Gå til innhold
Arkivverket

[#50482] Vamraak hotell 1928?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Topografisk register (som ligger på min hjemmeside) her Lenke gå til s 78, der starter Hordaland, først med Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kippersmuget går gjennom dagens hotell, mens Claus Ockens smau stopper bak hotellet. Holbergkjelleren (Strandgaten 110) lå altså inntil Claus Ockensmau (til venstre for smauet her på kartet)

bilete3015.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Blingsa litt med bygningene, plasseringen var nok slik som eg tenkte, hotell Holberg ligger da faktisk heilt til grensen av bruksnummer 196, som da er Vestbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når det gjelder kaiene som ble benyttet av striler, sunnhordlendinger, sogninger og sunnfjordinger, så var det omtrent som dette:Lengst ute på Brygge lå de som skulle langveis; men innerst i Vågen, både på Bryggesiden og på Strandsiden, lå Fjordabåtene; dvs de som gikk i rute til Nordhordland og Midthordland, mens den vi kalte 'Sunnhordlandskaien' var den på kartet nevnte Holbergskaien og 'Fylkeskaien' (Fylkesbåtane sin kai) var den på kartet nevnte Nykirkekaien. Derfor var jo også Fylkeshotellet på Nykirkealmenningen, men det brente altså i 1962. Jeg, som dro til Etne, reiste med Sunnhordland fra Sunnhordlandskaien. Vi ankom Etne ca 21.30 om kvelden.

bilete3017.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På dette kartutsnittet fra 1913 ser vi at både 'Sunnhordlandskaien' Holberkaien (til høyre) og Nykirkekaien 'Fylkeskaien' (til venstre) er på plass.

bilete3018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når vi likevel er inne på hoteller; hvilket hotell er det min mor, min far og min nå 97 år gamle tante besøker her?

bilete3020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I (71) nevner jeg at Smeby Hotel ble drevet av søstrene Klerck i 1875;Jacob Klerck og Christine Marie Blixencrone fikk datteren:Anna Sophie Harberg Klerck, f 17.11.1829. Fadre: Niels Jensen Søreide, Ole Hansen Søreide, Lasse Nilsen Vamraak, Brita Amundsdtr Osland og Ragnhild Aslaksdtr Føsund.Finner ikke den andre datteren, heller ikke finner jeg jomfruenes dødsfall i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Også i Stryn var det et Smeby hotell; Grunnlagt 1926 av Johannes Ytreeide. Hotellet ble ikke bygget opp igjen etter at det brant ned i 1971.I Bergens Adressebok for 1924-1925 har Smeby hotell i Bergen adr Strandgt 107, mens det i 1875 og 1900 altså hadde adresse Strandgt 118, og det ble drevet av søstrene Klerck fra Bjordal i 1875 og av Familien Johannesen i 1900. Da står denne merknaden:'tsv40-23-17 hjh19-3-16 H. m særsk Best'Hva kan det bety? Det siste er vel: Hotell med særskilte bestemmelser. I BBH IV står det nevnt at Smeby og Rosenkrants fikk skjenkeløyve tidlig. Kan det gjelde dette, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Veldig irriterende med det treet midt på bildet, ellers hadde det gått an å lese hvilket hotell det var:-) Et fint bilde var det i alle fall.Har prøvd å forstørre bildet, men da blir det altfor utydelig.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Familien Klerck bodde i rode 4-81 (Strandgaten 118-120) i 1801 (samme adr som Smebye Hotel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

(82) Hotellet bak mine foreldre og min tante er fra sommeren 1940, da de var på sykkeltur fra hjembygden Etne til Hardanger og Hardangervidden. De skal, ifølge min tante som fortsatt lever (97 år), ha overnattet på hotell såvel i Utne, som i Granvin og i Eidfjord. Hotellet på bildet må være Hotel Vøringsfoss, Ostangen, Vik, Nedre Eidfjord. Hotellet skal ha blitt åpnet i 1889. Hva skjedde med dette hotellet; -brente det eller ble det revet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.