Gå til innhold
Arkivverket

[#50672] Hanna Nilsdatter Sandblåst f. 08.11.1862

Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Synd at kirkebökene for det/de aktuelle året/årene ikke er lagt ut. Men håper du kan få hjelp på annen måte, det er heller ingen andre par på FS enn dem jeg fant over. Men det var godt at Knut R. Sande oppdaget feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kan godt hende at gården heter Skotten i dag, men i kirkebøkene som er lenket i 7 og i 23 står det tydelig Skottem. I 1900-tellingen tror jeg gården blir kalt Skotheim.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Til siste innlegg. Bud og hustad ligger i romsdalen, men ikke Lyngstad, Lyngstadås og Sandblåst.De ligger på Nordmøre. Skotten(skotheim) er jeg litt i tvil om. Stedene er på grensa mellom Nordmøre og Romsdal. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Ja, dette var kjente folk.Ole Nilsen Sandblåst var f. 1801 og døpt 25/10-1801 i Børseskogn kirke. Se Skaunaboka, bind 2, s. 335, Gards- og ættehistorie av Per O. Rød. Dette gjelder garden Jystad i Børseskogn, Sør-Trøndelag.Hans foreldra var Nils Jørgensen Jystad og kone Randi (Rannei) Sjursdtr. (Sivertsdtr.) og de ble gift 4/11-1802 i Børseskogn.Foruten sønnen Ole hadde de 2 døtre som begge het Ane: Anne f. 16/1 - 1803 og død 16/2 samme året, samt Ane f. ca. 1804 og død på Lyngstad den 17/1-1811.Fra før ekteskapet hadde Randi 2 barn med romsdalingen Knut Tørgersen: 1. Maria døpt 9/7-1797 og Anne døpt 6/10-1799.Som forlovere ved vielsen den 6/7-1834 står oppført: Anders Jørg. Lyngstad og Christian N. Lyngstadaas. Christian var hennes bror.Denne Anders Jørgensen Lyngstad var bror til Nils og eide en part på Lyngstad. Anders Jørgensen var Dannebrogsmand og jeg har skrevet en artikkel om ham i et av våre Eide-minner.Ole Nilsen ble konfirmert i 1820 i Kornstad kirke og bodde da på Lyngstad.I 1830 hadde Ole Nilsen dattera Ane Olsdtr., se Eideboka b. 1, s. 105 og Eideboka b. 2, s. 384-386.Randi Sjursdtr. døde ca. 1825 og Nils Jørgensen ble gift på nytt den 23/7-1826 i Hustad kirke m. enke Kari Olsdtr. Farstad.Nils døde på Sandblåst den 5/12-1848.Anders Jørgensen med familie, samt broren Nils vil bli omtalt i neste bygdeboka for Eide som bl.a. skal ta for seg garden Lyngstad. Gled dere.Også Hans Kristian Larsen Årsbog er av mine folk. Men det blir for mye å ta for seg om hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Jonny. Dette var artig. Min oldefar er Hans Kristian Larsen. Betyr det du skriver i siste linja at vi er i slekt? Bjørn husker og har eideminnet ang. Dannebrogsmand Anders Jørgensen. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Til Kjellaug. Takk for god hjelp og mange innlegg. Har en slekning,som hører til samme slekten som jeg etterlyser,boende i Frankrike. Ser av adressen at du bor der.Hun har bodd i Frankrike over 20 år. Akkurat nå bor hun i Precigne. Hun er født i 56. Er det langt i fra der hvor du holder til? Send meg gjerne ei direkte melding. Mailadressa mi er bjoernei@online.no Har du noen aner fra Nordmøre? mvh Britt Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare göy å hjelpe-:)Det er ikke så langt herfra (vel 1 times kjöring), det er vel Précigné i Sarthe? Både Angers og Précigné hörer til Pays de la Loire, men Précigné er en liten landsy med under 3000 innbyggere. Det er ikke så langt fra La Flèche.Jeg har ikke selv aner der oppe, men har en svoger som er fra Kristiansund med slekt over det hele, og en annen som har slekt fra Sunnfjord og oppover.Skal sende deg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Beklager, når jeg skriver 'mine folk' mener jeg personer som jeg har i mitt arkiv og som skal inn i bygdebøkene for Eide.Gardene Sandblåst og Skotten ligger i Romsdalen og ikke på Nordmøre. I tidligere tider har de nok tilhørt Nordmøre. På 1700-tallet tilhørte de kirkelig sett Romsdalen, mens de gikk til Nordmøre med sine tinglysinger.Sandblåst er nabogarden til Vevang i Eide. Deretter kommer Skotten og så Sandvika.Gardsnavnet uttales skåtten, med n til slutt. De eldste skrivemåtene ender også på n. I ulike kilder har navnet blitt skrevet med m, men aldri uttalt med m.Rundt 1900 kom slektsnavnet Skotheim inn da man trodde at opphavet til navnet var et heimnavn, altså Skottheim. Men opphavet er ganske sikkert skott = framspring av land, især høyt land, og vin = jord, gard. dette ifølge Oluf Rygh.Derfor er det ingen i dag som bruker Skotten som slektsnavn, ei heller Skottem, kun Skotheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Jeg har ennå ikke fått sortert ut hvem Olava Hansdotters opphav er. Viser til lenke i innlegg 7 ang. konf. Der er det oppgitt foreldre Hans Hansen Skotten og Berit olsdatter. I innlegg 23, lenke vielse er brudens navn Skotten og brudens far Hans Hansen. I innlegg 22 kommer det fram at det må være noe annet. Der sies det at Hans Hansen gierdet og Berit olsdatter vågen er et par. Er det to par med samme navn i samme område på samme tid? eller hva? Håper noen kan hjelpe meg å avklare hva som er rett. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rett er jo det som står i kirkeboka, Hans Hansen Skotten og Berit Olsdtr. Men etter hva som framgår i # 22, var det og et annet par med samme navna i Bud.Du må nok få noen til å se i bygdeboka fra distriktet. På FS må det være det paret fra Gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Det er ei Berit Olsdtr ved FT 1865 som kan vere aktuell. Ho bur på Sandblåst og er gift med Styrker Styrkersen. Ho er truleg dotter til Ole Aslaksen Dale i Fræna. Ho var enke, budde på Skotten, da ho gifta seg med Styrker på Sandblåst i 1849.Vidare finn eg ein Hans Hansen som døydde i desember 1847. Eg trur dette er den Hans Hansen Skotten som vart enkemann ca 1828, var gift med ei Christi Jonsdtr. Det eg ikkje har vore i stand til finne er eit giftemål i perioden 1828-1833 mellom Hans og Berit. Dei måtte vel vere gifte,ho var titulert enke?Ein må for å komme vidare leite etter giftemålet i andre prestegjeld. Fadrane til Olava kan og gi peikepinn.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Jeg har sett igjennom kirkebøkene for Kvernes/kornstad for 1826-1835, men kan ikke finne giftermålet der.Håper noen som har tilgang til kirkebøkene for Hustad og Bud kan ta en titt. Dette er vel de mest sannsynlige prestegjeldene? Har også prøvd FS, men finner heller ikke noe der. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som vi kan se , er det ikke det rette paret. Se innlegg av Knut Reidar Sande.Her fant jeg et giftermål på Bud til Hans Hansen og Christi Jonsdtr. på FS (kopi fra kirkebok), Gift 11 nov. 1810: LenkeDessverre er ikke disse kirkebökene skanna enda. Finner heller ingen barn for dem på FS, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel Styrker Styrkerson og Berit Olsdtrs giftermål: LenkeHun har nok ikke vært enke lenge da dersom Hans döde ca 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Christi Jonsdtr døyr 2.11 1828. Hans H kan godt ha gifta seg på nytt. Men eg har ikkje funne korhen. Eg har sett grundig etter i Fræna, Bud og Hustad. Ein bør undersøke Aukra og Eide/Kvernes. Er det ikkje nokon som kan hjelpe oss?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Berith Olsdtrs ekteskap med Styrker i 1849 i den skanna kirkeboka, greier ikke å lese hva det står foran hennes navn: LenkeSiste ekteskapet i 1849 på högre sida, hun står ihvertfall som bosatt på Skotten.Jeg har sjekket Kvernes og fant ingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at dette stemmer med hva Knut Reidar skrev over, faren str nemlig som Ole Dale og hun er 50 år.Hörte Fræna til Bud i 1801?Finner ingen Berith Olsdtr ca 1 år der, men finner en på 3 i Agerö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Dette er Styrker Styrkersen og Beret Olsdatter på Sandblost i 1865 LenkeSønnen Sivert overtok gården etter foreldrene. Han ble gift, men fikk ingen barn. Det hadde derimot kona hans - som jeg nedstammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for at hun var eldre enn de 50 år det stod for her er vel hennes födsel i Fræna: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100067400618&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFar Ole Aslaksen og mor Mali OlsdtrHer er denne familien på Gården Dahle i Agerö i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser over at det står hun var 60 år ved ft 1865, det stemmer ikke med alderen hennes da de giftet seg i 1849, det står hun var 50 år. Da kan de vel ikke ha fått noen barn sammen? Eller har vi feilpersoner igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Styrker Styrkersen var enkemann da han ble gift med Beret i 1849 (jfr lenken i innlegg 45)I 1865 var Sivert Styrkersen 26 år (født 1839?) og Gurine Styrkersdatter 22 år (født omkring 1843) Begge må altså ha vært fra farens forrige ekteskap.Jeg mener å ha hørt at mor til Sivert het Martha, i så fall kan det være den Martha Jacobsdatter Sandblost som døde 32 år gammel 6. juni 1848 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.