Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Sorry, det er selvsagt Bjørgan Prestegård, der Bjørnstjerne ble født, som hørte til Kvikne i Tynset. Her ble det altså avduket en bauta over han i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da trekker jeg tilbake teorien i innlegg 148 om dette gravstedet, og ellers tror jeg nok ikke vi befinner oss i Kvikne i Nord-Østerdal, til det tror jeg forholdene i bildene er litt for store. Nei det er ikke godt å si hvor det er, vi står med et sangkor fra Stryn, en plakat e.l. med muligens en orr-hane som symbol og årstallet 1932, en kirkegård, et kvitt hus i sveitserstil og en del hus ellers (Det er litt rart at det ikke er torv-tak på noen av husene), et ti-talls biler fra rundt 1930 (amerikanere) og et stort folke-opptog, ellers er det et mysterium. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror ikke man kommer så veldig langt med å fokusere på 'fine' graver, for slike finnes og har funnes på mange kirkegårder rundt i landet, både i by og land. Steinmurer er også vanlige, derimot tror jeg kanskje den type portal som vi ser på ett av bildene er noe mindre vanlige? De fleste steder jeg har vært har bare en enkel smijernsport i steingjerdet, uten noe overbygg/portal. Er det mulig å få satt opp en liste over aktuelle kirker som har slike portaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ble så opptatt med å legge inn bildet, med en hjelpende hånd, at jeg glemte å skrive at for meg så ser det ut som om det er et lite vindu ved siden av taket på inngangspartiet.Dette er det bildet som jeg har nevt før, som vi nå har klart å avfotografere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

På Berits bilde av Bagn kirke sees bak flaggstangen et uthus( fjøs,låve e.l.), denne bygningen har et tilbygg vendt mot kirken, dette tilbygget minner mye om et av byggene på det ene av Reidars fotografi. Det ser ut som dette bygget også har stått inntil en annen bygning på baksiden.

bilete3333.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje noen av husene er her enda;BAGN:Men hvis det er Bagn, så er det ikke korrekt det som står på NIKUs nettside om kirkebygget og kirkegården.

bilete3338.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var ikke ulikt når det gjelder Bagn, nei. Men hvordan er det med retninger etc. her da? Flott bilde i 154 også og mye folk i farten. Ja ikke godt å si om Bagn kan være en aktuell kandidat. Takk for god jobb igjen. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Inngangen til en kirke ligger vel normalt mot vest. Så bildet (154) må vel være tatt fra nordvest skulle jeg tro.Vil ta med en ting til også. Det gjelder Sætre-hanen. Jeg synes ikke det ser ut som en hane, men en dame med kanskje en stor hatt med pynt på, en fjær eller et slør kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Inngangen til en kirke ligger vel normalt mot vest. Så bildet (154) må vel være tatt fra nordvest skulle jeg tro.Vil ta med en ting til også. Det gjelder Sætre-hanen. Jeg synes ikke det ser helt ut som hanen, men kanskje heller en dame med stor hatt med pynt på, en fjær eller et slør kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja nå vet jeg ikke om jeg tør å vise meg her da, jeg har fått litt kyndig hjelp med å scanne i bedre oppløsning, og nå må jeg virkelig beklage. Det er nok dessverre ikke Stryn det står på fana likevel, og jeg lurer nå på om det slutter på Fron, er det Sør-Fron eller noe slikt tro, kanskje det er der vi befinner oss? Beklager virkelig at Stryn antagelig har vært et blindspor det også, men det har vært veldig lærerikt da. Så er spørsmålet da: Er det Sør-Fron? Eller noe annet? Og plakaten, det står ett eller annet på den også?

bilete3339.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dersom det er takrenna som viser til venstre på bildet så må det være en åttekantet kirke. Og hovedporten er på sydsiden. Bildet er vel tatt utpå ettermiddagen etter skyggene å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det ser ut som om plakaten med hanen/tiuren/orrhanen/hattedama/..?.. kjem litt bak fana. Eg vil tru det er 'fane' for eit songkor som ikkje har fått seg fane enno. Kor og korps (og andre foreiningar med fane) har ofte skipingsåret på fana si. Det er altså eit kor som er skipa 1932, og som ikkje har eksistert lenge nok til å samle pengar til fane - slike kosta® ein god del. Kanskje Reidar får endå meir hjelp, så kan han lese kva som står på plakaten? ('S...'?)Den fremste fana faldar seg, så vi ser ikkje heile namnet Det ser ut som 'S....FRON' eller kanskje også 'S...TRON'? Dette koret har iallfall levd lenge nok til å få seg fane.Elles: Så mange songarhuer, spesielt på damer i bunad, ser ein stort sett berre på songarstemne.... Og då treng det ikkje vere kyrkja der kora er frå, men helst i området.Sigbjørn (165): om retningar, sjå (60 og 61). Det er ikkje ei takrenne, men ei vindski, og det høver om det er eit utbygg med gavl mot sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til dere Sigbjørn og Ivar, dere er flinke analytikere! Du har nok rett i Ivar, at stevnet ikke behøver å være i heimbygda til sangkoret, så for den del kunne det sikkert være Bagn. I Sør-Fron kirke har jeg vært i konfirmasjon, men husker jo ikke hvordan omgivelsene ser ut der. Hvis 1932 betyr et stiftelsesår for ett eller annet, kan jo kanskje bildene være tatt litt etter 1932 også, men ikke etter 1934-35 tror jeg, for da begynte bilene å bli litt rundere i formene, kanskje i 1933 også. Det kan kanskje stå noe slikt som Søndre Fron på fana også kanskje, eller rett og slett S. Fron. Det var dumt at jeg skulle plage tråden med Stryn så lenge, men slik er det nå bare. Men vi har da hatt en interessant rundreise på et vis likevel. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Sør-Fron Sangkor ble (ifølge 'Sangerliv. Et verk om korsang' fra 1959; bind 2, s. 450) stiftet 25. februar 1914. I den korte omtaler der går det fram at: 'Koret har deltatt i de årlige stevner arrangert av Gudbr.dal Sangerforb. ...'Koret eksisterer fortsatt, jf. http://www.kor.no/kor/index.cfm?kor=80&WID=1151 Kanskje noen der sitter inne med historisk informasjon/bilder/kunnskap.I samme bok, under Gudbrandsdal Sangerforbund (s. 442-443) går det fram at at forbundet ble stiftet i 1915 og markerte et 20 årsjubileum i 1935 (sted går dessverre ikke fram), men det ser ut til at årets stevne i 1936 var i Lom og i 1937 i Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Berit og Oddvar for nye innspill! Nå har vi noen nye momenter å forske på og takk for det. Og er det Sør-Fron er det nok absolutt muligheter til å finne noe, og jeg har selv bekjentskaper der så nå kan det være håp. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Legger inn et gammelt bilde av Sør-Fron kirke, og lurer på: Det ene av de to vinduene under det øverste klokketårnet, kan det være åstedet for fotografen i bildene mine, hva tror dere? jeg har nok i blant tenkt på Sør-Fron i løpet av debatten også, men har liksom ikke kjent meg igjen i omgivelsene, men det har vel kanskje noe med husken å gjøre. Reidar

bilete3342.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke det er S-Fron kirke. Fotografiet ditt ser ut til å være tatt fra et vindu på siden av og litt over et skråtak.Er det ingen som har bilder av kirker i Lillehammer. Der må det vel ha vært flere folk og biler enn lengere ut på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja det har du jammen rett i Berit, og vinkelen på dette skråtaket stemmer vel heller ikke med dette (ja Hva kalles det?)over inngangspartiet. Og som jeg har vært inne på, jeg kjenner ikke igjen disse omgivelsene utenfor steinmuren heller ved at det virker så flatt på mine bilder og det menrer jeg at det ikke er ved Sør-Fron. kanskje det blir Bagn til slutt likevel, men så har vi Lillehammer da, og Gjøvik også for den del. Det var alle disse bilene også, det var mange til liksom langt utpå landsbygda å være, kanskje til og med i Bagn, jeg vet ikke. Det var et fint bilde du hadde av Bagn rundt 1900 også Berit, hva er detta slags begivenhet da?, det ser ut som det er ute alt som kan krype og gå. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så står det ikke noe om årstid eller hva som foregår. Bare at fotoet er fra Riksantikvarens arkiv. Det eneste jeg har lagt merke til er alle de hvite skautene, men det var kanskje helt vanlig til finstasen den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vi har igjen Sødorp Kirke ved Vinstra som ikke er sjekket ut, men jeg finner ikke noe representativt bilde av den, og ikke kjenner jeg kirken og omgivelsene der, men det er kanskje muligens flatt. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.