Gå til innhold
Arkivverket

[#51037] Opphav til Jon Pedersen dpt.12.5.1724 i Lier (forts. av dbt.nr.50109)

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Etter å ha gjennomgått forskningsmateriellet mitt så ser jeg at denne har jeg funnet tidligere. Har også funnet ut at Peder Engebretssen Ødegård vies til Ingeborg Thorkildsdatter 31 juli 1712 i Norderhov. Fikk en sønn Jon i 1715 og kanskje i 1716?? Lenke. Engebret i 1713 og Berit i 1717.Jeg har dette som en mulig kandidat, men har ikke funnet mer som kan bekrefte at det er 'vår' Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Årsak til at jeg tar saken fram igjen, det er at vi tidligere ikke har fått tydet navnene på faddere. Jeg er særlig spent på om denne innføringen kan lede oss tettere til gården; Berfløt.Når vi ser at mor til denne Jon har etternavnet: Torkildsdtr. så viser jeg til Nils Torkildsen på Berfløt. Gårdshistorien viser da også noen spennende koplinger fra Berfløt til Vestre Meren.Far til denne Jon; Peder ØDEGAARD, kan også være spor, da både for og etternavn.Men som sagt, det er navnene på fadderne som kan vise seg viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Navn på faddere kan være nyttig, men uten støtte i andre kilder blir det som regel kun indisier som ikke er tilstrekkelige som bevis.Det ville vært gunstig om dere kunne finne skiftemateriale som omhandler personene i denne slektskretsen i Soknedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Det finnes skifter for Ringerike - Skifteprotokoller for Ringerike og Hallingdal - med et register som går alfabetisk på den enkelte gård, ikke på person. Har sett på Ødegaard fra 1716-1763 tidligere uten å finne noe. Men bør nok gå gjennom hele registret for sikkerhets skyld. De er ikke digitalisert så vidt jeg vet.Men det går an å sjekke i Ringerikske slekter etter Ødegaard og Peder Engebretsen - om noen har den i hylla???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne C Strandslett

Tyding av tekst i Norderhov (98): 17 marti Luner aneks dåp Jon fedre Peder Ødegaar og Ingebor Torkelsd fad Jon (Enger?),Mons Larsøn ,Ole (Land?), Marte Ødegaar, Sidsel (Langen?) Berte Gupi.En mulig Jon i 1716 er feil (102)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.