idag ligger. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja her LenkeNå har jeg konferert med en tante på 97 og en onkel på 90, men jeg har en tante på 92 også (alle søsken av min sal mor), kanskje hun husker hvor det lå. Hun bodde i Bergensområdet allerede fra ca 1930.Nei, jeg vet sannelig ikke, men kanskje en adressebok senere enn 1924-1925 kan løse dette.Ja, ja, vi får nå se om en 40 års tid, Oddvar, da er vel jeg på alder med min tante og du på alder med din onkel, om vi husker hvor utestedene lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis vi ser her i Bergen Adressebok 1924-1925, så var der mange hoteller i samme kvartal som Strandgaten 110, Vamraaks Hotel, (bl a Mælands hotell i 102), og det må være Smeby hotell, Str.gt. 107, Vamraak har eid i en periode.LenkeI 1. etg i Vamraaks hotell holdt Heltberg, Cigarforr. til; dette fotoet er fra ca 1920:

bilete3006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det var jo ett flott foto, da har du jo bilde av hotellet. Siden du ramsa opp alle hotellene også vist i link, så må eg ta med Hamre Hotel i Nykirkealmening. Det hotellet var mykje brukt av Sotrastrilen.Å ramse opp alle utestedene i Bergen, det klarer eg ikkje eingang i dag, men noen vil vi vel likevel huske om vi skulle nå samme alder som våre tanter og onkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vamraaks hotell hadde imidlertid tilhold i samme bygning som Ludvig Holbergs barndomshjem lå; Holbergskjelleren.Her ser dere Strandgaten 110 bakside og selve kjelleren (en steinkjeller)

bilete3007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bergen kommune har en tvilsom fortid når det gjelder å ta vare på minner fra Ludvig Holbergs Bergen.I 1985 kom kommunen i et uheldig lys, da restene etter Ludvig Holbergs barndomshjem i Strandgaten 110 ble meiet ned av gravemaskin foran øynene på sjokkerte bergensere. Holbergkjelleren ble fjernet for å gi tomteplass for et hotell, bare året etter at Danmarks dronning hadde bekranset stedet.

bilete3009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Henry,Fylkeshotellet var identisk med Misjonshotellet; her et foto fra brannen 1. juledag 1962.

bilete3011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Innlegg nr 50 'noko om Holberg':I Bergen er det no eit hotell: Comfort Hotell Holberg, i Strandgt. 190.Sjå på kartet til dette hotellet og kartet frå ca 1900 (nr 61): LenkeEr den tidligare Strandgata 110 det som no er 190 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er helt korrekt Jon. Rivingen i 1985 skjedde fordi det nye Comfort Hotell Holberg skulle bygges. Kun navnet forteller at her har Ludvig bodd. Det ble 'lovet' at Holberkjelleren skulle bevares inne i nybygget, men så skjedde altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lasse og Synneve bodde som nevnt i Nye Sandviksvei i 1900, og de drev kolonial. I 1900 var det allerede logi- og spieseforretning i Strandgaten 110.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=73&filnamn=f01301&gardpostnr=314&merk=314#ovre>LenkeFruen i huset, Anna Jensen Øvreås, var f 1852 i Kyrkjebø. Hvem var hun, mon tro?I 1875 står eiendommene rode 4-4 (Strandgaten 110) og rode 4-5 (Strandgaten 97) sammen. Kan det ha noen betydning.I Strandgaten 118 (rode 4-83a) holdt Smeby til i 1900

bilete3014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser på kartet i siste innlegg og det andre kart fra tidligere link. Låg Vambraak hotell i det som idag er Holberg Hotell eller låg det i huset ved siden av, altstå det som idag vil være hjørnet av Vestbo sitt hus, nabohuset til Holberg Hotell. Ei stund siden eg gikk forbi der, men eksiterer ikkje dette smuget mellom de to husene fremdeles eller er husene bygd sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Husene er bygget sammen. Claus Ockensmau går fortsatt ned et stykke, men er altså blitt en blindgate. De øverste husene i C O smau er altså bevart, men de nederste + Str gt 104-112, mener jeg, er revet. Så ligger Vestbo-bygget, mener jeg, fra 114-120/122. Str gt 124, som ligger for seg selv, eksisterer jo enda med butikk og det hele.Finner ikke noen Anna Jensdtr f i Kyrkjebø i 1852. Kan hun ha vært g Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Gikk in på Bergen kommune sitt kart, og det var smuget Claus O. eg tenkte på, det blir mitt inni i Bergen Tekniske fagskule sitt bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.