Gå til innhold
Arkivverket

[#51426] David Sinclair, foged i Eiker og Lier

Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

(13 og 18:) Anders Mowath (c1535-c1606) var sjøoffiser og godseier på Hovland og Onarheim på Tysnes, Kvinnherad, Sunnhordland.Hans mor var Barbara Sinclair, som kan ha vært datter av Alexander Sinclair, bosatt i Dunbeath i Skottland. Barbara ('lady Raffenshall'/'Raffueenshøg'/Ravensheug) skal nedstamme fra fra jarlene på Orknøyene.Er Barbara f.eks. grandtante (gammeltante) til Davids's far Michall Sinclair (død 1611), eller er det så enkelt at Michall's mor Rutilia Mowath (på Hovland, Onarheim, Tysnes, Sunnhordland) er datter i Anders Mowath's 1. ekteskap (g. før 25 Sep 1558) med Ursula Williamsdatter Tulloch fra Skottland ?4. gang (?) var Anders Mowath g.m. Else Christophersdatter Tronds (han var hennes 3. ektemann), og fikk flere barn med henne fra rundt 1592.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Har noen sett segl fra personer Sinclair i Eiker, Lier, Bragernes ? Kanskje inneholder de våpenskjold. Fogderegnskapene for Eiker og Lier har flere fogdesegl, men jeg har ikke sett på disse på mange år.Jeg har ikke funnet våpen Sinclair i Krags Norsk heraldisk mønstring eller Nissen Aases Segl i ... Trondheim. Løvenskiold Heraldisk Nøkkel har våpen for uidentifisert Sinclair person med i skjoldet et kors 'med takket rand'.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til indlæg 26 og 27:Den omtalte bog findes, blandt meget andet godt, digitaliseret på eremit.dk Se under forfatterindeks.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Astrid (innlegg 21),Jeg finner ingen Monsr. Michell Sinklar i de transkriberte kirkebøkene for Eiker. Kan det være andre steder du har observert dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ad innlegg 31: hei, tror ikke jeg har drømt navnet, men hvis du ikke har funnet det i 'Rosenbergers', må jeg nok tenke meg grundig om, er jeg redd.... Finner jeg ut av det, gir jeg ny tilbakemelding,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Magne Nesvold

Angående en evt Michel Sinclair har dette navnet dukket opp i denne debatten: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=42376&sok=koch&nr=12&antinnlegg=24&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke (innlegg 18)Han er sannsynligvis far til Anne Michelsdatter f. ca 1687, gift med Jochum Kock. Jeg har ikke sett ham benevnt annet enn som Michel Greerson i kirkebøker, men antar at Sinclair/Semkler ikke er tatt ut av løse luften.Dersom dette er korrekt, må det slik jeg tolker det vært en Gregers Sinclair i generasjonen før Gregers Davidsen Sinclair, siden denne ikke kan være bestefar til Anne Michelsdatter f. 1687. Noen som vet noe om dette?Michel Greerson døde i Kongsberg 27. juni 1708(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Som det framgår i tidligere innlegg i denne debatten var David (Michelsen ?) Sinclair (ca. 1619 - før 1676) fogd i Eiker og Lier (Buskerud) fra ca. 1652. Etter hans sønn Gregers Davidsen Sinclair (c1655-c1714) var det skifte på Vålen i Eiker i 1714. Denne Gregers fikk en sønn David Gregersen Sinclair (Sinkler) i 1690.Det er selvsagt fristende å tenke seg at far til Michel Greerson (død på Kongsberg i 1708), nemlig Gregers Semkler/Sinclair (født ca. 1615 ?) kan være en bror av fogden.Michel Greerson's antatte datter Anne Michelsdatter gifter seg på Konsgberg i 1706 med berggesell Jochum Hansen Kock (c1679-1733) fra Røros, som i perioden ca.1702-ca.1720 var ansatt ved gruvene på Kongsberg, før han flyttet tilbake til Røros. Blant barna var en Michel, f. 1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Det er en del detaljer om David Sinclair som jeg ikke helt får til å stemme. Han sies å være 46 år gammel i 1665, og burde i så fall være født rundt 1619, men faren sies å være kaptein Michall Sinclair som skal ha falt i 1611 under Kalmarkrigen, noe som antyder en tidligere fødsel.Det sies også at «Sinclair har nok gjort tjeneste som offiser under 30-årskrigen», men hvis jeg husker riktig så var de dansk-norske styrkene kun med rundt 1628 - 1630, selv om krigen varte til 1648. Om påstanden er riktig, antyder også dette en tidligere fødsel enn 1619.Det snakkes om at han var fogd i Eiker og Lier, men disse var da ikke egne fogderier. Så vidt jeg vet var han var fogd i Buskerud fogderi og bodde på Buskerud gård i Modum fra 1652. Buskerud fogderi tilsvarer dagens kommuner Drammen, Hurum, Krødsherad, Lier, Modum, Nedre Eiker, Røyken, Sigdal, Øvre Eiker, så det er for så vidt riktig at han var fogd i Eiker og Lier, men hvorfor nevne disse spesielt?Det er åpenbart at jeg har misforstått noe her, så jeg ville satt pris på om noen ville hjelpe meg å oppklare misforståelsen.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Har klart å finne ut av en av misforståelsene på egenhån ved hjelp av Norsk historisk leksikon 2. utgave, 3. opplag (2004). Der står det blant annet«Buskerud amt. Ringerike og Hallingdal fogderi (til 1694 sammen med Buskerud fogderi), Buskerud fogderi (Modum og Sigdal eget fogderi til 1693, Eiker eget fogderi til 1686, fra da av Eiker og Lier et fogderi til 1693, Hurum og Røyken eget fogderi til 1693, Hurum, Røyken, Eiker og Lier utgjorde et fogderi 1694–1707, deretter ble det slått sammen med Buskerud fogderi), Numedal og Sandsvær fogderi.»Dette forklarer en del, men ikke fødselsåret.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmarks adels årbok 1915 står følgende:Michel Sinclair, Søn af David Sinclair og Rutilia Movat af Hovland, Sønnesøn af Arthur S. og Dorothea Dumbar, var dansk Kaptain, faldt for Calmar; g. m. Anne Jørgensdatter Maaneskiold af Dalshult. Deres Datter Boeld Rutilia; g. m. Carsten von Bassen, og deres Søn var vel den David Sinklar, som 1656 var Foged over Buskerud.E.A. Thomle har en notis om David Sinclair i PHT 1893, 3. rekke 2 bd, s.277.Roar Tank refererer til DAA i Modums historie. Han antar at det stemmer at David er sønn av Michael, og at fødselsår ca. 1619 feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Til innlegg 34:Her kommer noen tilleggsopplysningerangående Gregers Sinclair/Sinckler: I Kb6 for Eiker 1705-33 på s.23 i Rosenbergers transkripsjon kan man lese følgende:Begravet den 4/9-1712 GREGERS SINKLAR '54 år'.M.a.o. er han født omkring 1658!!.Hans sønn David sees døpt den 21/5-1690,konen introdusert den 22/6.Fadderne er KAPTEIN CHRISTIAN MECKLENBURG(1657-1715),MONS.CHRISTIAN WEINSCHENK(svigerfar til Gregers)(1632/3-1715),HL.NILS CHRISTOPHERSEN HOEN(1656-1720),ELSEBET SINKLARS(?),ANNA CATHARINA ANDERS SINKLARS.Til innlegg 35:Kan det tenkes at David Sinclair har kjempet på svensk side under 30-års krigen,for så å gå i dansk tjeneste senere??.Danmark-Norge var med 1625-29.Svenskene var med en god del lenger (hele tiden?),og som adelsmann kan han jo i prinsippet blitt offiser ca.1637-8,og sågar rukket å bli utnevnt til kaptein innen krigen sluttet 1648.Er jeg helt på 'bær-tur' her mon tro??Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomle skriver i PHT 1893: David Sinclair, som i 1665 var 46 år gml, og således født ca. 1619, hadde fra ungdommen av 'søkt sit ringe brød i krigen', men var ca. 1652 blitt ansatt som fogd i Buskerud, hvor han hadde vært på 12te år, da han i 1663 avstod embedet til (...) Jacob Lauritsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.