Gå til innhold
Arkivverket

[#50782] Min sommerlige, slektshistoriske egotripp til Nordlandene

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Interessant! Det er rart at den står på museet til Fritzøe jernverk. Den har et nummer, så jeg kan sjekke dette ut ved tid og leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og da også ei ferdig støpt plate som jeg er sikker på er fra Larvik - litt gammel bonderomantikk.

bilete3040.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Er dette kanskje de egentlige bunader/folkedrakter?Samtidig, Arnstein: Du har fotografert flere presteportretter. Jeg tenker litt på vår planlagte presteutgave mht Genealogen. Noe av dette kunne være interessant å få på trykk. Kunne du kanskje sende meg en e-post til genealogen@genealogi.no for nærmere dialog?Vennlig hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel bare ett portrett igjen, Johan Christopher Testmann, men disse kan Genealogen få benytte akkurat som dere vil. På dette av Testmann har jeg nok vært litt uheldig med blitsen.Men jeg skal ta direkte kontakt.Er det noen som er spesielt interessert i Testmann, så finnes det en del opplysninger i lokal litteratur - som jeg også kan legge inn.

bilete3046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gravsteinen til Mikkel Sigurdson Holk i Alstadhaug kirke i Skogn. Den står nå plassert i funten. Dette er en middelalderstein, som etter at gravskrifta er slitt bort, er benyttet som gravminne over Mikkel prest.En av de tidligere organistene her, gikk ut i avisa for noen år siden og opplyste at Mikkel gikk igjen her.Steiner av denne typen er stiliserte menneskefigurer med skuldrer der steinen er bredest.

bilete3069.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Noe av skriften er godt leselig. Hele teksten skal antakelig ha vært: 'Præstans hac dominus tegitur sub mole Michael Canonicus selebris pastor obiit 1571' - oversatt til 'Her i denne muren ligger Mikkel kannik, berømt prest, død 1571'

bilete3070.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne kalken er gitt til kirka av sogneprest Mikkel Sigurdson (nevnt i forrige innlegg), til minne om faren, den siste katolske og den første protestantiske presten her, Sigurd Pederson (Holk) - min tipp-tipp.Selve koppen er mye nyere enn resten. En ny sølvinnsats er dessuten innkjøpt i 1925.

bilete3071.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kalken er fra ca 1570. Innskrift: FULGIDA CONCERNENS PRÆSENTIA VASA VIATOR SIGVARDUS TEMPLO NUNCUPAT APTE SUO MENTEM SIC MEMOREM RECTI QUO MUNERE PROMIT DISCEDENS VIVVS DOGMATA VIVA DEDIT AT FABRICARE FECIT SUCCEDENS RITE MICHAEL QVÆ SIBI SERVANDI CURA PARENTIS ERATOversatt av R. Bolling til: 'Ferdesmannen Sigurd vel seg ut desse heilage kar som høvelege for kjerka si. Med denne gaven syner han eit huglag som søkjer det rette. I livet gjekk han over til den nye trua og forkynte dei levande sanningane, men hans rettelege etterfølgjar Mikkel sytte for å få kalken fullført, ei teneste han såg seg pliktig å gjere far sin'På stetten kan vi ane en stor R med 'kruseduller'. Jeg antar at dette kan være signaturen til gullsmeden. Det står også følgende: :C:S:H: Dette KAN være bror til Mikkel, Christopher Sigurdson Holk (min tipp-tipp) - som ble prest her etter Mikkel.Den eldste klokka i tårnet er forøvrig gitt til kirka av Christopher Holk. Den har følgende innskrift (på latin): 'Jeg kunngjør døden. Jeg kaller almuen. Jeg, klokken samler geistligheten. Vandringsmann! Husk at du skal dø. Hr. Kristofer Sigurdson 1581'Jeg fikk ikke tatt bilde av klokka, da klokkeren mente at det for tiden er farlig å bevege seg i dette området.

bilete3072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg så veldig mye rein på turen - spesielt på Magerøya. Her en gjengivelse av to samer med erin i ei bok fra 1675. Den befinner seg på Tromsø museum.

bilete3073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne kista står også i Tromsø museum. Den har to våpenskjold og påskriften i.F.M og E.H.D.S. 1685.Det er mulig at det stod opplysninger på stedet om hvem den har tilhørt, men dette har jeg ikke merket meg. Er det noen som vet?

bilete3075.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er tydelig at handa som holder hammeren kommer ut av ei sky. Løvenskiold skriver: 'Hammer 1 = Smith. Hammer 2 holdt av hver sin arm fra sky = Schmidt. Hammer 2 krysslagte = Smit.'Jeg har her holdt meg bare til navn som begynner på S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk til Arnstein Rønning for et meget interessant tema. Takket være bærbar PC har jeg kunnet følge dette temaet både gjennom Sverige og Danmark og til slutt en uke i Stavanger. I og med at du startet temaet med bilder fra Sigvard Kildal, tenkte jeg det kunne være interessant med et portrett av ham. Det henger i Vågan kirke, forøvrig fins det mange presteportretter i denne kirken, fra 1540 og utover. Med vennlig hilsen Håkon Brun

bilete3082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg takker også Arnstein for et interessant tema, og for meg er vel bildet av Johan særlig interessant, siden han er søstersønn av min sannsynlige ane Jørgen Pedersen Sceldrup som jo også var prest i Skogn. Han skal jeg også prøve å finne noe mer litteratur om senere, men holder på med andre grener av min slekt nå. Kanskje finnes det også et portrett at Jørgen Pedersen Scheldrup ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Tusen takk for at du har tatt oss med på reisen! Også jeg fant aner blant prestene her, til og med blant de som var 'vel bevart'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!Nå har jeg mottatt lokal ekspertuttalelse når det gjelder Hamnvik, jfr innlegg 45:'Du har lagt ut et bilde fra eldre bebyggelse i Hamnvik. Dette er noen av husene på Hamnvik handelsted som ble etablert i 1791 av Jens Bing Dons. Det var ikke noe i Hamnvik før denne tid og i første omgang var Hamnvik en husmannsplass under Ibestad prestegård. Det du benevner som 'Det gamle Ibestad', hadde sitt sete like i nærheten av Ibestad kirke.'Jeg legger samtidig inn en idyll fra samme sted, sett fra kaia. Den store bygningen som skimtes i venstre billedkant ligger på kaia, og ble restaurert (flere personer i arbeid) da jeg tok bildet.

bilete3084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Håkon for bildet av Kildal fra Vågan kirke. Vi kan vel ane en viss likhet mellom de to bildene!Kildal har lagt inn noen 'gjenstander' over hodet på det enkelte familiemedlem i familietavlen. Det er mulig at dette skal illustrere 'hobby' eller en slags karakteristikk av vedkommende (første kone har f.eks. to boller(?) inntegnet - glad i å bake?).Men hva har Kildal selv over hodet? For meg ser det ut som ei brennevinskanne.De gamle prestene var nok ofte glad i det sterke. Jeg ser f.eks. fra skiftet (1706) etter min tipp-tipp, Margrete Andfindsdtr Holk (gift med presten Augustinus Gabrielsen Røg), at det i boet var både ei 'brendvjn pande' og et 'flask foer' (reiseetui for brennevin).Ved skiftet i 1710 etter presten sjøl, var det ikke nok i boet til å dekke gjelden, men det ble likevel trukket fra følgende: 'Noch af Sønnen Anfind till Begrafvelsen bekostet udj BrendVjn og øll till 4 rdlr.' Det var mer enn de 7 geitene hans ble taksert til.

bilete3085.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er de fire første prestene i Vågan etter reformasjonen:1. Just Giblesen, som Håkon opplyser er portrettert i Vågan kirke. 2. Jens Christensen. 3. Jens Jacobsen Holst og 4. Claus Christensen.

bilete3086.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De fire neste:5. Iver Estensen. 6. Knud Christensen. 7. Peder Mikkelsen og 8. Edvard den Vise.Kan det opplyses noe mer om Edvard den Vise?

bilete3087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og de fire neste:9. Hans Pedersen (Schanke). 10. Jens Bull. 11. Peder Jensen Helsingør og 12. Hans Pedersen Nyrop.

bilete3088.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De fire neste blir da:13. Gjert Estensen. 14. Lars Hansen Halpig. 15. Hans Egede. 16. Elias Schøning.

bilete3089.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei. Fantastisk tur du må ha hatt Arnstein!Kjempeartig med slike opplysninger. Ser at vi har felles aner. Sigvard Kildals bror var min 5tippoldefar og Margrete Anfinnsdatter Holck og Augustinus Gabrielsen Røg var mine 6 tippoldeforeldre. De 3 var felles aner av min 3 tippoldefar. Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Kirsti - jeg bodde nok like i nærheten av deg i flere dager (det gamle huset som det står 'Idun' på). Ballstad er et fantastisk flott sted.Dette bildet (som jeg forøvrig tok der), viser tørkede fiskehoder. Jeg spurte en lokal 'hodejeger' som syntes å være eier av samlingen, om hva de ble brukt til.'De sendes til Nigeria. Der koker de ut krafta, som er regnet for å være en delikatesse der nede'

bilete3090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Noen av anene til kona var fra Strømmen (Straumen?) i Tromsøysund (som det står). Er det noen lokale som kan forklare hvor denne gården låg? Dreier det seg om området rundt Straumshella (som bildet viser) - dvs Rystraumen? På hvilken side av strømmen låg den, i tilfelle?

bilete3091.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.