Gå til innhold
Arkivverket

[#51585] Stedsnavnet Moss som etternavn?

Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Thorvaldsen

(23) Slekten til Abraham Moss er en annen slekt uten tilknytning til slekten Søren Pederen Moss.Geir.Jeg håper skiftet kan si om han er sønn av Peder Sørensen Moss. Søren Pedersen Moss er først nevnt i Moss i 1639 da han og konen Maren Samuelsdtr. gir lystaker til Moss kirke. Han var borger i Fredrikstad, var trelasthandler, sagbrukeier, kjøpmann og eide flere eiendommer i distriktet. Han må ha vært juridisk utdannet da han fører sak i 1653 for Auche Fichesønn Bennichmann. Hvor han kom fra er ukjent også at han har noen annen tilknytning til Fredrikstad enn at han var borger der som alle andre kjøpmenn i Moss på den tiden. Han syv kjente barn giftet seg inn i de beste familier og har etterkommere i bl. a. disse slekter: Tyrholm, Thaulow, Moestue, Gude, Angell, Gerner, Wergeland, Collet, Chrystie, Krefting, Frost, Flor, Koss, Lemmich, Eliesson; Brandt, Anker, Wiel, Hofgaard, Harboe, Bjørn, Cappelen, Fleicsher, Smith og Klæboe.Hvorfor han tok navnet Moss var nok for ikke å bli forvekslet med andre med samme navn, som fogden Søren Pedersen som havnet i fengsel p.g. a. kassamangel.Marit.Det var en annen med navnet Moss i Kristiansand på denne tiden, parykkmaker Andreas Nicolaisen Moss, gift med Margrete Jacobsdtr. Bygland. Om det kan være noen forbindelse til din Karen Hansdtr. Moss vet jeg ikke. Han skal være født i Moss ca. 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet ikke om dette er relevant i det hele tatt, men jeg legger likevel inn en lenke til en debatt om brødrene Jacob og Johannes Jansen Moss ved Frolands Verk (deres opphav er ikke endelig klarlagt):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Myhre/23:) Kan major Heinrich Johan von Rummelhoff (død 1721) (g.m. Anna Catharina Wind) være bror av den Margrethe von Rummelhoff som gifter seg på Hadeland i 1713 med offiseren Hans Christopher von Hirsch (død 1745) (som også muligens kom fra et baltisk land) ?Hans C. von Hirsh bodde 1701/1713 på Nordre Enger i Høland. Han tj.gjorde i 1680 i Købehanvn, var i 1684 fenrik v. Akershusiske Trøgstad kompani, og var i 1691 fadder for Lene Nilsdatter Krog i Trøgstad. I 1693 var han løytnant i Trøgstad og i 1725 major i Follo, ØF.Hvem var foreldre til denne major Hans C. von Hirsh ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Først: Hirsh ovenfor (i #28) skal selvsagt være Hirsch)(Myhre/23:) Jeg har Anna Catharina Wind (g.m. major Heinrich Johan von Rummelhoff, død 1721) notert som DØD i 1745. Hennes far Joachim Frederik Wind skal være f. 1634 (i København). Jeg har forøvrig Anna's fødested notert som herregården Gjerdrup, også Sjælland.Abraham og Petronelle døde ellers hundre år tidligere enn angitt i (23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(29)I følge Slekten (von) Rummelhoff av Olaf Ludvig Rummelhoff (1976)side 33 så var Margrethe Elisabeth von Rummelhoff gift med Hans Christoff(er) von Hirsch datter av Henrich Johan von Rummelhoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(23)her nevnes det 'Det som i denne sammenhengen er mer relevant, er at Abraham i flere kilder er oppgitt f. omkring 1748 i Moss. Abraham konfirmeres imidlertid ved Odals Jernverk 1768. Dennes far, klokker og skoleholder Ole Moss oppgis likeledes å være født i Moss by ca. 1718.'Jeg håper det er noen som kan oppgi hvilke kilder som gir disse opplysningene. Konfirmasjon er grei den har jeg funnet i kirkeboka. I følge Slekten (von) Rummelhoff av Olaf Ludvig Rummelhoff (1976)side 49 nevnes det at Abraham 'var søn av Ole Moss, antagelig den Ole Moss som var klokker og skolelærer i Moss omkring 1750' Hvilke kilde forfatteren har for dette hvet jeg ikke. Faren Ole Moss kan godt være konstruert ut i fra at Abraham ved konfirmasjon er kalt Abraham Olsen Moss.Kan det være at Knut (26) kjenner Abrahams opphav siden han skriver 'Slekten til Abraham Moss er en annen slekt uten tilknytning til slekten Søren Pederen Moss.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Eg veit om fleire nolevande personar, prøv telefonkatalogen eller skattelistene (fleire aviser har lister før 2002 på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32:) Innehelder 'Slekten (von) Rummelhoff' av Olaf Ludvig Rummelhoff (1976), noen informasjon om f.dato for barna til Heinrich Johan von Rummelhoff (død 1721) og Anna Catharina Wind (død 1745) ?Jeg har notert flg. barn: Joachim (død 1758), Holger Christopher (1700-1773), Bartholomæus (f. 1701) og Henrich Johan (1702-1762) og altså nå Margrethe.Når levde Margrethe, og når var Joachim født ? Var det flere barn ? Kjennes f.år for foreldrene, Henrich og Anna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Abraham Olsen Moss var ikke født i Moss. Kirkeboka har ingen Abraham som kan passe. Det er flere som har undersøkt dette og kommet til samme resultat. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(35) Slekten (von) Rummelhoff' av Olaf Ludvig Rummelhoff (1976). Side 32-33 nevnes bl.a. at Heinrich Johan von Rummelhoff var født 1645 på slottet Arensburg på Øsel. Død 29.06.1721 i Trondheim. Gift med Anne Cathrine Wind født 1665 på herregården Gjerdrup i Danmark. Død 1745 på Wennersgård i Ås i Follo. Av barn nevnes følgende: Margrethe Elisabeth f. 1694 Joachim Fredrik f. 1695 Holger Christopher f. 17.06.1700 Bartholomæus f. 1701 Henrich Johan Christen f. 1702 Else Wind f. 1705 Ove Restorff f. 1707Det star ikke utrykkelig her at Anne Cathrine er mor til alle barna. Boken inneholder også nedtegnelser av bl.a. Johan Ulrich Rummelhoff (oldebarn av nevnte ektepar, side 225-226) som angir dem som foreldre til 7 barn. Ved gjengivelsen av disse opplysningene hopper boka over tredje sønn (Bartholomæus).Denne boka og etterfølgende bok inneholder mye opplysninger om slektens etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kan ikke se at noen av dere har vært innom denne utgaven av Moss-navnet:http://www.aftenposten.no/viten/article780603.eceSiden han var fra Trondheim, kom han kanskje fra den helgelandske Moss/Maas?Ellers er det jo ei opprinnelig dansk Bjørn-ætt på Kvikne, om jeg ikke husker feil. Siden dette navnet også er dukket opp.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

(33)Jeg kjenner ikke ophavet til Abraham Moss. At han skal være sønn av Klokker og Skoleholder Ole Moss har jeg sett flere ganger men det er ingen som passer. I 1696 søker Ole (Oluf) Jensen Smith om degne og og klokkerembetet ved Rygge og Moss menigheter, samt skolebetjeningen i Moss. Han kalles Ole Moss og i 1710 sørger han for at sønnen Jacob Olufsen overtar som etterfølger. Han må vel da være så gammel at Abraham som er født rundt 1750 ikke kan være hans sønn.At Abraham ikke er fra slekten til Søren Pedersen Moss regner jeg som meget lite sannsynlig da alle barna ble inngiftet i de beste kjøpmannsfamilier og lite sannsynlig at det skulle være en klokker og skoleholder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den i innl. #23 og #33 omtalte klokker og skoleholder Ole Moss oppgis å være født i Moss by ca.1718 og inneha embedet rundt 1750. Altså levde han ca. 60 år senere enn den Ole Jensen Smoth (Moss) (ca.1655?-et.1710) med samme yrke som nevnes i innl. 40. Var det to Ole Moss som var klokker og skoleholder ? Kan det være snakk om at den yngste er sønnesønn av den eldste ? (Jacob Olufsen kunne jo f.eks. godt hatt en sønn Ole som var f. 1718 som kanskje 'arvet' jobben i 3. gen. !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jacob Olufsen Smith ble avløst av Peder Iversen Milling ved juletider 1737. Han ble avløst av H.D.Henchel i 1765. Ved nyttår 1767 kom Niels Moss eller rettere sagt Nicolai Andreas Moss (han var sønn av den i (33) nevnte Andreas Nicolaisen Moss) Han ble avløst i 1780 av Hans Overgaard. Kan ikke se at det noen mulighet at Abraham er sønn til noen av dem.Hvis Abraham blir konfirmert ved Odalen jernverk i 1768 bør vel også foreldrene være der og hvor har forfatteren av 'Slekten Rummelhoff fått sine opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Ikke for å rote ting mer til, men jeg har en lang slektslinje med etternavnet Moss også. Har aldri sjekket så mye rundt hvorfor de tok navnet, opphavet tror jeg ihvertfall er fra Sør-Trøndelag, men mulig denne familien ikke har noe med de dere har nevnt her:1. Simen Moe (d.1635-Kvikne,Sør-Trøndelag,Norge) ma: OKÄNT 2. Tore Simenson Moe (f.1590-Kvikne,Sør-Trøndelag,Norge;d.1663-Kvikne,Sør-Trøndelag,Norge) ma: OKÄNT 3. Simen Toreson Moe (f.1626-Kvikne,Sør-Trøndelag,Norge;d.1670-Kvikne,Sør-Trøndelag,Norge) ma: Anne 4. Tore Simenson Moe (d.1736-Moe,Hordaland,Norge) ma: OKÄNT 5. Simen Toreson Moe (f.1702-Huuse,Kvinnherad,Hordaland,Norge;d.1796-Huuse,Kvinnherad,Hordaland,Norge) ma: OKÄNT 6. Iver Simenson Moss (f.1746-Huuse,Kvinnherad,Hordaland,Norge;d.1828-Huuse,Kvinnherad,H,Norge) ma: Elisabeth Margrete Brix Olrich (f.1754-Hosanger,Hordaland,Norge;d.1839-Huuse,K,H,Norge) 7. Simen Christian Iverson Moss (f.1773-Sparbu,Sør-Trøndelag,Norge) 7. Elisabeth Margrethe Iversdatter Moss (f.1775-Sparbu,Sør-Trøndelag,Norge) 7. Benjamin Oldrich Moss (f.1778-Bergen,Hordaland,Norge;d.1831-Bergen,Hordaland,Norge) ma: Giertrud Lassesdatter (f.1766-Bergen,Hordaland,Norge;g.1801;d.1810-Bergen,H,Norge) 8. Gabriel Frøyset Moss (f.1802-Bergen,Hordaland,Norge;d.1823-Bergen,Hordaland,Norge) 8. Elisabeth Margrethe Benjaminsdatter Moss (f.1808-Bergen,H,Norge;d.1809-Bergen,H,Norge) ma: Abrahime Chistiane Elisabeth Schneider (f.1782-Knabostrede,K,Denmark;g.1811;d.1873-) 8. Gerhard Christian Friederich Moss (f.1813-Bergen,Hordaland,Norge;d.1856-Bergen,H,Norge) ma: Ingeborg Marie Nilsdatter (f.1817-Bergen,H,Norge;g.1845;d.1885-Bergen,H,Norge) 9. Bergitte Christiane Moss (f.1846-Bergen,Hordaland,Norge;d.1848-Bergen,Hordaland,Norge) 9. Conrad Nicolai Moss (f.1848-Bergen,Hordaland,Norge;d.1905-Bergen,Hordaland,Norge) ma: Anne Karine Sørensen (f.1847-Bergen,H,Norge;g.1872;d.1925-Bergen,H,Norge) 10. Dagmar Augusta Moss (f.1873-Bergen,Hordaland,Norge;d.1882-Bergen,H,Norge) 9. Fredrik Martin Moss (f.1850-Knøsesmuget 29-30,B,H,Norge;d.1851-Bergen,Hordaland,Norge) 9. Birgitte Frederiche Moss (f.1852-Skottegaten 76,B,H,Norge;d.1860-Bergen,Hordaland,Norge) 9. Johan Martin Moss (f.1854-Rode 9,nr 163Bergen,H,Norge;d.1920-Bergen,Hordaland,Norge) ma: Nikoline Tandberg (f.1858-Larvik,Vestfold,Norge;g.1881) 10. Holger August Moss (f.1882-Bergen,Hordaland,Norge;d.1967-Håkonsgt. 1,B,H,Norge) ma: Inga Sofie Tiller (f.1886-Vardø,F,Norge;g.1915;d.1960-Bergen,Hordaland,Norge) 11. Doris Tiller Moss (f.1917-Tullingsgt. 2,Bergen,Hordaland,Norge) 10. Finn Moss (f.1885-Claus Ochen Smaug 2,Bergen,Hordaland,Norge) 10. Maria Moss (f.1886-Bergen,Hordaland,Norge) 10. Øyvind Moss (f.1888-Bergen,Hordaland,Norge;d.1969-Heggernesv. 18 I Bergen) ma: Astrid Marcella Aase (f.1896-Bergen,H,Norge;g.1929;d.1952-Bergen,H,Norge) 10. Trygve Moss (f.1891-Bergen,Hordaland,Norge;d.1905-Neumannsgate 22,B,H,Norge) 8. Benjamin Ulrich Moss (f.1816-Torvestad,Karmøy,Rogaland,Norge;d.1892-Bergen,H,Norge) ma: Marthe Christine Eliasdatter (f.1814-22-92,B,H,Norge;g.1841;d.1890-Bergen,H,Norge) 9. Berthine Ulriche Moss (f.1841-Bergen,Hordaland,Norge) Jeg har selvsagt flere etterkommere frem til idag, men det blir for mye å ta med her. Simen Moe er den første jeg har, men det er først Iver Simensen som bruker Moss som etternavn ukjent av hvilken grunn for meg. Kan sjekke litt opp omkring dette.PS. Får dessverre ikke listet det så fint opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Til 42: Konfirmant innførslene på den tid Sør-Odal inneholder kun konfirmantens navn og oppholdsted. Alder forekommer, men ikke alltid. Abraham gikk i pottemakerlære, hvor? Dersom herr Neuman hadde noe med dette å gjøre så kan Abraham være en slektning av herr Neuman. Omtrent på samme tid kom det en del smeder til Odals-Verk som vi ikke vet hvor kom fra. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(44)her foreslås det at Abraham kunne være en slektning av Neuman.I 1788 får en av Abrahams sønner navnet Jver Neumann ved dåpen. I 1790 døpes et barn Ole Coucheron. Når det gjelder sistnevnte kan det påvises skyllskap med Coucheronslekten (barnets mormor). Det er ikke dermed sagt at Iver er oppkalt etter en slektning, men umulig er det vel ikke.Jeg tror ikke det var uvanelig og oppkalle en av de finere herrer i området hvor en bor. Jeg er ikke sikker, men jeg lurer på om jeg ikke har lest et eller annet sted at Abraham jobbet ved Odal verk. Var ikke slekten Neumann sterkt inne der i en periode, er Iver oppkalt etter farens 'sjef'? (som jeg ikke hvet hvem var :-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det var Neumann som var verkets eier når Abraham kom til Sør-Odal og ble konfirmert i Strøm kirke. Jeg har litt tro på at det kan være et slektsforhold mellom Neumann og Abraham Olsen Moss. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Iver (Hansen ?) Neumann (c1740-et.1823) kjøpte Odalens Jernverk i 1764 og solgte i 1823. Abraham Moss' sønn Iver Neumann (Moss) f.1788 er antakelig oppkalt etter ham. Kankje verkseieren var fadder ved dåpen (i Strøm kirke ?). I alle fall var det ikke uvanlig å kalle opp etter storfolk i bygda ...Jacob Hanssen Neumann (1720-1777) (Iver's bror ?) eide Hassel Jernverk, Øvre Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er det altså ingen konkrete funn som kan vise noen slektsforbindelse mellom Abraham Moss og Peder Sørensen Moss, men mellom sistnevnte og Iver Neumann var det vel en 'Krefting-forbindelse' (Peder Sørensen Moss g.m. Alhed Johansdtr. Krefting - søster til Barbara Johansdtr. Krefting, Iver Neumanns mor)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Sollien/44:) Hva bringer deg på tanken om at ''herr Neuman hadde noe med dette å gjøre'' (at Abraham (Olsen) Moss kom til Sør-Odal ...) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(48:) Var altså Iver Neumann sønn av Barbara Johansdatter Krefting (1661-1696) og justitsråd Jørgen Paulsen Neumann (1653-1709) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.