Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#50749] Endre og Kari Marøy. Hvor kom de fra?

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor Endre og Kari Marøy kom fra? Kom de fra Marøy i Manger sogn eller kom de fra Marøy i Sogn og Fjordane. Jeg antar at det var bare Kari eller Endre som kom fra Marøy. Et av deres barn het Helgine, hun ble gift på Drange i Os. Det er også mulig at Kari og Endre bodde på Drange, men jeg vet ikke om Drange låg på Os eller om det lå i Fana? Dette paret var besteforeldre til en dame som ble født i 1922, så jeg antar at de må ha blitt født en gang mellom 1840 og 1870?For meg er det først og fremst viktig om det lar seg gjøre å finne ut hvilken kirkesogn de kom fra. Og om de evn kunne være i slekt med Giske olsdtr. Marøy (i Manger)

Gjest Elin H. Skibenes

Det er nok dette paret frå Tysnes du er på jakt etter,:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f01223&gardpostnr=395&personpostnr=2359&merk=2359#ovre>LenkeMarøyo er ein plass under garden Øvre Haukafer på Tysnes. Endre (1841-1926) var gift I i 1869 m. Herborg Olsd. Store Brottetveit, (1818-1878), og han gift II i 1880 m. Kari Jacobsdtr. Hidlesvikjo, plass Skjærvikjo (1845-1916)I bygdeboka er lista to born, Ingeborg Olina, f. 1880, og Helgine Agate, f. 1883. (Dåpen hennar):

Gjest Elin H. Skibenes

Først må eg korrigera meg sjølv. Dottera Kari hadde frå før, heitte Martha, ikkje Kari.Kari var dotter til Jacob Sjurson Nese, (1817-92) g.I 1841 m. Helga Johannesd. Ytre Ve.(1816-75). Jacob budde på plassen Skjærvikjo, under Hillesvik.Og ja, Helgine blei gift i 1904 med Peder Kristoffer Tormundson Drange i Os.Foreldra til Helgine i 1900 finn du i lenke 3. Helgine er tenestejente i Fana i 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01249&gardpostnr=98&personpostnr=664&merk=664#ovre>LenkeForeldra til Kari i 1865:

• 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.