Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Løchen Dragseth

Lagt ut; Orkdal 2. Trondheims infanteriregiment 1795.[url="http://picasaweb.google.no/Stig.Dragseth/2TrondheimsInfanteriregimentOrkdal1795#5343941622250652338>Lenke Alt er ikke fotografert av protokollen men et utvalg jeg har hatt bruk for selv - 58 bilder!Trondhjems Nasjonale Dragonregiment 1794, Bynesset CompaniLenkeTrondhjems Nasjonale Dragonregiment 1796, Bynesset CompaniLenkeMeldal og Rennebu Jegerkompani 1848.LenkeHoltålen Companirulle 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut noen dragonruller o.l: Østlandet, dragonregimenter 1690 [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/StlandetDragonregimenter1690>Lenke Nordland og Troms, marinesoldater 1664 Lenke Det nordenfjeldske dragonregiment (Sogn-Trøndelag) 1705 Lenke Det nordenfjeldske dragonregiment (Sogn, Trøndelag) 1702-1703 Lenke Det nordenfjeldske dragonregiment (sør og nord trøndelag) 1702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke disse manntallene vært microfilmet, så kunne nok jeg tatt noen av de. Vi får vel heller regne med at disse vil dukke opp på DA en gang slik som alt annet som er microfilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei!Har jo bidratt litt selv med kilder her og drister meg til å komme med et ønske - selv om dette ikke er forum for ønsker alle måtte ha! Ekstraskatt 1762 fra Vågå! Skal en tur på Statsarkivet i Trondheim før jul og kan godt yte en motytelse hvis noen da legger ut ekstraskatten fra Vågå!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er nok eit fåfengt ønske, dessverre, for ekstraskattemanntala for Gudbrandsdalen er så vidt eg veit gått tapt (Lesja dukka opp for nokre år sidan, men det var visst ein ettersendt ny versjon fordi det første manntalet var for dårleg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

289: Eg skreiv ein artikkel om dette materialet i Årbok for Gudbrandsdalen 2003. Teksten ligg her: Lenke290: dette excelarket inneheld nok ikkje materiale frå Lesjaverket eller prestgarden på Lesja. Ein del ser ut til å gjelde Folldalen (som på den tida høyrde under Dovre annekssokn til Lesja prestegjeld). Resten er kanskje Tynset? (Eg er på reise og har ikkje høve til å sjekke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Orsak, såg ikkje den fana. Ser ut til å likne noko frå Lesja, ja, men neppe hovudmanntalet av Lesja-presten Hans Smidt. Skal sjå om det er same info i Smidts manntal ved første høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Erlend (284), lenker er lagt ut.Takk til Tom for flere kilder om fattige fra Kristiania tukthus: Fredrikshald 1742 Fattigmanntall regnskap 1742-53, Hadeland og Ringerike rundt 1742 Fattige Div. korrspondanse, Ringerike og Hallingdal 1742 Fattigmanntall, Ringerike og Hallingdal 1742 Fattigmanntall, korrspondanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har lagt ut: Kristiansund 1743 Ekstraskatt, Akershus stift 1783 Håndverkere, Sør-øst Norge 1686 Finnemanntall. Finnemanntallet er utgitt i bokform, så jeg fotograferer ikke mer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut 'Søknader om ekteskap (uten forlovelse)' 1689-1698 Lenke De fleste er fra Oslo og andre byer. Litt rart, for ingen av søknadene er fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Erlend. Lenke er lagt ut.Jeg har fotografert ganske mange militære ruller fra 'Kommanderende general I' Akershusiske regiment og Oplandske regiment (begge deler infanteri). Dette arkivet inneholder langt mer enn det jeg kan klare å fotografere, så jeg tar bilde av forsiden av alle rullene i pakka og legge det ut sammen med de rullene jeg har fotografert. Slik blir det forhåpenlig synlig hva som finnes totalt. Dette kildematerialet legges ut samlet under KG I Akershusiske regiment og KG I Opplandske regiment. Rullene betegnes med årstall, og hvor det er hentet mannskap fra. Det tar litt tid å klippe og legge ut, men det kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

291 og 293: Jeg leste med interesse artikkelen fra årboka som var oppgitt i lenken.Innholdet i lenken, oppgitt i 290, som jeg i sin tid la ut på nettet, er fra det lesjamanntallet som omtales i den artikkelen. Altså Hans Smidts hovedmanntall datert 17.02.1763.Ettersom framsideteksten er nevnt i artikkelen, kan jeg nevne avslutningsteksten:Sluttelig indbefatter dette Præstegields ganske Almue fra 12 Aar og derover til den Kongelige allernaadigste Ekstra Skats 2den Termin et Antall av 2352 Mennesker. Læssøe Præstegaarden 17de Februarii 1763 Hans Smidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til Kari i (297)Er det ikke mulig å finne ut hvordan militære ruller ligger an i køa av mikrofilmet materiale som skal skannes og legges ut på web. Kanskje går det et år eller to så er det ute. Hvis så finnes kanskje annet materiale å fotografere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Geir.Jeg gjør dette primært fordi jeg trenger disse kildene for å komme videre med egen slektsforsking. Istedenfor å sitte på arkivet å myse på dokumenter, fotograferer jeg de av og legger det ut til glede også for andre. Det er mest effektivt også for meg. Jeg får gjort mer på mindre tid. Det går med mye tid til kjøring fra Kløfta til Sogn. Jeg har fotografert mesteparten av det andre materialet jeg er interessert i, så nå er det militære ruller som gjenstår. Så enkelt er det.Jeg har vel tatt litt mer enn det jeg trenger selv, fordi det er ganske raskt å fotografere kilder. Så når jeg først har fått noe hentet, har jeg også tatt hele fogderiet. Men siden det er innskjerpet at det bare er en som får fotografere ad gangen, blir det mindre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.