Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#51532] Hoffmann/Christensen - Fra Danmark, til Norge

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Om noen dager er det slektstreff. Noe har jeg lurt på lenge. Min ane Lars Michael Christensen var født i Aalborg og sønn av Christen Larsen ifølge vigsel i Kr.sand S 2/4-1824. I slektspapirer til en slektning er det notert at han brukte Hoffmann i Danmark. I Norge brukte han kun Christensen.Er det noen som kan svare på hvorfor Hoffmann ikke ble brukt i Norge? Kanskje noen problemstillinger, f.eks. av religiøs art knyttet til navnet?Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan virke som Hofmand som slektsnavn også forsvinner i Bergen et stykke ut på 1700-tallet. Skal se om jeg kan finne igjen de personene som benyttet navnet, for å se hva de endret det til.Det er 12 personer med etternavn Hofmand som blir gravlagt i Bergen på 1700-tallet.Det er 6 personer med etternavn Hofmand som blir viet i Bergen på samme tid.Ingen benytter etternavnet i 1801-tellingen for Bergen.Mvh Arnfrid

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Gunn H. og Arnfrid M.!Mange takk for deres innlegg.Gunn: Det er riktig lenke til den Lars M. jeg tror i Aalborg.Arnfrid: Jeg vil gjerne vite mer om Hoffmann i Bergen. Skal studere mer siden. Da jeg skal reise bort noen dager nå snart.Nå har jeg fått utsnitt av kirkeboka med dåpen fra etterlysning i DIS-Danmark. Hoffmann ble ikke brukt da. Har samtidig også fått avskrift av folketelling 1801 i Hjørring.Håper noen vet mer om hvorfor navnet Hoffmann ikke ble brukt noe særlig.mvh. Kristin S. Aasen

• 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.