Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Flott, Erlend! Kildene fra Hadeland og Land vil jeg få glede av. Men det har blitt en liten feil, bak lenken 'Gran, Hadeland. Overformynderiregnskap 1794' ligger det et dokument fra Salten 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

'Aker 1762 Ekstraskatt' er lagt ut.Jeg oppfordrer dere som har lagt ut kilder til å oppgi hvor kilden er fra. Det er nok med Riksarkivet/Statsarkiv sted, arkiv og serie.Jeg holder på med mine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, det er en løsning, men når en fotograferer store serier, med samme arkivreferanse, som legges ut i mange forskjellige album er det enklere å legge arkivreferansen under 'albuminformasjon' for oss som bruker Google-album (kopier og lim). Eksempler: Kommanderende general I og II, militære ruller/ruller, Rentekammeret inntil 1814 Reviderte regnskaper, fogderegnskap/byregnskap. Vi har avfotografert mye fra disse arkivene, og mer blir det.'Øvre Romerike 1729-1737 Konsumpsjonsmanntall' er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut litt mer, det meste fra Stattholderarkivet.Christiania borgerbrev 1724, 1726: [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/ChristianiaBorgerbrev17261724>Lenke Skiftedestingnasjoner Østerdalen 1754: Lenke Skiftedestingnasjoner Toten, Vardal og Biri 1748-1751: Lenke Skiftedestingnasjoner Hadeland, Land og Valdres 1755: Lenke Christiania, manntall over vognmenn 1719: Lenke Christiania, manntall over brannfolk 1722: Lenke Trondhjem stift, krisgsstyren for geistlige 1719: Lenke Fredrikstad by, overformynderirull 1723:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut noe mer, vesentlig fra samme arkiv som sist: Drammen (Strømsø og Bragernes) innlagte syke og kvestede soldater (svenske og norske) 1716-1717 [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/DrammenStrMsOgBragernesInnlagteSykeOgKvestedeSoldaterSvenskeOgNorske17161717>Lenke Øvre Telemark kompani, utkommanderte til Pommern 1716 Lenke Kristiansand, menn til sjøtjenesten 1716 Lenke Bergen, overformynderirull m.m 1715 Lenke Rulle over mannskap sendt til Kjøbenhavn, 1713 Lenke Skien, Porsgrund, Brevik, Langesund, negotianter m.fler 1712 Lenke Trondheim, negotianter ca 1702 Lenke Bergen, Negotianter 1702 Lenke Nordre Bergenhus, marinerulle 1700 Lenke Christiania, manntall over jekter og båter, 1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Tom for en kompanirulle fra 1682 (på tvers av fylkesgrensene) og en rekke fattigmanntall fra Christiania i perioden 1736-1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Tom for en mengde fattigmanntall:Christiania: 3 manntall i perioden 1738-1743 se under Oslo.Akershus: Vestby 1742Buskerud: Bragenes 1742Øsrfold: Aremark, Borge, Eidsberg, Fredrikshald, Glemming, Hvaler, Onsø, Råde, Rødenes, Rygge, Spydeberg, Tune og Våler, alle fra 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg bidrar med Hedemarken 1765 diverse vedlegg til ekstraskatten, Nes (Hedmark) 1765 ekstraskatt og Hedemarken 1687 Tiende - manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Øvre Romerike Fogderi 1696 Tiende - manntall, Nedre Romerike fogderi 1699 Tiende - manntall, Aker og Follo ekstraskatt for 1763 og 1765 er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut noen millitærruller (dragoner): Høland, Eidsberg, Askim og Aurskog, det østlandske dragon compani, 1693 [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/HLandEidsbergAskimOgAurskogDetStlandskeDragonCompani1693>Lenke Toten, Vardal og Biri, 1 sønnafjeldske dragon regiment, Soldater og hester, 1767 Lenke Toten, Vardal, Biri, 1 sønnafjeldske dragon regiment, legds og ungt mannskapsrulle, 1767 Lenke hele landet, Livkompaniet, mønsterrulle 1778 Lenke Toten, nasjonale dragon regiment, dragoner, 1731 Lenke Hadeland, nasjonale dragon regiment, 1731 Lenke Rakkestad, Eidsberg, Askim, 2.sønnafjeldske dragonregiment 1756 Lenke Trøgstad, Askim, Spydeberg, 2 sønnafjeldske dragonregiment 1756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er verdt å merke seg at hestene er beskrevet også i dragon-rullene...Man får ett lite innblikk i hvordan de så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Erlend. Lenker er lagt ut.Jeg bidrar med Tiendemanntall for Hole og Norderhov, begge fra 1720.YES!! Da er 500 kilder lagt ut! Det skal jeg betterdø feire med en 'liten en' til kaffen.Er det noen andre som er glade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut en militær-rulle som jeg synes er ganske fin: Nedre Romerike 1688 Akershusiske infanteriregiment. Her er alder tatt med. Den er omtrent midt mellom manntallene 1666 og 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.