Gå til innhold
Arkivverket

[#51037] Opphav til Jon Pedersen dpt.12.5.1724 i Lier (forts. av dbt.nr.50109)

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Kan vi ha satset på feil Peder som far til Jon ???Til nå har vi konsentrert debatten rundt Jon Pedersen dpt. 12. mai 1724.Her kommer en Jon Pedersen dpt. 5. juli 1725 LenkeDenne Jon`s far: Peder Pedersen Sørum kan passe svært godt inn i bildet. Her er et utdrag fra Nord Vestre Sørum. Legg også merke til Jon Gardsen som hadde store forbindelser med Meren/Bakke-Meren: Brukere.I) Nils Larsen, br. senest 1612-1630. II) Ole Haldorsen, br. 1631-1634. Så ble bygsla overlatt til III) Jon Gardsen Øksnevoll, f. ca. 1615, d. 1683, g. m. Karen Ambjørnsdtr. som druknet seg i 1675. Jon nevnes som lensmann 1652-60. Deretter overtok IV) Peder Pedersen, f. omkring 1646, d. 1717, g. m. Karen Christoffersdtr., d. 1712.Nå håper jeg på at en eller flere fra Lier vil gi lyd fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager feil utdrag. Her kommer den Peder Pedersen som jeg tror er far til Jon Pedersen, lenke i innl.51. Så overtok sønnen V) Peder Pedersen, f. 1681, d. 1756, g. m. Marte Jensdtr. Sandåker, f. ca. 1697, d. 1767. Barn: Peder, Kari (g.m. Ole Toresen Solstad), Marte (g.m. Rasmus Jørgensen Lyngås). I tillegg hadde han sønnen Peder utenfor ekteskap med Kirsti Nilsdtr. I 1756 ble det utstedt bygselbrev På ¾ av gården til sønnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne Cecilie og andre.Kari Stenberg var ikke død. I temanr. 50109 innl. 64, siste setning står Kari Stenberg oppført som fadder ved en dåp 29.sept. 1735. Far her var Peder Svensen Meren. Jeg legger inn: Lenke Det er den nest øverste på h.side.Denne Kari Stenberg kan meget vel være den Kari Hendriksdtr. som g.m. Peder Hansen Meren 26.okt. 1710.I så tilfelle finner vi Peder Hansen på Øksnevoll, g.1 gang med Ellen Nilsdtr Meren d. 1709. Etter det g.2.gang med Kari Hendriksdtr, som blei til Kari Stenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg sitter å leter etter mulige Pernille Gundersdt, så finner jeg denne innf.Lenke Den 24, nest sist på h. side står blandt fadderne: Peder Mereneyes quinde Mari.Om jeg har lest rett, så sier dette oss en hel del. Det styrker antagelsen om at vi må skille mellom Peder Meren og Peder Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei igjen.Jeg tar sjansen på et nytt forsøk på respons.I innl. fra og med 49 tilfører jeg vel debatten noe nytt som det vil være av største innteresse å få vurdert av dere der i Lier.Det ser for meg ut til at de militære ruller muligens kan føre til en avklaring hva gjelder de 'forskjellige' Peder Hansen.Innl. 53 viser til ei Kari som vel kan være Kari Hendriksdtr.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg våger meg ikke på tydingen av lenken, men i Rosenbergers trykte utgave, står det under viede 26. oktober 1710: 1) Peder Hansen Ødegården og Gunhild Larsdatter OG samme dag 2) Peder Hansen Meren og Kari Henriksdatter - begge par viet i Frogner kirke. Under trolovede finner vi tre Peder Hansen på rekke og rad: 1) PH Øksnevold, med forlovere Kristoffer og Knut Torsen Meren, 6. juni. 2) P Hansen og Kari, 27. juli, forlovere: Kristen Simensen Nøste og Amund Gilhus.For å gjøre det hele 'komplett', blir en Peder Hansen og Anne Jensdatter også forlovet 6. juni (uten gårdstilknytning). Forlovere: Paul Mortensen, Jon Bentsen og Lars (Larenss.), og de gifter seg 19. oktober: Petter Hansen og Anne Jensdatter.Lett skal det ikke være!Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Astrid.Denne saken er ikke lett. Jeg har i kveld lett etter ei Kari Hendriksdtr. og eller ei Kari Stenberg som reg. død i tiden 1710- 1770 uten resultat. Jeg har også til Maya Lillemoen etterspurt hvilke militærruller/filmer jeg skel bestille. Jeg må innrømme at jeg er i ferd med å gi opp, å finne hvem som er Ole Pedersen,`s forfedre.I alle fall er det oppmuntrende å se at det er noen i lier som vil hjelpe til.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en bedre oversikt legger jeg her inn en oversikt over hva jeg til nå 'TROR' er Forfedre til Jon Pedersen. Kommentarer er svært ønskelig.Jon Pedersen Mehren Eie 1 Jon Pedersen Mehren Eie var født i Meren Eie I Lier den mai 1724. Han døde i Mehren Eie I Lier den 23 mai 1784. Han var sønn av Peder Hansen Bakke- Meren og Kari Henriksdtr. Han ble døpt i Lier i Buskerud den 12 mai 1724.Biografi De oppsatte aner til Jon Pedersen bygger foreløpig kun på navnetradisjon samt hans tilknytning til Meren-eie ved dåp. Jeg satser da på at hans far må være Peder Hansen på Stenberg u. Bakke-Meren ( = Meren-eie ?) Sønnen Halvor har adr. Bakkemehren Hovedgård ved FT.-1801 N.B. Det er flere Peder Hansen på samme tid og som har tilknytning til div. Meren gårder, Øksnevoll og eller Sørum.Barn av Jon Pedersen Mehren Eie og Pernille Gundersdtr. Meren 1. Halvor Jonssen Meren Eie , Født: ved plassen Meren Eie I Lier, 6 sep 1761, Død: ved plassen Meren Eie I Lier, 29 mar 1838Peder Hansen Bakke- Meren 2 Peder Hansen Bakke- Meren var født i Bakke- Meren I Lier i 1684. Han døde i Stenberg U. Bakke Meren I Lier i 1765. Han var sønn av Hans Pedersen Bakke- Meren og Ellen Olsdtr. Han ble døpt i Lier i Buskerud den 1 jan 1684.Biografi Peder var husmann på Stenberg fra 1748 til han døde i 1765.Barn av Peder Hansen Bakke- Meren og Kari Henriksdtr. 1. Jon Pedersen Mehren Eie , Født: ved plassen Meren Eie I Lier, mai 1724, Død: ved plassen Mehren Eie I Lier, 23 mai 1784Kari Henriksdtr. 3Familiehendelser De giftet seg i Lier i Buskerud den 26 okt 1710.Hans Pedersen Bakke- Meren 4 Hans Pedersen Bakke- Meren var født i Bakke- Meren I Lier ca 1660. Han døde i Bakke- Meren I Lier i 1732. Han var sønn av Peder Ingebretsen Bakke- Meren og Gunhild Halvorsdtr.Biografi Bygsla ble visstnok i 1732 overlatt til sønnen Karl Hansen.Barn av Hans Pedersen Bakke- Meren og Ellen Olsdtr. 1. Karl Hansen Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier, ca 1683, Død: ved plassen Bakke- Meren I Lier, 1766 2. Peder Hansen Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier, 1684, Død: ved plassen Stenberg U. Bakke Meren I Lier, 1765 3. Ole Hansen Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier, 1691 4. Jon Hansen Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier, 1693 5. Kirsten Hansdtr. Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier, 1695Ellen Olsdtr. 5Familiehendelser De giftet seg i Meren Lier i Buskerud den 27 nov 1687.Peder Ingebretsen Bakke- Meren 8 Peder Ingebretsen Bakke- Meren var født ca 1612. Han døde i Bakke- Meren I Lier i 1688.Biografi Peder overtok bygsla på Bakke-Meren. Peder måtte i 1640 betale sikten for leiermål. Av barn nevnes Peder, Ingebret og Hans. Gården blei i 1688 delt mellom sønnene Ingebret til bruk I og Hans til bruk II.Barn av Peder Ingebretsen Bakke- Meren og Gunhild Halvorsdtr. 1. Peder Pedersen Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier 2. Ingebret Pedersen Bakke- Meren 3. Hans Pedersen Bakke- Meren , Født: ved plassen Bakke- Meren I Lier, ca 1660, Død: ved plassen Bakke- Meren I Lier, 1732Gunhild Halvorsdtr. 9 Hun døde i 1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne C. Strandslett

28. mars 1748 døpes Anne i Frogner kirke. Hun er uektefødt og foreldrene er gevorben soldat John Pedersen Bergfløt og tjener Marj Gundersdatter, Frogner prestegård. (Digital kirkebok Lier 1727-1748)Jon Pedersen bodde på Bergfløt da han i 1761 giftet seg med Pernille Gundersdatter.Slektsforskergruppa i Lier v/Øivind kikker litt nærmere på denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar!Øivind har kikket på skifte etter Ellen Nielsdatter som du ba om:'skifte på Øksnevold 1710 barn etter Ellen Nilsen og Peder Hansen: Hans Pedersen 5 år Lifve Pedersdatter 10 år og Barbra Pedersdatter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om kommentarer til følgende:Jon Pedersen dpt. 12. mai 1724 Far: Peder Hansen Meren eie. Faddere: Anne Ødegården, Thor på Ask eies kvinde, Live Halvorsdtr, Jacob Aallestuen Gunder Christophers.Det er tydelig at presten ikke har vært særlig konsekvent med sine stedsangivelser/adresser. På liste over døde i Lier finner jeg:-Peder Hansen Bakkemeren eie 80 år 6 1765. (I flg K.b. er Peder Hansen dpt. i. mai 1684. Far: Hans Pedersen) Denne Peder er en av fem søsken vi finner under Bakke Meren Bruk II. Foreldre er: Hans Pedersen og Ellen Olsdtr.)-Peder Hansen Mereneies datter; Eli 12 1750. ( I flg. K.b. er denne Eli dpt.22.12.1748. Far: Peder Stenberg)-Peder Hansen Bakkemereneies sønn Jørgen 9 mnd. 10 1761 ( I flg. K.b. er denne Jørgen dpt. 8.feb. 1761. Far: Peder Hansen Stenberg)Øvrige søsken: Eli dpt. 28.11.1751. Far: Peder Stenberg Ole dpt. 22.09.1754. Far: Peder Hansen Stenberg. Hans dpt. 11.04.1757. Far: Peder Hansen Stenberg. Anne dpt. 12.09.1762. Far: Peder Hansen Stenberg. Av dette ser det ut for meg som at Peder Hansen Mereneie / Bakkemeren / Bakkemereneie / Stenberg er en og samme person. Peder Hansen Øksnevoll er en annen, og han døde 78 år g. i mai 1725.Det jeg enda ikke har noen sikker løsning på, det er denne vår Peder Hansens forskjellige ekteskap, og da hvem som var mor til vår Jon Pedersen f. 1724. Det er jo tydelig at Peder har fått en ”ny vår” ca. 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om hjelp til tydning av Peder Hansen ekts. 26. okt. 1710: LenkeOm det står Ødegården, så kan det være et godt spor, da dette navnet er representert blandt fadderne til Jon, nemlig Anne Ødegården.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var to Peder Hansen som giftet seg 26. oktober 1710:'Peder Hans: Ødegaarden og Gunild Larsd:''Peder Hans: Meeren og Karj Hendrichsd:'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Kristian.Jeg burde jo husket at vi har vist dette tidligere. På bakgrunn av liste over døde i Lier (se innl.62) ser det da ut for meg at vår mann må være Peder Hansen Meeren. Vi har jo også tidligere i debatten stoppet ved Kari Hendriksdtr.I innl. 53 viser jeg til at Kari Stenberg var fadder til et barn av Peder Svendsen Meren.Hva mener dere nå, fks. også du Kristian ? Har vi nå de rette foreldre til Jon, nemlig Peder Hansen Stenberg / Meren / Bakkemeren og Kari Hendriksdtr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiSitter nå og leser korrektur på kirkebok for Lier fra 1702 til 1724. Peder Hansen Øksnevoll og Peder Hansen Meren er to forskjellige menn. Begge får ektefødte døtre med få måneders mellomrom i 1702.Når det gjelder farskandidater for Jon Pedersen, så vil jeg si at Peder Hansen Stenberg/Mereneie og Kari Henriksdatter er snart det eneste alternativet HVIS Jon er fra Meren.Det er en gevorben soldat (Major Brochenhuses Compagnie) John Pedersen Berfløt som får et uektefødt barn - Anne - i 1748. Mor er Marj Gundersdatter, tjener på Frogner prestegård.Da Jon og Pernille giftet seg i 1761 bodde Jon på Berfløt. Pernille (f 1730) er datter av Gunder Svendsen Meren og Astrid Halvorsdatter.Nå er det ikke langt fra Meren til Berfløt så det utelukker ikke Jon f 1724, men det gir kanskje flere alternativer. Iallefall finner jeg en Peder på Berfløt men om han fikk en Jon-sønn er ennå uavklart.Så følgetongen fortsetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi opererer med den rette Jon Pedersen, da er det vel ikke særlig unaturlig at han som soldat ikke bodde på samme sted som foreldrene.Av liste over døde i Lier kan jeg ikke finne andre mulige kandidater.Det som likevel hele veien gjør meg litt usikker, det er at det ved begravelsen til Jon Pedersen Mereneie i mai 1784 står at han var 68 år. Dette er jo en veldig spesifikk aldersopplysning, det gir liksom liten grunn til å tenke ca. alder. Om denne alderen er riktig, da skulle Jon være født ca. 1716. Her er det da et avvik på 8 år.Jeg kan ikke finne noen Jon Pedersen f. i Lier 1716 + - 5 år. Det er heller ikke andre Jon Pedersen født 1724 i Lier enn han vi har konsentrert oss om.Etter det jeg forstår så er det ikke tilgjengelige soldat- protokoller fra denne tiden.Jeg har forsøkt uten hell å finne ut noe mer om hvem Kari Hendriksdtr. (mor til Jon) var. Det uten resultat så langt.Egentlig så tror jeg vi har de rette personer, men den oppgitte alder på 68 år gjør meg noe usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en tyde hva som mere står ved forlovelsen den 27 juni 1710 mellom Peder Hansen Og Kari Henriksdtr. Er der noen vitner ? (nesten nederst på v.s.) Lenke(Det ser for at det står 3 stk. Peder Hansen etter hverandre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er nok tre navnebrødre her, ja. Jeg henviser til Rosenbergers avskrift - synes skriften i kirkeboka er noe vel vrien.... Under den trolovelsen du etterlyser, står det: 27. juli Peder Hansen og piken Kari Henriksdatter. Forlovere: Kristen Simensen Nøste og Amund Gilhus. Når de gifter seg 26. oktober samme år i Frogner kirke, står det Peder Hansen Meren og Kari Henriksdatter.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Anne C Strandslett

Skulle ønske jeg hadde strålende nyheter å komme med, men dessverre... Nå har jeg regelrett kartlagt Meren-området uten å finne noen løsning på dette problemet. John Pedersen Bergfløt, senere Meren, dukket opp av intet i 1748 da han fikk et barn utenfor ekteskap med Mari Gundersdatter. I tillegg fikk han en sønn utenfor ekteskap i 1752 med Åste Olsdatter Mørk. Han bodde også på Bergfløt da han giftet seg med Pernille Gundersdatter Meren. Pernille, derimot, hadde røttene godt plantet på Meren. Foreldrene hennes var Gunder Svendsen Meren og Astrid Halvorsdatter.Jon Pedersen f 1724 er jeg 99% sikker på var den samme som skomaker Jon Pedersen Hørte: Fra Liers Historie: Sanden (bnr. 10). under Hørte: I 1758 utstedte Hans Didriksen kontrakt på jordstykket Sanden til 1) skomaker Jon Pedersen, f. ca. 1722, d. 1788. Barn: Hans, Maren, Peder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne.Er vi fremdeles ved den Jon P. som blei døpt 12 mai 1724 (nederst på h.s.) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-224>LenkeI siste avsnitt i ditt innl. 71 refererer du til Hans Didriksen. Dette kan være av stor betydning. Under Hørte, Bruk 11, Midtstua bnr. 7 (tredje linje): Didrik Hansen g.m. Anne Alfsdtr. Barn; Hans, Ole og Berte. Det må da være HANS som utsteder kontrakt med Jon Pedersen.Om vi så går til Gunnerud, Så finner vi der en Peder Hansen som bruker. Han blir gift 10 nov. 1715 m. Eli Thordsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg flat. Mine argumenter for Peder Hansen Gunnerud var ikke særlig gjennomtenkt.For egen del har jeg siste uke forsøkt med diverse systematiske sjekker. Siden også Anne Cecilie fremdeles tar utgangspunkt i Jon Pedersen f. 1724, så gjentar jeg nå div. fakta selv om de har vært lagt frem tidligere. Her følger fem barn med Peder Hansen Meeren som far:(NB. Navn på bustad er staves stadig foersjellig)Jon, 12 mai 1724. Far: Peder Hansen Meern eyer. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=dp06261701&gardpostnr=1582&personpostnr=7421&merk=7421#ovre>LenkeThord, 17 nov. 1726. Far: Peder Hansen Mern. LenkeSvend, 18 jun. 1730. Far: Peder Hansen Maarch eye. LenkeKiersti, 3 des. 1710. Far: Peder Hansen Meeren. LenkeJngebor, 24 jun. 1721. Far: Peder Hansen Meern Eyer. LenkeSå kommer da dette spøkelse av et problem: Hvem var denne Peder Hansen ??? Her viser jeg til innl. 59 og 62 samt litt fra:Bakke Meren. Bruk II. Da Bakke-Meren ble delt i 1688, ble bruket her overlatt til sønnen 1) Hans Pedersen, f. ca. 1660, d. 1732, g. m. Ellen Olsdtr. Av barn nevnes Karl, Peder, Ole, Jon og Kirsten. Bygsla ble visstnok i 1732 overlatt til 2) Karl (foran nevnte Peder er f. 1 jan. 1684)Stenberg - bnr. 14. Husmenn. Peder Hansen, f. ca. 1685, d. 1765, g. m. Gunhild Engebretsdtr., brukte denne plassen fra 1748 til han døde. Så ble plassen overtatt av Jens Johannesen. Brukerne på bruk II a og b overlot i 1792 plassen til Ansten Arnesen Vestre Meren (se der), som vederlag for hans odelsrett.Hvem Peder`s hustru; Gunild Engebretsdtr. var, det finner jeg ikke ut av. En mulighet er Gunild Engebretsdtr. Rødseie legdsf. enke d. 70 år, jan. 1785. (Må i tilfelle ha vært et senere ekteskap).Tidligere tanke om at rett mor til Jon Pedersen, dvs. Kari Henriksdtr./Stenberg var d. 1716 er behandlet i innl. 53.Av mulige og forskjellige Jon Pedersen viser jeg til inn. 38 av Maya.Så til siste setning i innl.71 av Anne Cecilie. Muligheten for at du har rett, den blir underbygget av oppgitt alder ved død: Peder Hansen Hørte eie, 64 år mai 1788. Den oppgitte alder passer jo bedre enn den gjør for: Peder Hansen Meren eie, 80 år jun. 1765.Noe som dog underbygger en eller annen 'Meren', det er det faktum at den neste og yngre generasjon, nemlig Halvor Jonsen var f. 6 sept. 1761. Far: Jon Pedersen Mehren eie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT-1801 viser Halvor Jonsen som enkemann sammen med sine tre barn; Ingeborg, Hans og John, og da bosatt på Bakke Meren; LenkeDet er gjennom sønnen John som jeg kan føre mine aner.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.