Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Erlend.Har fått beskjed om at det i privatarkiv nr. 1 skal befinne seg 'Arbeidslister og annet personalia' for Glassverkene. Det som evt har med Biri, Gjøvik og Fåberg er av interesse, men jeg vet intet om omfang og tidsrom.Kanskje noe å fotografere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Erlend har lagt ut: Rakkestad, fattigmanntall 1742/43. Eidsberg 1742/43 fattigmanntall. Eidsberg 1743 fattigmanntall. Heggen og Frøland 1755 odelsskatt. Rakkestad fogderi 1755 odelsskatt. Heggen og Frøland 1750 (1742-43) skattemanntall. Rakkestad fogderi 1750 (1742-43) skattemanntall. Lofoten og Vesterålen 1755 generaljordbok. Lofoten og Vesterålen 1755 odelsskat.Lenkene er på plass. Takk til Arnt og Erlend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Erlend. Lenker er laget.Jeg har flyttet alle mine kilder fra Hedmark til en ny konto. Kontoen var full, og jeg får bedre oversikt over hva jeg har lagt ut når det blir delt opp slik. Håper at endringen ikke skaper problemer for noen. Nye lenker er lagt ut på bloggen.Jeg har lagt ut 'Løten 1765 Ekstraskatt' og et utdrag av en adressebok med skatteligning fra Hedemarken 1910: Elverum og Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ekstraskattemanntallene 1762-1772 har ofte lister med endringer mellom manntallene. Jeg har lagt ut endringer etter ekstraskatten 1762 og 1763: døde, fylt 12 år og flyttede for Eidsvoll. Selve manntallene for disse årene er tidligere skrevet av og finnes på Digitalarkivet.Den som leter den finner. Jeg har funnet et fint manntall for Øvre Romerike 1718 over menn mellom 12 og 60 år. Det opplyses hvilken gård de bor på, om gåren er selveier eller bygslet, hvor lenge bygselen har vart, om den enkelte har vært i militærtjeneste eller ikke, alder, samt slektskapsforhold (far, sønn, stesønn o. l.). Ganske flott for et område hvor 1701 manntallet mangler. Det er nå lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Øvre Romerike er et lite benyttet geografisk område for meg, men jeg har drevet mye med landskapene både i nord (Solør) og i sør (nedre Romerike, indre Østfold). Et slikt manntall som Kari har funnet for 1718 har jeg aldri sett tidligere. Det er vel helst slik at det er en egen mal som fogden for Øvre Romerike har utarbeidet - eller har andre gjort liknende funn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg fant det under Stattholderembetet 1572-1771, Serie: El - D X Forskjellige pakkesaker, 1574 - 1770, L0055 LenkeDet var dessverre bare det ene. Skulle gjerne hatt det for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Takk for at dykk gjer dette! Fint for oss som ikkje har så lett tilgang til arkiva! Om det skulle kome meir frå Gudbrandsdalen, vert det motteke med stor takk! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for hyggelig tilbakemelding. Vi håper på innsats fra flere slektsforskere med digitalkamera.Ekstraskatten 1765 fra Vang i Hedmark er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Nedre Romerike 1710 Oppebørsels Mandtal er lagt ut. Det er en fin kilde med opplysninger om oppsittere, eiere, rettigheter og diverse skatter. Ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Svar til Geir (227) Jeg har sett i arkivkatalogen for privatarkiv 1 på nettet og på riksarkivet. Finner ikke noe om glassverkene på Biri og Gjøvik. Heller ingen arbeidslister. Hvis du vet mer eksakt om det er eller hvor hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til Erlend: Jeg fikk et tips om at arkivet inneholdt slik materiale som jeg nevnte for vårt område, noe som ikke ser ut til å stemme. Jeg kan bare beklage og håper det ikke var alt for mye bortkastet arbeid.Jeg har bedt flere andre som er bedre bevandret på Riksarkivet om å komme med forslag, så jeg håper å komme tilbake med noe mer fruktbart senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt noe særlig tid på dette, bare sett over katalogen på nettet og når jeg var på RA. Selve arkivet har jeg altså ikke bruk noe tid på, da det ikke stod noe om Gjøvik eller de andre i katalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut en rekke nye kilder: Hadeland, Land og Valdres, formynderrulle 1725-1760: [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/HadelandLandOgValdresOverformynderirull17251760>Lenke Hadeland og Land, overformynderiregnskap 1795: Lenke Hadeland og Land, overformynderiregnskap utgående 1795-1804 Lenke Land, overformynderiregnskap 1794: Lenke Jevnaker, overformynderiregnskap 1794: Lenke Gran, overformynderiregnskap 1794: Lenke Salten, overformynderirull 1788: Lenke Salten, overformynderi, utgående og innkommende 1789-1803: Lenke Lofoten, utkommanderende 1711: Lenke Helgeland, Lofoten, Vesterålen, Fosen, utkommanderende 1711: Lenke Helgeland, Lofoten, Vesterålen, matroser, 1711: Lenke Fosen fogderi: utskrevene 1711: Lenke Nordland, utskrevende mariner 1711: Lenke Nordland, rulle over marinen 1711: Lenke Fregatten St. sebastian, mannskap 1711: Lenke (Stavern) Hele landet, rulle over syke fra Orlogs skipet 1711: Lenke (Strømsø) Engelske matroser fra London 1710:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.