Gå til innhold
Arkivverket

[#51035] Olaf Fredrik Leander Eriksen f.1890 – Svenske foreldre?

Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

HeiDet ligger jamen mye sannhet bak ordtaket om at man 'ofte ikke ser skogen for bare trær'. Jeg kom plutselig til å tenke på innflyttingslister i kirkeboka. Per Eriksens adresse i 1890 var Skippergt.14. Jeg har ikke funnet Per Eriksen, men 27.oktober 1885 flytter piken Maria Eriksdatter f. 1853 fra Hogdals Fors i Bohuslen inn på samme adresse, se lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4136&idx_id=4136&uid=ny&idx_side=-6>LenkeKan denne piken døpt i Hogdal, ikke Hogdals Fors, være en søster av Per?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en bror av den Maria Eriksdatter som ble født i Hogdal : LenkeHan het riktignok ikke Per, men det kan jo ha vært flere søsken. Håper du får hjelp av Sverige-ekspertene.Har du forresten sett over innvandrerelister i Hedrum i de digitale kirkebøkene. Det er lister i årene 1892-1900, mener jeg. Mulig de også har norert når Olaf Fredrik flyttet dit?Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Å jeg skulle ønske jeg hadde et sannsynlig svar, men desverre.Jeg har ikke funnet noe grunnlag for å si at den Maria fra innlegg 26 har en bror med navn Per/peter el.l. Maria og Olaus er som Gunn fant i innlegg 27 søsken. Deres foreldre er Eric Hansson og Ingrid Hansdotter. De to var så vidt jeg kan se aldri gifte, og disse barna var uekte fødte, og jeg kan ikke finne flere barn av dette paret. Men, det betyr ikke at de ikke har flere barn.Jeg tror at det eneste som kan gi deg svar her er å finne vielsen til Per Eriksen og Augusta Otilie Torstensen. Kan vi anta at den har funnet sted i Oslo ?Hva med et nytt spørsmål her på digitalarkivet. Spør konkret om oppslag i adresseboken for Oslo i det år som er nærmest 1883, som jo er det år de giftet seg. Finnes de der i adresseboken, så kan man se etter vielsen i den kirke de da sognet til.Jeg tror nok det er eneste og rette vei å gå - å finne vielsen. Om du lykkes med det og det viser seg at en eller begge er svenske, så bør det være langt lettere å finne dem.Jeg håper du lykkes i å finne dem. Skulle du ikke få noe svar på et slikt spørsmål, så skal jeg noen turer til Statsarkivet i Oslo, men av div årsaker så får det ikke blitt før i første halvdel av august. Da kan jeg gjerne se om jeg kan finne dem i adr.boken om ingen har gjort det før.Hilsen Anne Lene (alenehagen@hotmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fant faktisk en Maria som var datter av samme par som Hanne nevnte i innlegg 14. LenkeAlder passer ikke helt med opplysningen i 1885, innlegg 26.Det ser ut til at dette paret har fått flere ban i Skee, og kan hende det finnes en sønn Per eller Peder som vokste f. etter hans som døde i 1831 ( innlegg 20) Anne Lene.Håper det kan være mulig å finne ut hvor Per Eriksen giftet seg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at samme par har fått en sønn ned Peder som mellomnavn noen år senere? LenkeMuligens oppkalt etter bror som døde i 1831.Noe tvilsom kilde, men mulig at Hanne har tid til å kikke på dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Nå har jeg vært detektiv en stund, og foreløpig uten å finne noe.Mitt første inntrykk Gunn er at Johan Peder er gal person, og ikke den som Kolbjørn leter etter.Familien fikk mange barn ja, hvorav to av dem er Johan Peder og Maria. Familien bodde på Blomsholm i Skee.Maria og broren Johan Peder tok seg tjenerposter i bygda sammen i noen år. De finnes som tjenere på samme plasser en periode. Foreløpig har jeg fulgt dem til husforhøret 1871-75. I løpet av det husforhøret reiser Johan Peder til Nord Amerika, mens søsteren Maria blir igjen. Når jeg så han reiste til Amerika så har jeg ikke fulgt de lenger. Begge var forøvrig Mormonere.Så fortsatt mener jeg nok at det er vielsen mellom Per Eriksen og Augusta Otilie som må finnes, det er kun den som kan gi Kolbjørn et riktig svar på hvem vi leter etter her. Finner man den, så kan det bli mye lettere å finne dem de viser seg å være Norske eller Svenske som vi så langt heller mot.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig i din vurdering her , Anne Lene.Finner ingen vielse i mormonerdatabasen. Har heller ikke greid å finne den i kirkebøker i Oslo, men de kan jo ha giftet seg annet sted.Håper adressebøker kan hjelpe.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste vielsen jeg finner med et par med liknende navn , er denne i Mormonerdatabasen: LenkeÅrstallet er i så fall 2 år tidligere, men det er vel heller tvilsom at dette er samme par??Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Gunn og Anne Lene.Enig i at det blir ikke enkelt å komme videre uten flere opplysninger. For å nærme oss vielsen har jeg lagt inn et nytt innlegg med spørsmål om flere opplysninger om paret ved et mulig oppslag i FT1891.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette begynner å bli en aldri så liten nøtt, det har vi sans for eller hva Gunn ?Flott med det andre nye spørsmålet ditt Kolbjørn. Får håpe at noen kan finne noe for deg da.Jeg prøver å søke og å lete, men det blir på en måte å lete etter nåla i høystakken,når vi ikke aner hvor de kommer fra. Skal følge med på begge spørsmålene dine og leter gjerne mer om det kommer frem noe nytt, som kan vinkle oss inn på rett sted.Skulle jo tro at det finnes et barn eller to i tiden mellom vielsen i 1883 og dåpen til Olaf i 1890. Det skulle jo vært interessant å finne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.