Gå til innhold
Arkivverket

[#50691] Bortkomne slektningar i Amerika

Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Iowa Cemetery RecordsName: Harold Milde Death Date: 1918 Page #: 30 Birth Date: 1893 Cemetery: Crystal twp. Level Info: Gravestone Records of Cemeteries in Hancock County, Iowa -Iowa Cemetery RecordsName: Martin Milde Death Date: 25 May 1900 Page #: 30 Birth Date: 1866 Cemetery: Crystal twp. Level Info: Gravestone Records of Cemeteries in Hancock County, Iowa- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Social Security Death IndexName: Martin Milde SSN: 478-66-6564 Last Residence: 50438 Garner, Hancock, Iowa, United States of America Born: 22 Jul 1898 Died: May 1986 State (Year) SSN issued: Iowa (1965 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930 United States Federal CensusName: M Arthur Milde Home in 1930: Crystal, Hancock, Iowa Age: 31 Estimated Birth Year: abt 1899 Birthplace: Denmark Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age M Arthur Milde 31 På image står han oppført som født i Iowa av norske foreldre. Danmark er feil. Han er 'mangager, pool hall'.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 United States Federal CensusName: Arthur Milde Home in 1920: Crystal, Hancock, Iowa Age: 21 years Estimated Birth Year: abt 1899 Birthplace: Iowa Relation to Head of House: Brother Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 180Household Members: Name Age Isabel Milde 28 Arthur Milde 21Isabell er lærer, Arthur/Martin arbeider på jernbane.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iowa State Census Collection, 1836-1925Name: Arthur Milde Census Date: 1 Jan 1925 Residence County: Hancock Residence State: Iowa Locality: Crystal Birth Location: Iowa Marital Status: Single Gender: Male Birth Year: abt 1896 Race: White Relation to Head: Head Mother: Anna Hanson Mother's Birthplace: Norway Father: Martin Mille Father's Birthplace: Norway Marriage Place: Iowa Line: 22 Roll: IA1925_1739Household Members: Name Age Arthur Milde 29Her er Arthurs mor oppgitt som Anna HANSON. :)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Fantastisk! Jeg blir overveldet!Her var det mye informasjon på en gang. Jeg har prøvd å systematisere litt.Anna Elise Rørvig (5/9 1860-?) gift med: Martin Milde (1866-25/5 1900)Barn:1. Isabella E. (/12 1891-) Lærer, født i Wiscounsin2. Harold (3/12 1893-1918) Født i Iowa. Død første verdenskrig??3. Martin Arthur (22/7 1898-/5 1986) Crystal, Hancock County, IowaDet nevnes at par ganger en Carl født i desember 1893. Så kommer plutselig Harold, født i desember 1893. Carl og Harold må vel nødvendigvis være samme person?Har jeg tolket riktig når jeg tror Harold døde i første verdenskrig? Han var 'drafted' døde i 1918 + det refereres til World War Vet.Så mange nye opplysninger, men også mange nye spørsmål!!I 1920 bor Arthur heime i Crystal, sammen med søstera Isabelle. Ingen er gift/har barn på det tidspunktet. Men hvor er mor, Anna? Er hun død?I 1925 er Arthur alene i Crystal, hvor har det blitt av søstera Isabelle? (gift?)Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Det opplyses at Elisabeth har født 9 barn, hvorav 5 lever i 1900. Det tror jeg skal stemme godt.1. Anna Elise, bosatt i Iowa, USA2. Fredrikke Marie, død 18833. Hansine Caroline, bosatt i Leka, Norge4. Anna Gurine ??5. Gunerius, død 18926. Anton Høyer, bosatt i Stavanger, Norge7. Kristine Bernhardine, bosatt Leka, Norge8. Hans Ingvald, bosatt Iowa, USA9. Beret Martha??Det må vel bety at Anna Gurine og Beret Martha er døde i 1900?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Anna Elise Hansen lever i 1925. Sønnen Martin Arthur bor hjemme hos henne da ifølge 1925- Cencus.Jeg fant en Martinius Hansen Milde som emigrerer over Bergen i april 1889. Han er født 1866 i Fana, er gårdmannsønn og reiser med selskapet 'Hvide Stjerne' Kan det være Annas mann , Martin Milde ? Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Da fikk vi oppklart den, ser også ut som du har funnet ektemannen, Jostein.Tror jeg fant Isabella også, på FamilySearch:Isabel Milde f. 17/12, 1891, død i Minnesota, desember 1982.Kan vel se ut som verken Isabella, Harold, eller Martin hadde barn?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Martinus Hansen Lille-Milde finner vi registrert utflytta fra Fana til 'Nordamerica' den 8/4, 1889. Hans yrke er 'lendsmands***' ser ikke helt hva det står.LenkeØrjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Takk Mariann, da fikk vi oppklart den!Det er fortsatt et par ting jeg skulle hatt klarhet i:Når og hvor døde Anna Minde?Hva skjedde videre med Hans Hanson?Hva skjedde med Gudrun Didriksen?Er det mulig å få bekreftet når Elisabeth Hanson døde?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Har funnet et par nye opplysninger som kan kaste nytt lys over saken:Gudrun Didriksen tar seg en tur tilbake til Leka sommeren 1918, for å døpe ei datter.Hun ble gift med Nils Peter Petersen den 14/5, 1914. Den 30/9, 1914, får de ei datter, Margaret Pauline. Det er hun som blir døpt i Leka kirke i 1918. Det ser ut som de er på Leka bare en liten tur, for adressen oppgis å være Crystal Lake, Iowa. Nils Peter arbeider på meieri.På FamilySearch finner jeg Gudrun Petersens dødsfall, hun døde i oktober, 1973. Dødsattest utskrevet i Wisconsin.Da dukker det plutselig opp enda flere spørsmål: Fikk Gudrun og Nils Peter flere barn? Hva skjedde med Margaret Pauline?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Flott Kolbjørn!Jeg søkte litt etter dem på samme sted, men fant ikke noe. Kanskje fordi jeg søkte på Petersen, og Crystal Lake. Ja, de oppholder seg i Risvær når de er på norgesbesøk, foreldrene til Gudrun bodde der, da faren hennes var fartøymann hos handelsmannen i Risværet.Ser kanskje for meg at Nils har reist tilbake tidligere?Interessant at de skal til Topeka, Indiana. Året før har de adresse Crystal Lake, Indiana. Videre ser det ut som Gudrun dør i Wisconsin. De har vel flytta litt rundt i USA. Finner ikke noen Margaret Petersen død i USA, så hun har nok gifta seg, og endra etternavn.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Gudrun og Margrete ankommer Ellis Island 9.juni 1919. Gudrun indeksert som dansk statsborger. Mulig Nils (hennes mann) var dansk? Margrete bekreftes f. i Crystal Lake, Iowa, USA. Gudrun skal til ”husband” Nils Pedersen, Topeka Indiana (Lafayette). Gudruns nærmeste pårørende i Norge er onkel Sivert Lund, Fagerviken, Trondhjem. Har dessverre problemer med å finne familien igjen senere.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 United States Federal CensusName: Gugdum Peterson Home in 1920: West Lafayette, Tippecanoe, Indiana Age: 25 years Estimated Birth Year: abt 1895 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Mils P Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1911 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 511Household Members: Name Age Mils P Peterson 35 Gugdum Peterson 25 Margret Peterson 5Var ikke så lett å finne ...- hanne line -

bilete4332.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Hjertelig takk, Hanne Line!Navnene er jo mildt sagt litt forvrengt, Mils og Gugdum! Skyldes vel at de som har gjennomført folketellinga, hadde liten kjennskap til skandinavisk navnetradisjon? Ser også ut som Indiana, og særlig West Lafayette, er en del av Midtvesten, praktisk talt, uten skandinavisk befolkning. [url="http://www.city-data.com/city/West-Lafayette-Indiana.html>LenkeKirkeboka for Leka opplyser at Nils Peter er 'meierist'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.