Gå til innhold
Arkivverket

[#51585] Stedsnavnet Moss som etternavn?

Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(66) Svigerfar til den adlede (i 1761) Peder Moss(encrone) (1703-1765), nemlig kjøpmann i Fredrikshald, Thomas Anderssøn Blix (1689-1757) ble selv adlet ''de Blixenskiold'' i 1719. (Hans datter Anne Marie (1724-1765) ble g.m. Peder i 1750). (Hva hadde de gjort for Kongen for å fortjene dette, tro ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Per (73) jeg har ikke dataene mine tilgjengelig, så det kan være jeg husker feil, men jeg lurer på om ikke Abraham Moss var gift to ganger før han giftet seg med Petronelle. Det kan være at begge het Dorte. Som sagt kun etter hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

(78) Abraham Moss giftet seg i 1775 med Dorthe Erichsdatter og i 1777 med Dorte Hansdatter Strøm før han i 1781 giftet seg med Petronelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Abraham gift første gang 24/11 1775 m. Dorte Eriksd. f. 1751 Oppieie, Sør-Odal. Har ikke sjekket om Oppieie er riktig fødested for Dorte. Hun døde i 1776. Kone nr. 2 var Dorte Hansd. f. 1735 Skjulstadlykkja. Døde 1780. Kone nr. 3 var Petronelle Agnethe von Rummelhoff, viet i Strøm kirke, Sør-Odal 4/7 1781. Petronelle hadde vært trolovet med løytnant Lars Bergersen som døde før vielsen kunne skje. 'Vielsen blev holdt i huset efter Kongelig bevilling'. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

(78) Abraham Moss giftet seg i 1775 med Dorthe Erichsdatter og i 1777 med Dorte Hansdatter Strøm før han i 1781 giftet seg med Petronelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var foreldre til den Rachel Moss som skal ha dødd i barselseng ca.1723/1724 og 1.g. var g.m. Friederich Wilhelm Meyer som falt i krigen i 1712 og 2.g. (1721, i Trøndelag ?) m. oberst Hans Ogman Grøn (1687-1774) fra Bjugn ?(Rachel Pedersdatter Moss (c1675-1704) på Bragernes (g.m. Niels Madsen Bjørn) skal være d. av Peder Sørensen Moss og Sara Nielsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(79:80:) Er det andre kjente barn i disse omtalte forholdene/ekteskapene enn Abraham's 8 (?) barn (1781-1802) med Petronelle og Petronelle's datter Maria (f. u.e. ca.1775) med en Christen (før hun ble forlovet (når ?) med løytnant Lars Bergersen ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Av Solliens innlegg (80) synes altså å fremgå at Abraham Moss ved to anledninger var gift med husmannsdøtre i Sør-Odal. Er dette ytterligere en indikasjon på at han ervervet eiendommen Krogsrud først i og med ekteskapet av 1781 m. Petronelle A. v. Rummelhoff ? Dette kan forøvrig samstemme med opplysningene gitt av Noer (66) om at Abraham svarte landskyld av eiendommen første gang 1785.Engedahl (72) fremholder at blandt Ole Abrahamsen Coucheron Moss’ faddere ”kan det være” en som heter Maria Larsdtr. Moss. Kan hun tenkes å være identisk med Abrahams mor?Lars Ove Wangensteen tilbyr seg velvilligst å gjøre oppslag på Statsarkivet for Brukerforumets debattanter. Jeg har tillat meg å forespørre ham vedr. skiftemateriale knyttet til Abraham Moss og hans hustru(er), foruten opplysninger knyttet til den aktuelle eiendommen i panteboka. [51186 Trenger du et oppslag på SAH?]Mvh. Kjell M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.