Gå til innhold
Arkivverket

[#51314] Hur finner man föräldrarna i Trondheim?

Gjest Niklas Bodin
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Med en kårkontrakt med eieren av gården har man en visst (økonomisk) trygghet, dvs man fikk bo m mat etc. Som du ser av den listen over døde der du fant John Pedersen, er det ofte de eldre som lever på kår (eller føderåd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peter Johnsen, ægte, født 28/12-1840, døpt 8/4.Foreldre: Huusmand John Pedersen og Elen Johansd., Lagemandssæter på Byaasen.Faddere: Kone Marthe Svendsd., Pigerne Maren Christensd. og Gunild Pedersd., gaardmand Ole Haave (?), Arbeidsm. Iver Udleer og Ungk. Iver Christophersen.Dette var hva som stod i kirkeboka.Lagmannsseter har sitt navn etter lagmann Abraham Dreier i T. heim som først på 1700-tallet brukte plassen som seter under Leangen gård (kilde T.heim Byleksikon).Plassen ligger sørvest for den indre bykjerne i T.heim . Byåsen er et ås- og skogområde på vestsiden av Nidelva, som idag omfatter bydelen Byåsen og Bymarka som er byens 'rekreasjonsområde' både sommer og vinter. Dette kaltes i tidligere tider (1801 f. eks.) byens utmark. Herfra hentet folk i byen ved til brensel, og de hadde også sitt kveg på beite der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det kan det sikkert være! Det kunne kanskje være en ide å kontakte dette historielaget senere?Lagmannseter finner jeg ikke i folketellingen 1865, men jeg tror det må være her i 1801:LenkeI 1801 er plassen som en av 20 plasser i Byens utmark knyttet til 'forstaden' Ihlen (Ila), men på den tiden sognet området til Strinden (Strinda) prestegjeld (Lade sogn). I følge mitt byleksikon ble Ila innlemmet i byen 1847, og resten av Byåsen langt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kanskje disse bør sjekkes i kirkeboka?Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- John PEDERSEN THUSLOTT Age At Marriage: 37 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Peder THUSLODT--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Elen JOHANSDR NORBOE Age At Marriage: 26 Marriage: 26 Apr 1827 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M426525 Source Dates: 1821 - 1831 Film or Fiche Number: 126824 Collection Details: Domkirken; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jon Pedersen er en svært vanlig navnekombinasjon, Elen Johansdatter ville jeg tro var langt sjeldnere.For å komme tilbake til det jeg har funnet hos mormonerne på VRI. Ifølge DIS-Norges oversikt over genealogiske ressurser skal fødte/viede 1815-57 for Domkirken være på VRI, videre ca 1827-ca 1840 for Melhus prestegjeld (alle kirkesogn: Melhus, Leinstrand, Flå, Hølonda). Her finner jeg bare ett par Jon P/Elen J viet i Domkirken, og ett barn av samme barn døpt i Domkirken, ingen i Melhus. Om de som ble gift i 1827, er identisk med foreldrene til Peder Jonsen, er usikkert.Likevel tror jeg det er greitt at jeg sjekker denne vielsen i kirkeboka siden dette er det eneste spor videre så langt. Eller har du i mellomtiden funnet noe interessant?Jeg har selv ingen slekt bakover i Trondheim, Strinda eller Melhus, så derfor har jeg ingen særlig erfaring med slektsgranskning i disse områdene. (Min slekt i Sør-Trøndelag er fra Støren og videre oppover til og med Røros).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.