Gå til innhold
Arkivverket

[#51623] Hvor er disse bildene tatt og ved hvilken anledning

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Helt naturlig med så mange biler til å frakte alt folket langveis,ser ikke noen hester.Sødorp kirke,Vinstra. Kansje det!Korskirke fra 1752,300 sitteplasser, Ser mørk ut med hvite vinduskarmer1. Der er flatt ,og på sydsiden mulig slik portal med saltak,dog ser avstanden ut til å være litt liten på det mørke bildet jeg har,og jeg har bilde av nesten alle kirker i landet. Skal ikke ta for gitt at alle kirker er med våpenhuset i vest,domkirka i Kristiansand er speilvendt med alteret i vest hvor mørket rår.Heller ikke retningen på gravene,og slettes ikke på gravminnene er altid orientert øst vest. Derimot går altid solen opp i øst som alle vet. Var for en tid tilbake i gravferd i Lund kirke Rogland,der var graven nord syd slik som i før kristen tid,der får arkeologene en 'nøtt' om 1000 år. Kilde:Våre kirker-norsk kirkeleksikon.Finner ikke noe bedre forslag,om de ikke har dratt på'Harrytur'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Jeg kan ikke se noe vindu over inngangspartiet i Bagn kirke, hvor bildet kan være tatt fra. Inngangspartiet over Fåvang kirke (146) har et vindu/glugge, som kan være fotografens sted, men mener det blir for liten høyde i forhold til bildene. Jeg tror ikke vi har funnet kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det krumme teglsten vi ser til venstre på fotoet,så må vi vel langt fra skiferbruddene på Oppdal.Mener å huske at der ikke er flatt rundt Fåvang kirke. Det er meget mulig at jeg tar feil med hensyn til himmelretningen jeg nevner i 176,bildet er veldig mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Bilete av Sødorp kyrkje Lenke er ein nettauksjon... av eit postkort av kyrkja). Det må vere teke frå sør (sml. Økonomisk kartverk), altså har kyrkje inngang frå sør og det er flatt omkring. Men på dette biletet er det berre eit enkelt nettinggjerde kring kyrkjegarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje vi kan bruke denne listen når vi leter;LenkeFor å få et bilde av hvordan det er rundt kirkene i dag, anbefaler jeg gulsesider.no velg kart skriv kirkens navn, og du vil få et valg på navn + kirke. Du kan så velge stort kart og flyfoto. ref (53) og (159)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bjørn Hallvard nevner at han ikke kan se noe vindu over inngangspartiet i Bagn kirke.Jeg er ikke sikker selv om det er det, men om man ser på veggen med inngangspartiet, på samme linje som sidevinduene, så mener jeg man ser noe som høyst sannsynlig kan være et vindu. Siden kirken er av tømmer så kan det ikke være panel som lager den skyggen/vindu og heller ikke trær. Kanskje Riksantikvaren har flere bilder av Bagn kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere igjen for nye betraktninger, det er andre gjøremål så det blir litt sporadisk jeg er innom, men jeg setter pris på at tråden går sin gang likevel. Ser at landskapet ved kirka i Bagn likner mye, men det er kanskje litt rart om det skulle være der på en måte, men en skal aldri si aldri. Det var en del skog ved Sødorp ser jeg men vet ikke om det er det på alle kanter der? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg har vært i kontakt med bekjentskaper på Sør-Fron og fått bekreftet at bildene ikke er fra Sør-Fron, og han er i tvil om at det er Fron det står på fana også, og det må jeg innrømme at jeg er litt i tvil om selv også etterhvert. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing
Gjest Per Håkon Christiansen

Hvis det ikke står Sør-Fron, hva i alle dager kan de da stå? Jeg får forøvrig ingen assosiasjoner til Lillehammertraktene.

bilete3361.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Ved å forandre litt på kontrast og lysstyrke syns jeg det blir tydeligere at det står S. Fron, eller?Espen

bilete3365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var et sangerstevne i regi av Sunnmøre Songarlag i 1932.Har du bedre oppløsning på det hvite sveitserhuset også, Reidar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Prøver en variant til, jeg syns da det tydelig står 'S FRON', med inneklemt O på samme måte som i SANGKOR, om man sammenligner fonttypen i hele teksten passer det også bra med en F med en liten tverrstrek.Espen

bilete3368.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere alle igjen for iherdig innsats og fine tips og beklager at jeg lager så mye arbeid og styr? Det er vel mest sannsynlig at det er Sør-Fron det står likevel, skal prøve om jeg får til sveitser-huset i bedre oppløsning, og at sangerstevne på Sunnmøre i 1932 kan være et spor er sikkert også fullt mulig. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå ser det ut for meg som om det går en vei mellom Sveitserhuset og 'sykkelhuset' og mellom der og kirken er det en gressplen med et bjerketre på. Kan se ut som et lite tettsted siden veien går så nærme huset. Sveitserhuset ser vel ut som de fleste av den typen. Bak Sveitserhuset ser det ut som om det er et jorde med hekk eller noe lignende på høyre side. For meg så ser det ut som om det er en flaggstang der, men ikke noe flagg på den, eller er det rett og slett en stolpe?Mange kirkegårder har flere innganger så dette behøver jo ikke å være hovedinngangen til kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Berit, det jeg var ute etter vedr Sveitserhuset var om panelet er liggende el stående. Det ville i tilfelle avklare om vi skal vest eller øst.Jeg tror også det er Sør-Fron Sangkor. Plakaten kan jo være fra tidligere, -altså ikke nødvendigvis laget til denne anledningen.Sør-Fron Sangkor eller Norsk Korforbund bør vel gjerne inn i bildet. Ellers er jeg enig i at en etterlysning i lokalavisen (Sør-Fron) vil være rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og så står det vel mottoet 'Sangen vor Lysning' ('vår' ble gjerne stavet med o den gangen.) Jeg har sendt en henvendelse om fanen til sekretæren i Sør-Fron kor, som sa at det er godt mulig det er en gammel fane derfra. Han skal ta det opp med den eldre garde i koret når de starter opp igjen sesongen den 30. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.