Gå til innhold
Arkivverket

[#50671] Dåp i Beiarn 1881.


Gjest Kirsti Arctander
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Hei Kirsti. Jeg 'samler' på 'utvandrede' Beiarværinger før ca.1900, slik at levende personer er ikke så viktig. Det viktigste er å vite hvor de reiste, og gjerne hvem de giftet seg med, så kan kan man evt. spore vidre ved behov. På min hjemmeside finner du min mail og litt annet om beiarslekter. 2 av bildene på forsiden er barn av brukeren som overtok Tverrånes etter Johanns familie, min bestemor var søster av disse.Hjemmeside: http://privat.bluezone.no/ernst.moen/index.html Mvh. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg forsøker å funne hvor Gjertud Kom fra. Hennes far er jo oppgitt til å være Anders Monsen. Jeg har en mistanke om at dette kan være en lappefamile, men vet det ikke.Denne Anders Monsen kan også være en som er født i Sverige. Jeg finner nemlig en Anders Monsen i Skjerstad. Han hustru heter Gjertrud Johnasdatter. Det kan være nærliggende å tenke seg at datteren ble oppkalt etter moren. Hustruen til denne Ander er fra Skjerstad.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Birger.Kjempefint at du leter, men hvordan vet du at faren hennes het Anders Monsen? Hva er det jeg har oversett?Ellers ser jo 'spekulasjonene' dine ut til å være logiske.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei.Ser det nå, men han er jo fadder, tenkte ikke at han kunne være faren. Har problemer med å lese hva det står på og fadderrubrikken og neste rubrikk.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kirsti Arctander. Er det mulig at du kan sende meg hva du har av etterkommere til Johan?birgerfo@gmail.comMvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide
Lenke - permanent sidelenke.Faddere: Anders ?, - kone Kristianna Ingebrigtsdatter (med spørsmålstegn, det er mange som bærer navnet Kristianna på Kvæl, men finner ingen Ingebrigtsdtr.), Anne Moritsdatter, Kvæl.Margrethe Sofie Augustinusdatter fra Kvæl blir også døpt denne dagen - er det noen sammenheng her?IE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det, Inger Eide! Et spørsmål angående Anders. Jeg mener at der står Anders Monsen. Kan det stemme?Om der er noen sammenheng med denne Margrethe vet jeg ikke.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan det stå Hansen, er ikke sikker - ser videre på det som er skrevet, men finner ikke at det er en tydelig M. Hva står det etter Anders Monsen/Hansen? Er ikke det gårdsnavn?Mons er et navn som er knyttet til Eiterjord og det er sterke slektsforbindelser mellom Eiterjord og Kvæl. Har sett på skiftene også, men finner ikke noen som passer.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Finner:Kristianna Pernille HansdatterKristianna KristoffersdatterKristianna Moritsdatter, søster til Anne Moritsdatter og Kristianna Sakariasdatter som kan være aktuelle. Tror Ingebrigtsdatter må være galt. Men dette hjelper oss ikke videre så vi får satse på de andre fadderene og finne ut hvor de bor.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg forsøker å tyde det som står. Kan det stå Galtåg, Galtågdal? Der bodde en Anders Andersen g.m. Inger Andersen. De hadde en sønn som også hette Anders, f. 1815.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Vet ikke hva dette ordet på G.. kan være, har sett gjennom de to bøkene og der er det få gårdsnavn på G.Men finner en Gjertrud Dorthea Andersdatter i Mo prestegjeld, 15 år i 1865. Kan det være henne Lenke og her er det en bror med Bang i navnet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Gjertruds dåp i 1851 Lenke nr 18.Nå er jeg spent på om det kan være den Gjertrud vi søker. Det var mange fra Mo prestgjeld som bosatte seg i øvre del av Beiardalen så det er vel ikke helt umulig at hun kan ha tatt veien over fjellet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Sjekket Mo prestegjelds gårsdhistorie nå, og de fleste av søskene til Gjertrud kom til Beiarn, så muligheten er her.Det står ingenting om Gjertrud sin vidre ferd.Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Prøver å lime inn fra FTM: 1 Name: Elen Andersdatter Born: 1848 in: Birkeli, Beiarn Died: 1901 in: Leiråmo, Beiarn Gift: Spouse: Karl Johan Pedersen 2 Name: Lorense Andersdatter Born: 02 november 1858 in: Gullbekkhei, Rana Died: 1944 in: Staupåmo, Beiarn Gift: 1877 Spouse: Ole Johan Sakariasen 3 Name: Anne Andersdatter Born: 1862 in: Gullbekkhei, Rana Died: 1907 in: Kysknes, Beiarn Gift: 1880 Spouse: Elling Peder Benjamin Hansen 4 Name: Ole Kristan Bang Andersen Born: 08 februar 1865 in: Gullbekkhei, Rana Died: in: Tysfjord (Via Lillejord Beiarn) Gift: 1891 Spouse: Anne Dortea Pedersdatter 5 Name: Benjamin Andersen Born: 1867 in: Gullbekkhei, Rana Died: 1932 in: Lillejord, Beiarn Gift: 1900 Spouse: Kornelia Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Så nå når jeg limte inn innlegg 43 at ett av barna var født på Birkeli, Beiarn. Dette er en fjellgård ute i Beiarfjorden. Slik at familien hadde kontakter også i nedre del av Beiarn.For de fleste Ranværingene som kom til Beiarn var var ektefelle markedet i Rana, de innfødte 'Beiarpikene' ville ikke flytte opp i dalen som var nybyggerland, slik at det er først de siste 50 årene som virkelig har blandet befolkningen i kommunen. (Dette likner mistenkelig på dagens diskusjon mhp. Pakistan) Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for opplysningene.Ser jo at forfatteren M. B. Hansen m/flere har avsatt forholdsvis mange sider i 'Slektsbok for Beiarn', (Bodø 1979) til å beskrive bebyggelsen i Øvre Beiarn og Ranværinger i Beiarn, og det er ikke få som slo seg ned etter hvert, rene skjære innvandringen altså. Noen dro over Atlanteren andre nøyde seg med Saltfjellet.Håper at forfatteren av tema kommer på banen så vi får en konklusjon på debatten.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Først til nr. 39. Ja, denne Gjertrud kjenner jeg godt til for hun er nemlig min G.G tante og ble gift med Albrigt Christophersen fra Kjøpstad i 1888. Men om det er henne, ja se det vet jeg faktisk ikke.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I Galtåg og Galtådal bodde der noen samefamilier, bl.a. en Anders Andersen g. m. Inger Andersen. De hadde også en sønn som hette Ander, f. 1815. Denne plassen er nevnt i Beiarnboka på side 151.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Av søsken til Gjertrud (46) som flyttet til Beiarn var Ane, f. 1862 til Kyskmoen; Ole, f. 1865 til Beiarn og siden til Tysfjord; Benjamin, f. 1869 til Lillejord i Beiarn.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ble foreldrene til Johan Renholdt Bang gift?Hadde han søsken?Finner en Gjertrud Andersen i 1900-tellingen som bor på Findset, gift med en 20 år eldre mann og en datter Karen født i Beiarn i 1883 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f01838&gardpostnr=403&personpostnr=2658&merk=2658#ovre>Lenke, men datteren har Iversen som etternavn.Denne Gjertrud oppgis å være født i Mo i Rana 1851.Videre er det en dåpsinnførsel i kirkebok for Beiarn for Karen der mor oppgis å være Gjertrud Andersdatter på Kvæl - farens navn er ikke oppgitt -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hva står det i feltet helt ute på høyre side i dåpsinnførselen? Karens far, greier ikke å tyde hvor han kommer fra.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.