Gå til innhold
Arkivverket

[#51625] Postran i Eidsvoll 1825?

Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Julsrud

Dette var interessant lesning ! Som direkte etterkommer etter Peder Taraldsen Julsrud vet jeg ikke hva jeg skal tro eller mene. Det er mye som tyder på at det var en generell oppfatning at han var ”en almindelig aktet Mand” i sin samtid. Sitater fra Bygdeboka underbygger dette : Han ”drev både sag og møllebruk” i flertall ved siden av å drive tre gardsbruk. Videre var det ”han som styrte med skogskiftene heromkring” og ”han hjalp også bygdefolk i rettsaker, som privat processfullmektig” Generelt beskriver Bygdeboka ham som ”en kraftkar både kroppslig og åndelig”, men også som en ”kvinnfolkhauk”. For sin innsats som ung korporal under feidene med Sverige, som ledet opp til Eidsvoll-forsamlingen i 1814, mottok han Danebrogsordenen ! For meg virker det nokså utrolig en slik mann skulle begå to mord eller være delaktig i ett. Var han uskyldig, kan da forklaringen være at bedradde ektemenn har villet ta hevn og satte ut rykter om hans skyld i disse forhold ? Men har han gjort disse udådene, kan det være fordi han under sin krigsinnsats hvor han sikkert drepte mange svensker, fikk et avstumpet forhold til det å ta andres liv ? I så fall er det jo en trøst at disse kriminelle holdningene var resultat av miljøpåvirkning. Så vidt jeg kan se, er det da heller ikke noe som tyder på at noen har arvet slike kriminelle tendenser etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Faktum er vel at skremmende mange forbrytelser begås av såkalte 'aktede menn', Harald ! Men, jeg kan trøste deg med at det (såvidt jeg vet) ikke er påsvist at morderiske og svikefulle tilbøyligheter er arvelige ...Men, et viktig poeng : - Ble han dømt ? Tiltalt (i 1843), javel, men DØMT ? Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

SÅ vidt jeg har klart å bringe på det rene ble han aldri dømt (unntatt i pressen); han ville i så tilfelle bli dømt til døden og det ble han vitterlig ikke. Den såkalte 'justitssagen' som avisene skriver om ser definitivt ut til å ha vært en hevnaksjon fra 'Juelsruds nærmeste Paarørende' uten at det blir spesifisert hvem.Så din stamfar var nok uskyldig. Mordet og postranet står fremdeles uoppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.