Gå til innhold
Arkivverket

[#51269] Karoline Hansen, Tvedestrand, hvor døpt og gift?

Gjest Torbjørn Steen - Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kan det væreden samme losen da. Da må han ha vært gift tre ganger, for det står at sønnene kun er hans. Og i så tilfelle er Anne Reinertsdatter hans tredje kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du stiller et viktig spm, må gruble og lete litt. Kanskje på raskere linje enn jeg har her via mobil...Kan det stå Aagesen - og Havsøen i fadderlista? I såfall er vi ved Hisøy/Arendal.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan nok ikke bidra med mer når det gjelder Fevik, men kanskje litt mht. Karoline Hansdatters opphav. Ved foreldrenes vielse i Holt i 1873, er de oppgitt som Hans Jacob Johannessen og Guri Knudsdatter. Han er da bosatt på gården Lilleholt i Holt. Hun i Fjærkleivene i Tvedestrand. De må etter vielsen ha bosatt seg på en plass under Lilleholt, for dattera kalles Karoline Hansen Lilleholt ved flyttinga til Fjære i 1902. Begge ser imidlertid ut til å være tilflyttere til Holt/Tvedestrand. Hans J. Johannessen er født i Haabøl sogn (tror jeg det står). Guri Knudsdtr. i Vegårshei. Jeg lar hans opphav være foreløpig, men legger ei lenke til Guris dåp i Vegårshei 1845: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline Hansens besteforeldre var altså bosatt på Bråtane i Vegårshei da mora, Guri Knudsdatter, ble født. Det ser ut til at de giftet seg i 1836, og de er da kalt 'Ungkarl og Soldat Knud Pedersen Løve' og 'Pige Birthe Jørgensdatter Myre': Lenke (se vielse nr. 13). Løve er en fordansking av gårdsnavnet Lauve - og jeg tror sannelig at Karoline Hansen da må ha vært en fjern slektning av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Nå er det min tur til å si ooobs. Det var (etter hukommelsen) en Jørgen Myhre fra Vegårshei som ble kjøpmann i Grimstad og inngiftet i Frivold-slekten.Dette må jeg se nærmere på i kveld, men jeg tror han aldersmessig passer som en nevø av Birte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Myhre var nok ikke Birthe Jørgensdatters nevø, men en noe fjernere slektning. Jeg er nemlig nokså overbevist om at han må være identisk med den Jørgen Jensen Myhre som ble født i Vegårshei 5/2 1845. Foreldre: Jens Andersen Myhre og Helje Ellingsdtr. En av fadderne ved dåpen var Knud Jørgensen Myhre, som nok var Birthes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke så mye på hukommelsen at jeg tør si sikkert hverken det ene eller det andre før jeg har basen for hånden, men du har trolig rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke rett. Det er nemlig to grove feilslutninger i mitt forrige innlegg. Jeg har nå konferert med mitt notat-'arkiv' og med Tveitens (høyst ujevne, men likevel innholdsrike) gårds- og slektshistorie for Vegårshei.Feilslutning 1: Jørgen Myhre i Grimstad er IKKE identisk med Jørgen Jensen Myhre, men derimot med Jørgen Tjøstolvsen Myhre, f. i Vegårshei 1843. Foreldre: Tjøstolv Jørgensen Myhre (f. 1813) og Ingeborg Kjetilsdtr. Lauve. Tjøstolv Jørgensen skal ha flyttet til Skaregrøm i Fjære på sine eldre dager. Tveiten vet så å fortelle at Jørgen Myhres sønn, Tjøstolv Jørgensen, var skipsmegler i Grimstad (og far til jurist og slektsgransker m.m. Jørgen Myrre). En viss kobling til før nevnte Jørgen Jensen Myhre er det likevel, i og med at hans far, Jens Andersen Myhre, først var gift med Tjøstolv Jørgensen Myhres søster, Berte Jørgensdtr. Myhre (1811-1833). Jørgen Jensen Myhre var imidlertid sønn til Jens Andersens hustru nr. 2, Helje Ellingsdtr. Våje. Jørgen Jensen Myhre og Jørgen Tjøstolvsen Myhre var således 'ste-fettere'.Feilslutning 2: Karoline Hansens mormor, Birthe Jørgensdtr. Myhre, var IKKE i slekt med de ovenfor nevnte. Hun var fra husmannsplassen Bjormyr u/Myre (Myre-eie), f. 1812 som datter til Jørgen Torjussen Vimme-Bratteli (samme Bratteli som tidl. statsminister Trygve Bratteli hadde navnet sitt fra) og Guri Salvesdtr. Bråtane. Karoline Hansens morfar, Knud Pedersen 'Løve' (f. på Vestre Nes i 1812) var sønn til Peder Olsen Vestre Nes - Lauve - Uberg (f. 1788) og Kari Knudsdtr. Leidulvstad.En liten artighet for meg personlig: Knud Pedersen Lauve var bror til min tipp-tippoldemor Inge® Pedersdtr. (f. 1814 - g.m. Tengel Eivindsen Digernes). Karoline Hansen var dermed tremenning til min oldemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk alle sammen. Dette er kjempeflott.Bare en ting jeg ikke skjønner. Ved ekteskapet til Hans Jakob Johannesen og Guri Knudsdatter i 1873 kalles hennes far for Knut Olsen, men jeg har heller ikke funnet andre Guri Knutsdatter en denne som datter av Knut Pedersen. finnes det noe forklaring på det???Det stå Haabøl ja, og dette må jo enten være Hobøl i Østfold eller heller det jeg tror, Håbol i Sverige. Spesiellt fordi Hans Jakob kalles murer, og dette var et av de store yrkene på svensker som kom til Norge. Har selv en tippoldefar og hans sønn som var murere.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har registrert uoverensstemmelsen Knut Olsen/Knut Pedersen. Foreløpig velger jeg å tro det er en feilskrift i kirkeboka ved vielsen - men jeg skal prøve å undersøke saken litt nærmere.Når det gjelder 'Haabøl sogn', er det ikke godt å vite hva som er rett. Siden Sverige ikke står nevnt eksplisitt, kan Hobøl (som i den tids kilder vanligvis ble skrevet Haabøl) i hvert fall ikke utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten presisering og litt argumentasjon:Olsen er ikke nødvendigvis feilskrift av presten. I 1873 sto patronymikon-tradisjonen fortsatt sterkt på bygdene, men oppløsningen av den var begynt. Guri Knudsdtr. kan derfor godt ha oppgitt farens navn som Knud Olsen (sønn av Peder Olsen). Kanskje også for å skille ham fra to jevngamle Knud Pederssønner i nærheten (de var brødre, og fjerne slektninger av Knud Pedersen Lauve). Det må ellers tillegges vekt at Guri Knudsdatters mormor også hette Guri, samt selvsagt at det ikke er noen annen Guri Knudsdtr. fra Vegårshei i rett alder å øyne i kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe. Da går jeg ut ifra det og kobler meg på den linja du/dere har trukket opp. Litt festlig for min egen morfar er fra Gjerstad og jeg har masser av Vegårsheiforfedre, bl.a på Lauve. Jeg skal ha felles forfedre med Trygve Bratteli har jeg lest et sted.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi sikkert flere berøringspunkter, siden min mormor var født på plassen Askekjær, rett ved Espelandsmyr stasjon - og de fleste av forfedrene mine fra den delen av slekta var fra Vegårshei og Gjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar het Sandåker og jeg har forfedre i Gjerstad på Sandåker, Trydal, Haugen ytre, Apland, Skorstøl, Åsbø, Vestøl, Kveim, Vevstad, Lunden søndre og Lunden nordre, Mæsel, Byholt, Rød ytre, Holt, Eskeland, Ausland, Ulltveit og prestene Erik Lindland, Peder Lauve og den siste het vel Lauritz Jensen, han var fra Vestøl/Holt. Jeg skriver etter hukommelsen nå og har ingen notater her og har ikke holt på med denne siden på noen år.På Vegårshei: Lauve, Ljøstad, Myre, Våje e.t.cI Holt: Gliddi, Hanto, Tveite, Ramlet e.t.cSøndeled: Ausland, Homme, HusåsÅmli. Tveit, Eple-Tveit.Drangedal: Brøsjø, Åkre i kroken, Rød, Solberg, Heldal, Roaldstad, Voldstad e.t.c.Treungen: FelleNoe av det jeg kom på i farta.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av de gårdene du nevner, har jeg aner fra - men det blir for omfattende å ta det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Hvis det er noe du lurer på, som jeg kanskje kan svare på har jeg en hotmail. Mirromurr_60@hotmail.com.Bare send hvis jeg kan hjelpe til med noe.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei Torbjørn og Oddbjørn ! Det er flere av de nevnt garder som jeg aner fra. Jeg har og Gjerstad-bøkene hvis det skulle være noe.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble morgen i stedet for kveld. Men det er riktig som Oddbjørn skrev i sin korreksjon: Det var Jørgen Tjøstolvsen Myhre som kom til Grimstad og giftet seg med Dorthe Aanonsdatter Frivold.Jørgen Myrre er det vel mange som kjenner fra artikkelserien 'Hvem var hvem på Agder' i Fædrelandsvennen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott. Er det noe noen lurer på, har jeg en del, og kan forske litt i gamle notater.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.