Gå til innhold
Arkivverket

[#50665] Nytt NST fra 2005 i posten idag.

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Arnfrid Mæland:Jeg kan videreformidle, og samtidig ta opp dette med manglende tilbakemelding på et generelt grunnlag.Are S. Gustavsen Redaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Arnfrid;jeg tok en utskrift av e-posten du sendte meg med opplysninger. Denne leverte jeg sekretæren personlig ca. 1/10. Hva som har skjedd siden, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Nytt NST i dag. Etter det eg kan sjå så ligg redaksjonen for tidsskriftet akkurat eit år attom plana. Riktig nok kom det to nr. i dag, men det eine var eit nyopptrykk av det som kom sist med feil innhaldsoversyn.For meg så var det sjølvsagt artikkelen om Aspaslekta som var mest interessant. Riktig nok kjem det ikkje fram så mykje nytt, som vi ikkje visste frå før, men artikkelen får oppklara nokre spørsmål der det har vore usikkert kva for kjelder som kan ha vore nytta. Artikkelen gjeld i hovudsak identiteten til Ivar Audensson i Aspa si kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg får det nok litt etter dere jeg som bor her oppe i nord, men jeg har da noe å glede meg til når jeg vet jeg har 2 NST i vente. Jeg har jo ikke mulighet til å få betalt i tide jeg da, hvis fristen for å betale er i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg har også fått forfallsdato 23.februar. Jeg gleder meg til å krabbe under dyna for å lese ikveld. På toppen av det hele fikk jeg tilsendt 2 nye historieblader fra min sønn, så nå er jeg godt skodd for et par dager :o)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

pussig - kontrollerte og det står flere steder 06.02.08ikke at det spiller så stor rolle, nå er den betalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

På innbetalingsblanketten er det ved en inkurie opplyst feil telefonnummer til foreningen (NSF). Riktig nummer skal være 22 05 90 00, hvor sekretæren er tilgjengelig mandag og torsdag.MvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Leiv Magne Apelseth

Lyftar denne opp, og gjentek spørsmålet. Nokon som veit kva tid neste nr av NST kjem ut, og kva for artiklar vi der kan venta oss?Sende for ei tid tilbake det same spørsmålet til sekretæren i foreininga, men får ingen svar derifrå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg har ikke hørt at det er spikret noen dato, men så vidt jeg vet, jobber redaksjonen fortsatt med sikte på å få ut to hefter til i år. Mine bidrag er en Giske-artikkel til det første heftet samt innleggene fra middelalderseminaret til det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Hva slags artikler vi får er avhengig av fagfellenes vurderinger. Mesteparten av det redaksjonelle arbeidet er unnagjort og vi venter nå på fagfellene. Uvissheten mht hva de mener er, sammen med det faktum at alt arbeide med NST gjøres på frivillig basis (inkludert forfatterskapene), medvirkende årsaker til at vi vanskelig kan operere med utsendingsdato lang tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Har i dag motteke nytt hefte av NST.Må berre vedgå at eg er noko vonbroten over innhaldet, kanskje mest fordi at det eg har venta på, manglar. Eg tenkjer då på Lars Løberg sin lovnad om ein Giskeartikkel. Kva kan så vera årsaken til dette?. Er det slik at fagfellene er for pirkute, eller er det Lars som ikkje har fått ferdig manuskriptet sitt i tide.Av dei tre artiklane i dette heftet, så hadde artikkelen om etterslekta til Stål Kristoffersson i Trondheim ein viss interesse, då eg har pusla litt med denne karen sjølv i sin tid. At artikkelen mangla ei drøfting av opphavet/forfedrane til Stål var likevel eit vonbrot. Har fagfellevurderinga vore ute her også med ein form for sensur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn, jeg tror ikke du klarer å få fagfellene eller redaktørene til å delta i debattene her i Brukerforumet. Men ditt forslag fra et par uker siden om å skaffe tilveie en oversikt over innholdet i NST - fordelt geografisk - er absolutt av betydning. Vi kan gjerne også få en oversikt over forfatternes geografiske fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Til Finn (innlegg 43). Jeg er altså forfatteren av artikkelen om Staal Christopherssøn og hans etterslekt, og jeg ser du mener artikkelen manglet drøfting av opphavet til Staal. Jeg aner kanskje at du tenker på borgermester Christopher Bjørnssøn (Darre), uten at jeg kan si det for sikkert.Jeg har foreløpig ikke mottatt medlemseksemplaret av NST-heftet, men du har kanskje ikke lest artikkelen min nøye nok? Jeg kommer inn på spørsmålet i begynnelsen, da med henblikk på teorien om at Staal kunne vært sønn av borgermesteren. Se teksten og note 6. Videre diskuterer jeg akkurat dette spørsmålet i teksten til figur 3. (Jeg har altså ikke fått heftet ennå, så jeg mangler de endelige sidetallene.) Figuren viser seglet til Staals sønn Ole.Jeg har i grunn ikke mer å si om saken. God lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for orienteringa til Erik Lie (45)Det er sjølvsagt Christoffer Bjørnsson (Darre) eg tenkjer på som eventuell far til Stål. Eg er også merksam på at du kjem inn på spørsmålet i to-tre samanhengar i artikkelen, men utan å gje spørsmålet den merksemda eg synest det fortener. For eigen del saknar eg ei drøfting av alternative farskandidatar, samt ei drøfting av dei indisia som tvillaust peikar i retning av Christoffer Bjørnsson (Darre) som far. Eit av desse er elles den opplysninga du kjem med om at Stål sin son, Ole nyttar initialane OSD i seglet sitt. (Sjå side 184).Innvendinga mi går kort ut på at spørsmålet er like uavklart som tidlegare, endå du ganske sikkert har tileigna deg mykje kunnskap om emnet i samband med skrivinga av artikkelen. Eg er naturlegvis klår over at det ikkje let seg gjera å få eintydige svar på alle slike slektshistoriske spørsmål, men ei drøfting vil oftast likevel medføra større innsikt og forståing hos den einskilde lesar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis Staal var en Darre, er det høyst besynderlig at sønnen valgte et nylaget slektsnavn Staalsonius fremfor navnet Darre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (47)Eg synes ikkje det var særskild besynderleg. Ole var jo ein Staalsson, slik at Staalsonius var ganske enkelt ei latinifiseringa av dette patronymikonet. Så vidt eg veit nytta heller ikkje borgarmeister, Christoffer Bjørnsson Darrenamnet nokon gong.No er det jo nettopp drøfting av slike spørsmål eg saknar i Lies artikkel, så eg vil oppfordra forfattaren til å laga ein oppfølgjande artikkel der både sikre og usikre born til borgarmeisteren vert drøfta. Er til dømes seglbruken til sonen Mentz Christoffersson (Darre) kjend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var vel sønnen til den Mentz Finn nevner som begynte å bruke Mentzonius (eller var det seinere). Denne slekten (Mentzonius) er i hvertfall i et NST for ikke alt for mange år siden ført tilbake til DARRE. Bare for å nevne et annet eksempel der farsnavnet i en Darreslekt får påhenget -sonius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg hugsar ikkje sikkert kven som først tok ættenamnet Mentzonius i bruk, men er rimeleg trygg på at det var ein son eller soneson til Mentz Christoffersson.Det er eit viktig poeng Arnstein her peikar på og snur vel 'beviskrafta' i Tore sitt innlegg (47) på hovudet. Å laga seg slektsnamn på denne måten var sikkert ikkje særleg utbreidd på den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.