Gå til innhold
Arkivverket

[#50788] Etterkommere og aner til Arne Andersen og Kirsten Henriksdatter, Talvik, Finnm.

Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mai Berggren

Takk igjen Rune! Har funnet Christoffer og Anne i 1900 tellingen (ref innlegg 18) LenkeHar tatt en utskift av en 'pedigree chart' og begynt å fylle inn for å ha lettere oversikt. Dette begynner å bli mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er nok lurt å samle opplysningene og sette dem i system. Det er fort gjort å la seg forvirre med så mye nye opplysninger. Dermed blir det enklere å finne ut hva man mangler, og kan eventuelt lage nye temaer. Lykke til videre. Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Har funnet foreldrene til Jens (ref innl. 25) som var Nils Andersen og Kirsten Clausdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=dp20131735&gardpostnr=587&personpostnr=2532&merk=2532#ovre>Lenke Har lett på familysearch, men ikke funnet noen datoer på Nils og Kirsten. Kan noen hjelpe meg å finne fødselsdato/dåpsdato,giftemål og evnt dødsdato/år???? Det samme gjelder med Maria Thomasdatter (også ref. til innl. 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Nils og Kirsten i 1739.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=2012viel&gardpostnr=15&merk=15#ovre>LenkeHer er det skifte etter Kirsten Klausdtr. 1781/82.Hun må altså ha dødd i denne perioden.Lenke Her er skifte etter Nils Andersen. Her er tidsrommet større, men en henvendelse til Statsarkivet i Tromsø vil kunne gi opplysninger du trenger.Lenke Her er skifte etter Thomas Mathiassen.Lenke og her etter Alida/Aleth Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Takk igjen Rune! Du er virkelig flink!Leter nå etter foreldrene til Marthe/Marta Arnesdatter (ref innl. 20) Har funnet ut at foreldrene hennes var Arne Jacobsen f.ca 1746 og Giertrud Ellingsdatter/Ellefsdatter f. ca 1744. Har ikke lykkes i å finne noen flere opplysninger om de. Er også ute etter å finne foreldrene til Arne og Giertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI/VRI finner jeg disse barna til Arne og Gjertrud. Minner bare om at opplysninger hentet derfra bør kontrolleres mot andre kilder.1. Christen Mathias Petter 29.08.1779 - 14.01.1864 2. Jacob 03.06.1781 - 14.12.1835 3. Elling 19.01.1783 - 22.08.1798 4. Ole 17.04.1785 - 03.09.1863 5. Marthe 23.09.1787 - trolig død liten 6. Martha 01.03.1789 - ? 7. Gjertrud 14.03.1790 - 24.09.1839 Bl.a. er alle dødsopplysningene sendt inn av et medlem kirken. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

takk for det Rune! Jeg har også funnet disse barna, men overhode ikke noen som gir de rette pekepinner på de 'rette' Arne og Giertrud personene. Skiftene etter personene du nevnte i innl 30, vil arkivverket her kunne svare på det? Eller svarer de kun for Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, som jeg skrev må du henvende deg til Statsarkivet i Tromsø, pr.brev eller mail, med henvisning til de skiftene du ønsker svar på.Hva Arne og Gjertrud gjelder, finner jeg dem ikke blant døpt i Alta/Talvik. Dette kan kanskje tyde på at de kommer fra et annet område. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør Elling Bastiansen Tvedt, far til Gjertrud Ellingsdtr.(se innlegg nr.37)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=381&merk=381#ovre>Lenke og her dør moren Marte Rasmusdtr. Tvedt.LenkeHer døper de sønnen Rasmus.Lenke her døper de datteren Guri.Lenke her døper de sønnen Ole.Lenke her døpes en ny datter Guri.Lenke og enda en Guri her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen takk Per! Dette er jo helt utrolig spennende at du fant denne forbindelsen!!!! Skal sende inn et innlegg på tema nr du henviste til.Rune; står det noe om når Gjertrud ble født?Får nesten ikke sove om natten nå og må titte innom her minst 10 ganger om dagen. Utolig spennende!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Elling Bastesen og Marite Rasmusdtr. i Hamre pr.gjeld 23.11.1727.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=1833&merk=1833#ovre>Lenke Jacob Steffensen og Eli/Ellen Danielsdtr. døpte datteren Anne i 1736.Lenke de døpte sønnen Ole i 1738.Lenke og sønnen Niels i 1740.Lenke Og her er ekteskapet deres i Domkirkesognet i Bergen i 1735.Lenke Her dør Eli Danielsdtr. i 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Håper du ikke har gått og lagt deg allerede nå. Gjertrud ble døpt 19.05.1748. Jeg har ikke fødselsdato på henne, men skal se om det lar seg gjøre å finne den. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen hennes hentet fra de skannede kirkebøkene. Det ser ut til at det kun er dåpsdatoen som er nevnt. Se post nr.2 fra toppen på venstre side i boken. LenkeRune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei igjen Rune!Har nok ikke lagt meg nei! Blir rimelig sene kvelder nå for tiden pga dette her!!!Pc`n står på omtrent 15 timer i døgnet her nå! Kjempegøy! Har lagt inn innlegg hos en Per som skrev at Gjertrud og Arne var hans 3 x tipp oldeforeldre.Hilsen Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan ikke skryte på meg slektsskap med Elling Bastesen, men verden er dog ikke større enn at Ellings sønn Rasmus (1728-1799) fikk et barn utenom ekteskap i 1778 med min formoder Tyri Andersdtr. 1754-1832. Barnet ble døpt Marthe 08.01.1778, men døde allerede 21.04.1780.Ellings foreldre var Baste Nielsen I. Fosse, Hamre ,Hordaland ca.1662-? gift 1697 med Guri Hansdtr. ca.1666-?.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Heitmann

Hei, Mai. Din 3 x tipp-oldefar Anders Jensen er min tipp-tipp-oldefar. Så vi er definitivt i slekt (jeg er seksmenning til din mor/far, tror jeg). Anders Jensens kone er datter av Anders Jacobsen Tvedt, skogfogd i Alta fra 1778. Samtidig er Anders Jensen sønnesønn av Niels Andersen, den første lønnede skogfogd i Alta (1753-1763). Det er for øvrig flere giftemål mellom disse familiene.Bind 1 (utgitt 1990, forfatter Jens Petter Nielsen) av Altas historie inneholder ganske mye om Altaskogen og viderverdighetene.Din 3 x tipp-oldefar, Anders Jensen, er også en interessant mann: Etter Stortingets vedtak om formannskapslovene i 1837 ble det i 1839 for første gang valgt representanter til Alta/Talvik kommunestyre og formannskap. Anders Jensen fikk nest flest stemmer (postekspeditør Gill fikk flest og ble Altas første ordfører) og Anders Jensen ble dermed en av de seks medlemmene i formannskapet.Anders Jensens far, Jens Nielsen (min 3 x tipp-oldefar), havnet forresten 'nesten' på Eidsvoll i 1814, men mer om dette seinere. Jeg ser ellers en lenke til skifte etter Jens Nielsen som jeg skal følge videre.Ellers står jeg snart på farten til Finnmark for å treffe resten av slekta på min mors side. De personene jeg har nevnt foran, er forfedre til henne. Under slektstreffet skal jeg fortelle om disse forfedrene. Mens jeg er der, vil jeg også se meg om i Komagfjord. Du refererer i ditt aller første innlegg, Mai, til gården Eide. Der bodde min oldefar, Ove Andersen, født 1873 (FT 1900, gardnr. 41, bruksnr. 29 - mens din families bosted har et annet bruksnr.). Spennende å se om gården fortsatt finnes på en eller annet måte. Alle hus ble jo brent ned under krigen.mvh Per H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei igjen Per! Utrolig og veldig spennende å få nye slektninger man ikke har visst om!!!Det er på min mors side slekten går bakover her. Datteren til Arne Andersen og Kirsten Henriksdatter, Walborg Arnesdatter giftet seg med Christen Andreas Sørensen fra Risør. De fikk 3 barn. Sønnen Christen Viborg Sørensen f. 1892 giftet seg med Gudrun Baardvedt f. 1894 fra Aukra. De fikk 7 barn, og et av barna var min mormor Astrid.Kjenner du til noen av søsknene til Walborg/Valborg - Marie, Anna, Karen, Anders, Henrik, Jertrud, Jensine, Nils eller Fina? se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f62013&gardpostnr=261&personpostnr=1717&merk=1717#ovre>LenkeSkjønner ikke helt dette med gården Eide heller. Når jeg søker på FT 1900 så kommer jo Nils Arnesen opp og at Arne Andersen og Kirsten Henriksdtr bor der, og gnr og bruksnr er jo det samme som ditt. se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Til Per; nå fant jeg det med gårds og bruksnr. Oldefaren din står oppført med gårdsnr 41 og bruksnr 23b se Lenke og min del er riktig med gnr 41 og bruksnr 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Heitmann

Ja, hei igjen. Jeg var visst litt for kjapp sist. Gårdsnavn er det samme (Eide), gardnr. likeså (41). Men bruksnr. der min oldefar bodde, var 23b.Jeg kommer til å ta mange bilder (digitalt) og sender gjerne noen til deg hvis jeg kommer over noe som har felles interesse.Din stamfar Arne Andersen var storebror til Nils Andersen (min tippoldefar). Så langt har jeg ikke forsket på Arne Andersens etterkommere (bare på de som direkte angår meg selv...).Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.