Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tror nesten jeg kan si sikkert at det ikke er Follebu: Jeg var i området for noen år siden, og jeg synes ikke det passer med bebyggelsen rundt(kan dessverre ikke få lagt bildene jeg tok inn her), selv om man selvfølgelig ikke kan utelukke endringer i løpet av så lang tid. Det var heller ingen slik portal som er avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Ja da, det heter Follebu kirke i Gausdal(i østre Gausdal før kommunesammenslåingen), men tror neppe at det er så stor flat plass rundt den for den ligger oppe i bakkene.Forøvrig en steinkirke fra ca. 1150. Jeg har besøkt den bare en gang, en mørk vinterkveld, så jeg fikk ikke noe inntrykk av nærområdet. Ellers er ikke det så langt fra Bjørnsons Aulestad. Vet ikke om Aulestad sognet til menigheten i Follebu eller til hovedkirken i Østre Gausdal.Begge disse kirkene kan være aktuelle ved et Bjørnsonjubileum.Steinmuren kan passe ved et par av kirkene i Vestre Gausdal,men portalen og husene ved siden av er ikke riktige.Tror det er steinmur rundt hovedkirken i Østre, men er ikke sikker. Håper det er noen gausdøler på nettet som er bedre kjent rundt kirkene enn jeg er.mvh. Ruth,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Ja da, det heter Follebu kirke i Gausdal(i østre Gausdal før kommunesammenslåingen), men tror neppe at det er så stor flat plass rundt den for den ligger oppe i bakkene.Forøvrig en steinkirke fra ca. 1150. Jeg har besøkt den bare en gang, en mørk vinterkveld, så jeg fikk ikke noe inntrykk av nærområdet. Ellers er ikke det så langt fra Bjørnsons Aulestad. Vet ikke om Aulestad sognet til menigheten i Follebu eller til hovedkirken i Østre Gausdal. Begge disse kirkene kan være aktuelle ved et Bjørnsonjubileum.Steinmuren kan passe ved et par av kirkene i Vestre Gausdal, men portalen og husene ved siden av er ikke riktige.Tror det er steinmur rundt hovedkirken i Østre, men er ikke sikker. Håper det er noen gausdøler på nettet som er bedre kjent rundt kirkene enn jeg er.mvh. Ruth,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Østre Gausdal kyrkje står i aust-vest retning og har veg/port i vest og nord (Økonomisk kartverk), og har ikkje inngang frå sørsida (biletet i lenka i 126).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for alle nye vurderinger som er gjort!. Ja, kan Østre Gausdal være et spor og som Kjell i innlegg 115 er inne på, at det kan ha noe med Bjørnstjerne Bjørnsons 100-års markering å gjøre? Jeg syns også det er litt rart at det ikke er noe flagg å se hvis det er 17. mai, men det var ikke sikkert det var så utbredt i 1932. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager at jeg ikke så innlegget ditt Ivar, da tyder det på at det er ting som ikke stemmer med Østre Gausdal heller, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Fåberg kyrkje står også i vest-aust retning (biletet i 126 er frå vest). Ho står på ei flate, men på sørsida skrånar terrenget ned mot Gausa, ingen veg/port i sør (Økonomisk kartverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er vi tilbake på et sangerstevne ett eller annet sted tro? Du Ivar har analysert retningen på skyggene. Jeg greier liksom ikke å tenke, men kan inngangen også ha nordlig retning, eller er det som sikkert at den peker sørlig. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Det er kommentert forskjellig om retninger både på skygger og opptog, og dersom det skulle ha noen betydning, så ser det nå ut til at folket kommer i tog fra ulik retning på de to bildene. (Det sier kanskje noe om hvordan plassen (kirken) ligger i forhold til områdets bebyggelse forøvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Jeg fikk en kollega som er fra Stryn til å kikke på bildene. Han sier at bildene likner svært på omgivelsene ved Nedstryn kyrkje, særlig steingjerdet og portalen. Bebyggelsen er endra, det er flere hus nå, og han drar ikke kjensel på sveitserhuset til venstre. Videre forteller han at et sted like i nærheten heter Sætre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Reidar (136): Inngangen kan kanskje vere mot nord, vel å merke dersom dette er frå det sørlege Argentina. Men elles: Nei dette er ein inngang mot sør (evt. litt sørvest, men ikkje vest). Sola går ikkje feil....Toril (138): Nedstryn kyrkje ligg, som dei fleste andre kyrkjer, i vest-aust-retning (Økonomisk kartverk). Bileta i lenkja i (101) er tekne frå nordvest og vest, og viser at det ikkje er noko utbygg mot sør.Om vi følgjer lenkja i (101) og klikkar på 'Tilbake til lista' (oppe), får vi eit 'Kulturhistorisk leksikon' for Stryn, med bilete va alle kyrkjene der, Loen, Nordsida, Nedstryn, Olden gamle, Olden, Oppstryn, Randabygd og Utvik kyrkjer. Av desse er det berre Olden gamle kyrkje Lenke som har utbygg med inngang mot sør. Kartet (Økonomisk kartverk)viser ikkje tydeleg om det er steingard omkring, men det er ikkje bygningar (det kvite huset på biletet) søraust for kyrkja .Ein ting omatt: Vi skal fram til ein stad med sein vår. Då er neppe Stryn eller andre vesltandske fjordbygder rett stad å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sittet og bladd og bladd i bøkene mine, og gang på gang kommer jeg tilbake til Bagn krk. og lurer på om det ikke kan være kirken. Foran eller ved siden av den er det en stor forsamlingsplass for bygda. Det er også gamle hus der. Et stor to-etasjes som kan være revet og erstattet med en bygning i sveitserstil. Det er også steingjerde, men inngangsportalen var i 1900 gjennom den gamle støpulen. Kan tenke meg at den har blitt fjernet og en ny portal satt opp. Har bare et bilde fra 1900 i boka. Ellers passer det fantastisk godt med vindu over et tak som det kan være fotografert gjennom.Ellers har jeg bare et vinterbilde av Tretten kirke. Kan ikke se gjerdet, men der er det også vindu som kan passe med bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og da kan vi fastslå at det ikke er Bagn;'I forbindelse med de gjennomgripende forandringene av kirken i 1897 ble muren erstattet av hvitmalt stakitt. I 1951–52 ble stakittgjerdet erstattet med en stenmur, der porten av smijern mot vest ble tegnet av Cato Enger fra Riksantikvaren.'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bagn som rød kirke har jeg også bildet av, men i 1900 så kirken litt annerledes ut, var hvit, og ser ut til å ha hatt flere vinduer. I 1900 var den fremdeles ikke panelt utvendig.Er det portalen man ser over steingjerdet på venstre side. Om så er så er den hvite utgaven fotografert fra den andre siden. På kirken skal det være 3 små tilbygg eller utganger. 1 i hver ende av langskipet og 1 på den ene siden av tverrskipet(sydsiden). På bildet her ser man 1 på langskipet og den ene på tverrskipet. Altså mitt bilde er tatt fra den andre siden, og der ligger også forsamlingsplassen og portalen om jeg nå ikke tar helt feil. Støpulen ble revet, men det står ikke når.Har du mulighet til å gå i en bokhandel og se i boka: Kirker i Norge, av Oddbjørn Sørmoen og Jiri Havran, bind 2: 1700-tallet skjønnhetens århundre. Side 100, bilde s.102.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om dette har vært nevnt før, men gravene er vel alltid østvendt. Jeg kan i hvertfall ikke huske noen gravplasser der de ikke er det.Dersom beskrivelsen til Norsk institutt for Kulturminneforskning er korrekt, så hadde Bagn kirke hvitt stakittgjerde på 1930-tallet, ikke steingard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er aktivitet i tråden og det er bra, og takk for det! Den var ikke god denne her, men en vakker dag så kanskje! Det er et ganske fint og påkostet gravsted rett under fotografens ståsted, og legger merke til et dekorativt smijerns-stakitt mellom støttene her, er det en betydningsfull person som ligger her? (Bjørnson)?, så vi er i Gausdal likevel men det stemte vel ikke helt det heller. Vet ikke hvor mye som er forandret på 75 år? Ser i veiboka at Aulestad ligger like ved Follebu kirke, men det stemte vel heller ikke? Ellers har jeg tenkt litt på Valdres jeg også men, men..., som sagt den var ikke god. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørnson er gravlagt på Vestre Gravlund.Men Aulestad hørte vel til Kvikne, mener jeg.Legger inn et foto av Kvikne:

bilete3329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.