Gå til innhold
Arkivverket

[#50671] Dåp i Beiarn 1881.

Gjest Kirsti Arctander
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Faddere som er innført ved dåpen til Johan er:Anders Hansen, Gråtådal (Kysnes / Kyskmo og hans bror Karsten Kansen. En av brødrene til disse 2 var Elling Hansen gm. Anne Andersdtr som jo er søster til Gjertrud Andersdtr. mor til Johan.Jeg synes dette begyner å likne en fast fisk.Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

En 20 år eldre mann var nå å ta sterkt i - hadde en annen som var født i 1831, i tankene. Hvis dette er den Gjertrud vi søker, burde vi kunne finne en ekteskapsinngåelse i Gildeskål mellom Gjertrud og mannen nevnt i tellingen. Hvor vokste denne Johan R. Bang opp? Ja det ligner fast fisk. Hadde vært fint med en bekreftelse.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei til alle hjelpere!Er imponert hvor dere har stått på. Har vært på arbeid det siste døgnet uten tilgang til Digitalarkivet, så derfor ingen aktivitet fra meg.Til siste innlegg, så vet jeg at han bodde i Meløy også som ung.Jeg har ikke registrert søsken til Johan, men har ikke prøvd å lete, skulle først finne foreldrene og så se etter søsken.Håper denne 'fisken' kan bli enda fastere, jeg er såpass fersk med å bekrefte slike antagelser at det er greit å ha andre med på å stramme snøret.Til Birger: du skal få det du trenger, kanskje noe i løpet av kvelden. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Det gikk litt fort i mitt innlegg 51, noen skrive feil er vel OK, men det skal være et spørsmålstegn bak '...mor til Johan'. Har prøvd å tolke kirkebok innførselen nevnt i innlegg av Inger i nr. 49.Noe slikt tolker jeg det til:'...For ige kunde opgive den ukjendte barenfaders navn (se annm.)'I annmerknings feltet:...'Anm: Ungkarl Elisæus jonsen af V...... (uleselig)har tilstået(?) at være barnefader'Var først noe tvilende til navnet Elisæus, men en sjekk av FT 1865 og 1900 gir en rekke treff, men ingen opplagte kandidater. En bedre tolkning av stedsnavnet vil være nøkklen til løsning.Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

HeiTror du ikke hun er for gammel ? 37 år i 1865, når hun er født i 1853 iglk kirkebok ved sønnens dåp i 1881.Vanskelig dame denne Gjertrud... Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Til Kirsti innlegg nr. 58.Tenker du på Birgers innlegg i nr. 54 ?Jeg tror dette er feil Gjertrud. Inndisiene peker nå ganske entydig på at vår Gjertrud er Født i Rana (Gullbekhei / Raufjellet)med mor fra Beiarn, flyttet senere til Beiarn (Tverrånes / Kvæl), Flyttet senere til Gildeskål / Meløy. Og er mor til Johan Reinholt Bang. Om det finnes en søster er vel egentlig en bonus ? men det er mye som tyder på at det er tilfelle. Karen er forøvrig med i Slektsbok Beiarn under Kvæl nr. 29 uten at dette gir noen nye opplysninger.Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Johans tante er gift med broren til to av fadderne.Anders er fra Rana, og bruker på Gullbekhei og Raufjellet. Raufjellet ligger cs. 2 km nedenfor Krokstrand på mottsat side av elven i forhold til E6.Var litt rask med å si at slektsbok Beiarn ikke gir nye opplysninger, faren oppgis som 'Eliseus Iversen ?'Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei. Hvor dere står på!!! Ja, jeg tenkte på innlegg 54. Jeg heller vel også mot Rana - Gjertrud, men indisier er vel ikke nok? :-) Ble mye 'mas' om rette Gjertrud dette, men hva dere vet, er imponert, enda en gang!!Snakket med Johans barnebarn i kveld, og han sier bestefaren bodde i Alsvika /Alsvik i Beiarnområdet, men mot fjorden. Det er nok derfor Johansen ble byttet mot Alsvik, alle barna til Johan og Bente heter nemlig Johansen.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Per Bragstad, Tysfjord hjalp med å tolke KB, og vi får nå litt nordtrøndersk utfordring !Far til Karen LenkeAnm: Ungkarl Elisæus Jonsen af V(e eller æ)rdalen har Tilstaaet at være Barnefader Har søkt gjennom FT / Skifter / Støver uten å finne opplagte kandidater. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei. Tror tiden er inne til en begynnenede oppsummering, vil hjerne ha hjelp der også.1)Vi vet at Johan Renholt Bang Alsviks foreldre er Gjertrud Andersdatter og Johan Pedersen, Dokmo, Beiarn. De var ikke gift.2) Fadderne til Johan var Anders Hansen, kone Kristianna.Kan det satses på at Gjertrud kom fra Mo? Det kan stemme med alder, det var vanlig med kontakt Beiarn/Rana på den tiden. Etternavnet hennes/farens fornavn kan stemme med det vi ser i kirkeboka ved Johans dåp.Flere ting vi kan fastslå?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang til nr. 39. Jeg vet nå iflg. slekta at den Gjertrud som nevnes der aldri flyttet til Beiarn, men ble gift på Kjøpstad i Gildeskål. Derimot så var det hennes mor som flyttet til Rana fra Beiarn og ble gift der. Så er da spørsmålet hvem vi skal tro på? Jeg må ha litt mer håndfaste bevis!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Skjønner jo vi må ha mer bevis. Spørsmålet blir jo om det er mulig å få bevis.Hvis 'din' Gjertrud ikke flyttet til Beiarn, må hun vel utelukkes?Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Birger.Så ikke innlegget ditt med lenke til konfirmasjon før etter mitt nye innlegg. Vet du noe om når din Gjertrud kom til Gildeskål? Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, Kirsti, Jeg har enda ikke funnet når hun kom, men i alle fall var hun ikke medregnet når søskene kom til Beiarn. Skal se nærmere på senere. Nå er jeg for trøtt til å lete!God natt!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg klarte ikke å vente til i morgen. Jeg fant henne lett. Hun flyttet 29.6.1875. Da var hun 24 år.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Leilending Albrigt Martinius Christoffersen, gift mann, er innført som død i 1890 i kirkebok for GildeskålLenke nr 30, født på Kjøbstad og bopel ved døsdfallet er Kvarsnes.Se forøvrig innførselen under 'Anmærkninger'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Og siden jeg er i gang - her er ekteskapsinngåelsen mellom Gjertrud og Albrigt i Gildeskål i 1888 - Lenke - nr 17. Men her har Albrigt mellomnavnet Petter etter det jeg kan se. Men de andre data som vi har på Gjertrud, stemmer.Tror vi må kunne konkludere med at vi har funnet Johan Renholdt Bangs mor og besteforeldre i Rana.Gjertruds intermesso med to barnefødsler og to forskjellige barnefedre i Beiarn, var forståelig nok ikke noe man snakket så høyt om dengang. Gjertrud ble rammet hardt da mannen Albrigt druknet etter bare to års ekteskap.Men i 1892 gifter Gjertrud seg på nytt med Christer Olai Nielsen født på Saura i 1838 - Lenke - nr 21.Nå gjenstår det bare å finne hennes dødsdato. Kanskje har du Birger den?Nattlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det må jo være overraskende og fint at vi har funnet en halvsøster til Johan Renholdt Bang.Her er ekteskapsinngåelsen mellom Karen Lovise Fredrikke Iversen og Nils Kristian Sivertsen i oktober 1903 - Lenke - nr 11.Jeg ble jo helt oppslukt av dette, morsomt at man kan finne så mye informasjon.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Birger og Inger!! Kan dere gyllforgylles?Er imponert hva dere gjør når andre sover, og med så bra resultat! Halve eller hele søsken, slekt er det jo uansett for mine barn. Tror nok som Inger at dette må være den rette Gjertrud,ja, men hvor du har lett Inger!Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.