Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen,og takk dere to siste att! Ja det var litt rart med at taket ikke helt stemmer da, men jeg tror det også er ting som tyder på Vågå. Det var ei fin lenke du hadde Ivar, og jeg lurer på om de detaljene du nevner i innlegg 39 dokumenteres i bildene dine, tror du ikke det?. Kan det senere være byttet tak på kirka eller deler av den tro? Det er antagelig 75 år siden bildene er tatt så det kan vel være ting som er forandret. Hvis det er i Vågå går det sikkert an å finne en eller annen instans som vet hva som har foregått, men spenningen sank litt når det kanskje ikke var Sætre-hanen vi hadde med å gjøre. Det har vel vært bare et vanlig sangerstevne og alt slikt samlet vel mye folk på den tiden. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei til Aase i innlegg 50 også, jeg så ikke at du hadde innlegg, det kom vel inn da jeg drev med svaret til 48 og 49, Beklager. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Arnfrid! Du har funnet et oversiktlig satellitt-bilde av kirka i Vågå ser jeg. Det er en stor kirkegård og i Norske Gardsbruk er det et bilde (tatt på god avstand), jeg lurer på om det var tatt i år 1900, jeg har ikke boka foran meg, men kirkegården var stor allerede på den tiden. Ja kjøretøyene er et interessant innslag i bildene og det hadde vært artig å fått sett dem på litt nært hold og fått sett fronten på dem, men det er vel Ford`er, Chevrolet`er, Buick`er og kanskje noen Dodge, Packard, Auburn etc. Det er ikke godt å se men noen av dem tror jeg bærer preg av litt klasse. Veiforbindelsen til Stryn, den veien var vel vinterstengt på den tiden og jeg vet ikke når på forsommeren den vanligvis åpnet i 1932? Ja så var det taket på kirka som vi har vært inne på tidligere, jeg tror det er spon på dette taket en ser litt av i det første bildet, for en ser ei skrå flate ned til høyre. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Det er da ikke noe sangkor som går først i opptoget. På bildet som viser fanen ser jeg sannelig noen som spiller musikkinstrumenter. Mulig det er et sangkor som går lenger bak.Er det utelukket med 17. mai? Hvis det er Vågå, så vet vel noen som kjenner musikkhistorien der?Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Det var vanlig å engasjere et musikkorps til å gå først i sangeropptogene når det var sangerstevne. Og et sangerstevne på den tiden var en begivenhet som samlet folk fra fjern og nær. Så bunader og hornmusikk hørte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja dette var sikkert omfattende arrangement, og så var det vel kanskje sanger-fest på lørdagskvelden og mange som var 'tung i hovudet' dagen derpå. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tar jeg feil, eller er det virkelig mange nyoppkastede graver til høyre i 'korpsbildet'? Har det skjedd en stor ulykke, er vi tilstede ved et sørgetog med korpsmarsj og minnestund? Det er et lite korps på omlag 14 mann, så det er nok et lite sted; på denne tiden hadde byenes korps gjerne økt til 30-40 mann (de begynte å få konsertbesetning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Lat oss observere bileta litt til: Skuggane viser at sollyset kjem inn på skrå frå høgre. Dei er litt lengre enn det som lagar skugge, kanskje så mykje som 1,5 gongar meir. Enkelt trigonometri seier då at sola står om lag 30-35 grader opp på himmelen. Ved 62 grader nord (Stad, Vågå, m.m.) er dette solhøgda ved middagstider (sola i sør) på eit tidspunkt i mai og eit i juli/august. Sommarstid kan dette vere noko før eller noko etter middag, og sør-retninga kan vere noko meir eller mindre til høgre på biletet. Frå dette kan vi finne at folka på biletet går/marsjerer mot kyrkja frå aust/sør-aust/sør-sida.Nesten alle kyrkjer har koret mot aust (det finst unnatak), og graver skal tradisjonelt ligge i aust-vest-retning.Alt dette stemmer dersom dette er ein tidleg føremiddag midt på sommaren, og kyrkja har ein port og veg inn til ein side-inngang mot sør.Per Håkon (59): Eg trur heller det er snakk om velstelte graver - ikkje nyoppkasta. Dersom dette var eit sørgjetog, ville kanskje fleire teke av seg hatten. Det eg kjenner til, er bunader er for fest, ikkje sørgjetog - men det kan kanskje vere annleis andre stadar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(60): her gjekk det litt i ball med retningane; folket kjem frå vest/sørvest/sør; og tidpunktet må vere noko etter middag - men inngangen må framleis vere mot sør. Ei ekstra utfordring er at bjørkene er nakne. Det tilseier tidleg sommar (mai), og ikkje i låglandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei dere igjen! Det er nok resonnert riktig når det gjelder retningen på opptoget ja. På bildet i Norske Gardsbruk ligger portalen i muren og det kvite huset i sørlig retning. Så disse bildene er nok 'frå uti Mo`om' i Vågå. det er det nok ingen tvil om nå. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det har vært litt aktivitet i tråden igjen ser jeg. Ut fra kartutsnittet går nok opptoget inn i kirka gjennom en inngang som vender rett mot sør, det er kanskje rett og slett hovedinngangen til kirka, men så kjent på om det er riktig er jeg ikke. Nå fikk vi ei lenke av Ivar i innlegg 63, så det går an å gjøre en henvendelse for flere opplysninger. Jeg vet ikke hva andre synes men jeg syns folket var stilig kledd ved anledningen. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg kom fra Vågå kirkegård isted. Kan ikke se at jeg kjenner meg igjen fra bildene, men forholdene forandres. Rundt kirkegården er det ikke stenmur, men derimot plater av skifer ca 2x1,2 m størrelse hektet inn på firkantede stolper. Den sørvestre porten, som vises på bildet er også forskjellig. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ok Helge, Kanskje vi er på villspor hele gjengen og må tenke nytt? Kanskje det er et annet sted i Gudbrandsdalen? Jeg har sendt en mail til historielaget og det skal bli spennende å sjå hva de sier etterhvert. det var da litt rart at det skulle være så store forandringer for kirker er da vel i grunnen noe som stort sett forblir som de har vært. Fint at du har gjort ei synfaring Helge. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan noe om bunader. Jeg ser de har hvitt forkle og hvitt skaut elle noe annet på hodet. Det er vel ikke så mange bunader som bruker hvitt forkle, så kanskje noen med den kunskapen vet noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom ikke portene er blitt endret etter fotoene ble tatt, så er det definitivt ikke Vågå.Kan bunadene være kvinnenes sangerdrakter. I koret min mor og far sang i brukte kvinnene det vi kalte hverdagsbunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.