Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Et raskt søk på 'Sangen har lysning', gir en inntrykk av at dette er et godt kjent sitat i korkretser, og antagelig brukt som 'motto' for en rekke kor over hele landet. Med forbehold fra en som absolutt ikke kjenner 'korbevegelsen'.LenkemvhMorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når det gjelder 'Sangen har lysning' har tekst av Bjørnson. Komponisten var Thomas Beck. Denne sangen ble brukt av, ja jeg tør vel si, samtlige sangkor. Mange synger den enda.Men, Bjørnson-jubileet i 1932 er vel fortsatt aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Siden det var jeg som introduserte et eventuelt Bjørnson-jubileum, skal jeg også være den første til å trekke det i tvil. Jeg tror mer og mer på at dette er et sangerstevne. Og jeg tror kanskje det er senere enn 1932. Koret som har den selvlagde 'hanefanen' er stiftet i 1932, og et nystiftet kor ville vel neppe stille på et større stevne som dette tydeligvis er. Så nå må sangerne på banen. Hvor ble det arrangert større sangerstevner i første halvdel av 1930-årene. Det ble arrangert landsangerstevner og kretssangerstevner, og det må finnes oversikter over dette. Dessuten må vi konsentrere oss om sveitserhuset. Jeg oppdaget i boken 'Hjemme i Noprge' et sveitserhus som er så å si identisk med det på Reidars bilde i Gvarv i Telemark. Men så er det ingen kirke i Gvarv, den nærmeste er vel Nes kirke som ligger på Akkarhaugen ved Norsjø. Men det finnes altså flere slike. Hvor er de andre? Oppslagsverk om norsk arkitektur må frem fra hyllene. Det er meg komplett uforståelig at vi etter 200 innlegg ikke har fått identifisert bildene. De rette personene har ikke deltatt så langt. Dette skulle vært på plass etter 3 innlegg!! Men for et engasjement som har vært utvist! Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, vi klarer det til slutt.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I mine bilamatør-øyne ser de nyeste bilene ut til å være fra midten på 1930-tallet eller litt senere (se bildene i innlegg 37 og 38). Det står endel lastebiler og minst en traktor på parkeringsplassen, så vi er nok i en liten plass på landet, og sangerstevnet (hvis det er det det er) er heller ikke så stort. Kretssangerstevne hvor deltakerne er på vei fra husene til kirka? Tipper de større bilene er drosjer. Det burde være mulig å fastslå årsmodellen på den nyeste bilen. Bunadene har så avgjort Gudbrandsdalspreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. sveitserstil og panel. Stående og liggende panel ble ofte brukt på et og samme hus,og det ble også brukt liggende på østlandet. Så jeg tror nok desverre ikke at det er så enkelt som å si at; er det liggende så er det på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessingt

Mye peker etter mitt skjønn i retning av at Reidars foto er fra Fåvang kirke.På fotoet av Fåvang kirke i 146 ser vi at kirka har to innganger, en hovedinngang, antatt i vest, og en sideskipsinngang med vindu over mot sør. Bildet fra 30-tallet kan være tatt gjennom dette vinduet. Denne orienteringa av Fåvang kirke bekreftes av kart i Norgesglasset, Statens kartverk, som jeg prøver å legge inn lenke til her: LenkeBildet i 146 viser at Fåvang kirke har steingjerde og at det er samsvar med Reidars foto når det gjelder retningen gravstøttene vender.På flyfotoet av Fåvang kirke som jeg la inn lenke til i 186, kan en ane at steingjerdet har portal. Utforminga av den er det uråd å se.Flyfotoet viser bygninger og landskap nær kirka som jeg synes har fellestrekk med Reidars bilde.Andre har pekt på at bunadene ser ut som rondastakk med rutaliv og kvitt hodetørkle, hjemmehørende i Gudbrandsdalen.På sangkorfana mener jeg at det står SYDFRON SANGKOR. Øvre del av y-en kan skimtes, mens d-en ikke sees fordi stoffet faller i bue. En må huske at det dreier seg om tida før rettskrivningsendringa i 1938. Da passer forma syd i bokmål. For målforma er ikke nynorsk, i så fall skulle det ha vært songkor. Avstanden fra Sør-Fron til Fåvang skulle være høvelig for et motorisert sangerstevnebesøk.Jeg mener fortsatt at å prøve å få 30-tallsbildet inn i gd, lokalavisa i Gudbrandsdalen, er en idé.Så venter jeg på motargumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haugseth

Dette bildet er høyst sannsynlig fra et sangerstevne på Vinstra,kanskje i 1932.Dette er en liten langkirke med 60 sitteplasser som ble bygd på dugnad i 1929 på samme sted som en eldre kirke fra 1752,som ble flyttet i 1910 til vest-siden av tettstedet Vinstra.Kirken som ble flyttet heter i dag Sødorp kirke.Fanen er da ganske sikkert tilhørende Sør-Fron Sangkor som be stiftet i 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haugseth

Glemte i sted at kirka heter Sødorp Kapell. Sangerstevnet foregikk nok utendørs,men besøk til den 'nye' kirka,var vel med på programmet. Kapellet har forøvrig mur rundt det meste av kirkegården,og det hvite to etagers huset i øvre venstre billedkant står der fremdeles.Ellers er det også flere av husene der som fremdeles står. På kirkegården er det også en minnestein om Peder Olsen Hågå,som antas å være inspirasjonskilden til Ibsens Peer Gynt. Bildene kan også være fra det første Peer Gyntstevnet,som ble arrangert av Pål Kluften,jeg tror det var i 1937,og det var vistnok på dette stevnet at minnesteinen ble avduket.Pål Kluften var også en kjent størrelse innen dalens sang og musikkliv. Fanen til Sør-Fron Sangkor forestiller en oppadgående sol,og teksten er:Sangen har lysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Kan det hvite huset opp til venstre (38) ha vært Toksen gaard og pensjonat, her sett fra en annen vinkel Lenke ? Hvordan passer plasseringen i forhold til den 'nye' kirka oppført i 1929, Bjørn Haugseth ?Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Sødorp kapell som Bjørn Haugseth foreslår er nok det rette stedet. Ble overbevist da jeg gikk inn på Norge i bilder og fikk se luftfoto av kapellet og området rundt.Det hvite huset, de to bygningene hvor syklene står og noen andre bygninger sees på luftfoto med korrekt plassering dem i mellom. Spesielt syns jeg møneretningene på de to byggene hvor syklene står er overbevisende.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Espen (214): Er Sødorp kapell noko anna enn det vi finn ved søk på 'Sødorp' i norgeibilder og Norgesglasset (dvs skyrkja ved enden av Sundbrua på vestsida av elva)? For det vi får der stemmer iallfall ikkje med bileta.Kjell (213): Dette liknar, men er ikkje det same huset. Huset på Reidar sitt bilete har opningar i midtfeltet (altan/veranda) som er nesten like store (midt-opninga litt større), medan biletet av Toksen viser ei stor opning i midten og to svært smale på sidene. Terrenget framfor Toksen skrånar nedover, medan huset på Reidar sitt bilete er tolleg flatt mot kyrkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Ivar (215), fotoet som Arnfrid viser i (217) er det samme som jeg fant på Norge i bilder.Det er ved den nederste veien de omtalte husene ligger.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Espen (218): ja, eg fann det eg også til slutt. Litt lenger aust, og nord for elva. Det spørs om ikkje Reidar må på tur til Vinstra....Arnfrid (212): Peer Gynt-stemnet er i august, er det ikkje? Bileta er ikkje frå august (jf. bjørkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Ivar, stemnet er i august, men i 1932 kan det jo ha vært på et annet tidspunkt.Jeg tror jeg har funnet et foto av Sveitserhuset.De rød bygningene er nok de som på flyfotoet ligger på andre siden av veien for hovedbygningen.

bilete3385.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gården heter Nedre Sødorp. Det røde bygget med flatt, skrått tak, er nok bygget etter flyfotoet er tatt.Tror vi er i havn, eller hva sier du, Reidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det har vore artig å følgje denne tråden - ikkje minst er dette eit godt døme på at ting vi trur vi veit, kan villeie i leitinga. Eg og fleire med meg har gått ut frå at alle desse folka har tenkt seg inn i kyrkja, og derfor måtte vi leite etter ei bra stor kyrkje. Gratulerer med godt teamarbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fint Aase,ja vi kan jo fortsatt lure hva disse folkene gjorde der. Sangkor, kvinner i Rondastakk, eldre kvinner med kvite skaut, var Pillarguri og Peer der og, skal lure.....Her kommer beviset:

bilete3386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, da er vel den saken lykkelig (nesten) løst, det mangler bare bekreftelse på årstallet. Det var et lykketreff å sende bildene med link pr mail til lederen for Sør-Fron Sangkor, Bjørn Haugseth (jeg skrev sekretæren i innlegg 199, beklager, Bjørn) - og at du engasjerte deg, Bjørn. Kanskje kan du fremdeles finne årstallet, det kan jo være at bildene eller andre fra samme anledning er kjent blant noen av kormedlemmene. Så da venter vi vel på neste korøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gratulerer Reidar, det er jammen meg gøy at det kom en løsning på spørsmålet ditt til slutt, til tross for mange og lange omveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.