Gå til innhold
Arkivverket

[#51417] Jan Andersen Koldal og Magrethe Hansdtr. Eide, Samnanger.Hvem var de?

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Litt mer seriøst.Hr. Elias Andersen tok jo over som prest etter sin far Anders Johnsen. Er det noen som vet mer om Anders og hvem han var gift med? Og hvor kommer Heltberg navnet fra. Jeg vet at Elias og Lisbeth fikk en sønn Elias som også ble prest og tok over embedet etter sin far. Han giftet seg med Margrete Heltberg.Men hvorfor er Heltberg-navnet knyttet til hans far Elias Andersen? Opplysningene er hentet fra Johan Fredrik Lampe: Bergens Stifts Biskoper og Præster efter reformationen, side 176-177. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå satte jeg 'adelig' i hermetegn nettopp for ikke å provosere noen, men la gå...Alt jeg har av sikre opplysninger om Elias Anderson er: 'Sogneprest i Skånevik 1640-1690'.Så var det vel slik at to av hans sønner ble prester, og de var gm hver sin søster Heltberg; Anders med Ida Pedersdtr og Elias med Margrethe Pedersdtr Heltberg. Døtre av Peter Didriks. Heltberg og Margrete Klausdtr. Hønnichen.Jeg vet ikke hvorfor Heltberg-navnet er blitt knyttet til Elias Andersen Skånevik, men tenker at kanskje en Heltberg har vært fadder. Jeg kan i og for seg heller ikke dokumentere bruken av Heltberg-navnet når det gjelder Elias Andersen. Kanskje det har sneket seg inn som en feil i forb med registreringen. Ser det nevnes et sted at Peter Heltberg også kan ha hatt en sønn, Elias.....Elias Andersens far skal imidlertid ha vært Anders Jons. Nørlyng og Margrethe Mikkelsdtr. Falkener.Vet ikke om dette avklarte noe, men jeg gjentar at jeg tar alle mulige forbehold mht Heltberg-navnet og Elias Andersen Skånevik.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er jo jeg blitt litt mer nærtagende i det siste, kanskje fordi jeg tross mine adelige og kanskje nesten kongelige aner ikke har sett noe utenomjordisk i det siste. Om det kan skyldes dårlig vær, eller dårlige mottakerforhold, vet jeg imidlertid ikke.Fra spøk til alvor. Jeg kan ikke utfra opplysningene til Lampe se noen fornuftig grunn til at Elias A. skulle benytte Heltbergnavnet. Det har kanskje sneket seg inn en sammenblanding med sønnen Elias E.Jeg antar imidlertid utfra opplysningene om Elias A,s foreldre at han var dansk av fødsel. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har bestemt meg for å fjerne Heltberg-navnet umiddelbart, ja, for han heter jo virkelig Skånevik.Kanskje feilen er gjort av min sal far, uff...Ingen engler hos meg i kveld heller, men for 10 min siden ringte Per Borten meg, - Han ville ha spillejobb på klubben vår til høsten. -ha, ha, ..... det var jazzmusikeren P B som ringte.I fare for å gjøre en ny tabbe: Anders Jons. Nørlyng skal ha vært Sogneprest i Skånevik 1591-1639.Nå legger jeg inn en lenke til Anitas side; Lenke ser hun har det samme som meg på dette punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.