Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hvis det er i Nord-Sel vi befinner oss så er vel steinmuren byttet ut med stakitt og det har vokst opp noen flere bjørker foran inngangspartiet, men det har det vel rukket på 75 år. Ellers har jeg fått svar fra Vågå og det har visst ikke vært noe slikt stort stevne der i 1932, så da utelukker vi definitivt Vågå. Nord-Sel er vel mest sannsynlig og da er det vel også naturlig at bildene er fremkalt på Otta. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det skal vi ikke se bort fra nei, for en slik innvielse var sikkert en stor begivenhet. En sammenheng kan det sikkert være. Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Berre eit par ting: Tidfestinga ca. 1930 er nokså usikker. At det ikkje var noko stemne i 1932, fortel vel eigentleg ikkje særleg mykje.Nord-Sel kyrkje ligg (ifl. Økonomisk kartverk, tilgjengeleg på 'Norgesglasset', www.statkart.no ) litt skeivt på aust-vest-aksen, slik at inngangen er retta litt nord-vest. Kyrkja har ikkje sideinngang mot sør, jf. biletet i (74). Dersom bileta er derifrå, må dei ifl retningane på skuggane vere tekne ca. kl. 10 på kvlden (sol-tid); og då burde skuggane vere mykje lenger på forsommaren (nakne bjørker). Altså kan det ikkje vere Nord-Sel kyrkje.Gjerde, steinmurar og portar kan vere endra på 70-80 år, og dei er ofte ikkje like verneverdige (gamle) som sjølve kyrkja. Men å fjerne ein steinmur er ingen enkel jobb. Om det har vore gjort, så har dei hatt ein god grunn (utviding kan vere ein slik grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Bildene tyder på at dette er en gammel kirkegård, med så mange gravstøtter.På portens venstre side (på bildet) er det et heller stort monument med to høye søyler, det tyder på at der ligger betydningsfulle personer begravet.Gravsteder til ' vanlige' borgere pleier å bli fjernet etter et bestemt antall år,men når det gjelder folk som var høyere på rangstigen bruker gravstene å stå i lange tider. Jeg har ingen anelse om hvor dette måtte være, men tenker at utformingen på disse søylene og plasseringen inni firkanten kunne vær kjent for noen.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er definitivt ikke Nord-Sel kirke. Det er uteglemt at innlegg 81 er Vågå kirke. (Bildet er tatt mot øst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, (81) er Vågå kirke ja. Tenkte kanskje ikke det var nødvendig å si det, men takk for påminnelsen... :)Tok det med mest for å vise hvordan gjerdet ser ut...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsenf

På bilde (2) og (38) er det et hvitt hus tvers over veien/plassen som utmerket godt kan være en prestegård. Skulle tro at det er en mulighet for at denne 'prestegården' fremdeles kan finnes.Jeg synes kirkegården og prestegården ligner på Hedrum i Vestfold, men da er vel i så tilfelle bildet speilvendt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Lom kirke. Den står på en flate med den gamle prestegården på den andre siden av hovedveien, og den har steinmur rundt kirkegården. Dette iflg. boka jeg har. Portalen ligner absolutt ikke, men kanskje det er flere innganger til kirkegården med ikke fullt så flotte portaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er ikke Lom (Se mitt innlegg 70). Det er heller ikke Vågå, Nord-Sel, Dovre, Dombås, Sel (Otta), Heidal, Kvam.... Jeg tror at å lede til Nord-Gudbrandsdal pga fremkalt på Otta er et blindspor. I min barndom sendte vi filmene til Otta via kommisjonær (Samvirkelaget). Bilruten fra Stryn var jo etablert til Otta. Var det fotograf i Stryn ? Er det ikke kirke i Stryn dette ? Det kunne jo ha vært en turist fra Otta som har vært et helt annet sted (på sangerstevne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er en del resonneringer utover dagen ser jeg. Da ser det ut som Gudbrandsdalen, i hvertfall norddalen kan elimineres bort, og jeg må i hvertfall melde pass i denne gåten. Kirker i Stryn-området kjenner ikke jeg, og det kan kanskje være et helt annet sted i landet også? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Denne kvite bygningen forteller vel ingenting? Ved f. eks. en stilart som er typisk for et område?. Og bunadene da, det er f. eks èn til venstre på det øverste bildet, foran et fint gravsted med to støtter, hvor hører den til? Tror i hvertfall ikke den er typisk for Gudbrandsdalen. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Det har skjedd mye med vegutbyggingen i Sogn siden 1930-tallet, og den gang er det høyst tvilsomt om Urnes hadde noen annen vei enn fra ferjekaia og opp til kirken. Jeg tror det er helt utelukket at det ville bli fraktet over så mange biler med ferja for å kjøre den strekningen.I min barndom på 1950- og 60-tallet var det fortsatt bare bruddstykker ferdig av veien på sørsida av Lustrafjorden.Men jeg har dessverre ikke noe godt forslag om hvor bildene kan være fra.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen for respons! Det var en nøtt, og alle bilene skulle vel kanskje tilsi et litt større sted også? Helge i innlegg 88 eliminerer vekk en del kirker, men står vi igjen med Skjåk i Ottadalen?, jeg har jo sett kirkene der men husker jo ikke hvordan de ser ut, vi har vel der Skjåk og Nordberg? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Husker ikke nå om det er blitt vektlagt tidligere, men (37) og tildels (38) røper at bildene er tatt gjennom et vindu med glass. I (37) ser man refleksene i rommet fotografen har i stått i, og jeg tror uklarhetene i hjørnene på (38) røper det samme, forvrengninger på grunn av vindusglass. Dette kan bety at det ikke er fotografert gjennom en glugge/åpning eller fra et tak, uten at det bringer oss så mye nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skjåk har ikke steingjerde, og det ser heller ikke ut til at det finnes noen vinduer i '2.etasje'. Nordberg kirke finnes ikke i bøkene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke, men noen av gravene bærer kanskje preg av litt velstand til denne aktuelle tiden å være. Og kan ting tyde på at vi har med et litt større sted å gjøre, f. eks alle bilene? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Berit i 98, du finner vel ikke bilder av Oppstryn og Nedstryn kirker i bøkene dine? Beklager maset, og det er jo ikke livet om å gjøre å finne ut hvor dette er men det hadde bare vært litt artig å finne det ut. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.