Gå til innhold
Arkivverket

[#50560] Sørum

Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Selvsagt kan det ikke utelukkes at Hans har vært g før. Han var vel voksen da han fikk de kjente barna.Jeg må rette Elis ekteskapsrekke. Hun giftet seg 2 med Amund. Altså med Enok først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg dåpen til deres eldste sönn Lars: 22/01 - 1785 (dvs han var bare 16 år i ft 1801) Lenke Faddere leser jeg som:Lars Olsen FugelsengHans Pedersen ibmOle Torgielsen FugelsengKaren Hansdtr ibmMarte Rasmusdtr Siköyberg (er slett ikke skker på dette siste navnet)Kanhende disse fadderne sier deg noe Thor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Hans: F. 7/2 1790: LenkeMen her er de en annen plass: leser det som RöstaenFaddere:Frederich Gulbransen RöstaenMons Pedersen ibmJoen Thorsen WeltenElsebeth Monsdtr Röstaenog Berte Larsdtr ibm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Berte: f. 27 januar 1793: LenkeHer er de på Baarseth (dersom jeg tyder det riktig)Faddere:Halvor Olsen BaarsethJoen Endresen ibmThron Halvorsen ibmMarte Thronsdtr ibmog Kari Thorgiersdtr ibm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Marte: f. 15/11 1795: LenkePeder Larsen under Baarseth og Anne HansdtrFaddere:greier ikke å tyde hva som står her, personen er på Baarseth: Christopher Peersen (?)Lars Christensen LunneHaagen Botolphsen KulsveenMarte Christensdtr SveenKari Haagensdtr Baarseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant!!LenkeUngk. Peder Larsen Fugelseng ... og piken Anne Hansdtr Tande den 16/10 - 1785... Ole Nilsen Fugelseng og Botolph Olsen Tande.Det står 10 november tl venstre, det betyr vel at de gifta seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjölsagt umulig! Såg ikke på aldren hennes! Men denne hans som var hennes förste ektemann kan ha vært gift för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ihvertfall vært en Hans og en Marthe på Öv. Tande, her får de en datter Marthe 25/3 - 1765. LenkeJeg greier ikke helt å tyde navnet deres, leser Hansen for han og Thomsdtr for Marthe.Min hypotese er da at Hans kone Marthe dör, han gifter seg oppatt med Ingebor Værnsdtr. Deres förste datter heter Marte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får dette paret en datter Lisbethin nov 1760: LenkeHer er Botolph Olsen Tande fadder - samme mann som var vitne til Peder og Annes forlovelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er denne Hans Tande og Marthe Thomesdtr Tande faddere til et av Botolph Olsen N. Tande og Eli Haagensdtrs barni 1764: LenkeJeg er fremdeles ikke helt sikker på at Hans farsnavn er Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Når det gjelder Tande, så finner du Hans Hansen i flere ledd. Hans og Marte? Tommesdatter er vel foreldre til Hans g m og Ingeborg Vernsdtr. Lisbet er også dtr til Hans og Marte? Lisbet er nok eldst også. Bottolf var på den andre Tande-garden. Hvor slekta hans kom fra er jeg usikker på, men vil tro at han er i slekt de Bottolf som du finner på Ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Når det gjelder Hans Enoksen, så kommer hans slekt fra samme grenda som Tande, om enn det er flere kilometer mellom garda. Jeg ser det står Anne Hansdatter Tande. Jeg har foreløpig ikke noen god oversikt over Tande, men jeg har en rekke til midt på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Når det gjelder Hans Enoksen, så kommer hans slekt fra samme grenda som Tande, om enn det er flere kilometer mellom garda. Jeg ser det står Anne Hansdatter Tande. Jeg har foreløpig ikke noen god oversikt over Tande, men jeg har en rekke til midt på 1700-tallet. At hun kalles Tande kan bety at hun var derfra eller at hun arbeidet der. Det er likevel litt rart at hun er ei Hansdatter, men bruker Bottolf som forlover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo være noe i det for Hans Hansen Tande var da i livet. Han fikk dattera Eli med Ingeborg Werner: Lenke En annen idé kan da være at Anne Hansdtr (Tande) er söster til denne Hans Hansen Tande som var gift med Ingeborg Werner i hennes förste ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det at det var en sönn Hans her (f. 1762) han må da være Ingeborgs förste mann: Lenke Foreldre: Hans Hansen Övre Tande og Marthe ThomasdtrFaddere:Ole Nilsen SteenLars Michelsen ..ov (?)Jörgen Larsen SchappelKari Nelsdtr TomtenEli Haagensdtr Tande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at den Marte jeg ser i 1801 heter Hansdtr. - det er mulig at hun ikke har noe med de andre å gjöre som mor, men hun kan være en söster av den Hans Hansen som var far til Lisbeth (1760), Hans (1762) og Marthe (1765). Hun er trots alt bare nevnt som 'inderst'. Men hun kan jo og være mora til Anne.Den Anne Hansdtr Tande som gifter seg i 1785 med Peder Larsen er etter ft 1801 ca 36 år,men vi ser jo det at alderen på to av barna varierer med 3 år i forhold til födselsdatoen.Hun kan da være födt mellom 1761 - 1764.Forelöpig har jeg leita etter en Anne med foreldre Hans Hansen og Marthe Thomasdtr. uten å finne henne. får ta det hele opp igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har finkjemma 5 år för og etter uten å finne en eneste Anne Hansdtr. Det er en god del Peder Larsen som blir födt i det tidsrommet, men ingen med mor Berthe-:(Derimot fant jeg dåpen til Marthe Olsdt Hovie, 7/2 - 1802: LenkeFaddere:Peder Michelsen HoveiePeder Madsen Aaseth (?)Thomes Jensen ibidMarte ibidMalline SougstadMari Arnesdtr introducéret 28/2 - 1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Er det en sammenheng her til Guldbrand Nilssen Mæhlum, f. ca 1776? Ser det delvis er felles slekt i faddere i begge debattinnlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg har vært interessert her, men det ser ut for at jeg har vært på feil spor! Jeg finner ingen Nils som sönn til Gulbrand Nilsen Mæhlum og Ingeborg Engebrethdtr. Se denne lenken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.