Gå til innhold
Arkivverket

[#51699] Tolking Kirkebok Gausdal 1726

Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, denne var ikke helt grei. Men skal jeg tippe, er nok 'din' Ole Olsen Kalstad som døpte Simen i 1726, han som giftet seg i 1719 med Berthe Olsdtr. Rokvam: Hun var nemlig datter til den tidligere nevnte Ole Svendsen og Anne Harkildsdatter på Rokvam. Skifte etter Anne 29/10 1701. Da har de barna Svend, Harkel, Lars, Peder, Anne og Berthe. Formynderne var (barnas farbrødre)Anders Reistad og Peder Forset. Det ser altså ut til at slekta har møtt mannsterkt frem i 1726.Nei, navnet Sofi(e) var ikke spesielt uvanlig i Gausdal. Jeg vet om flere som ikke har noe med den/de Sofie som er nevnt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greitt å vite at det finnes flere Sofier. Vi var vel enige om at navnet begynte på Sv ... og jo mere jeg stirret på det, jo mere så det ut som et -rud-navn, så Svendsrud er en rimelig tolkning.De to Ole Olsene's barn (jeg er forholdsvis sikker på at det er to) blir da litt vanskelig å skille fra hverandre. Ja, det må være Berte Olsdatter som er den rette.Og da er et neste spørsmål om Ingrid Olsdatter f 03.06.1735 er av samma familien? Og er hun i såfall identisk med den Ingrid Olsdatter Kalstad som 04.04.1793 giftet seg med Hans Jonsen Hølen f 1738 i Fåberg (Hølen under Prestegården)?

bilete3273.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Til Per Håkon og dere andre.En Simen Olsen Svendsrud var gift med Sophi Hansdatter øvre Forset, hun døde etter at de hadde fått to sønner. Simen giftet seg 2.gang og i det ekteskapet var det en sønn som giftet seg i 1775. Har ikke andre årstall, men det er vel ikke usannsynlig at det finnes en tråd tilbake til 1726?Når det gjelder gårdene Kalstad så heter de søndre og nordre, og Svendsrud ligger ikke så langt i fra disse. Rokvam uttales på gausdalsdialekt 'Rokkom'.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pussighet å merke seg når det gjelder den eldste delen av kirkebok for Gausdal, er at når bare ett bostedsnavn er oppført, som i tilfellet fra 1721 da Ole Olsen Kalstad giftet seg med Eli Karlsdatter, kan bostedet like gjerne være brudens! Dette har jeg sett ganske ofte. En annen sak er at det kan være et sted hvor en av dem har vært i tjeneste. Jeg kjenner ikke brukerrekka for Kalstad-gårdene så tidlig, så det er vanskelig å si på stående fot hva som er riktig i dette tilfellet.Jeg vet ikke hvorfor den Ingrid Olsdatter som ble døpt i 1735 av Ole Olsen Brendum nødvendigvis skulle ha noe med slekten på Kalstad å gjøre, og det er jo fryktelig mange år fra da og frem til 1793.Jeg tror jeg heller ville ha forsøkt å lete opp dåpshandlinger fra Kalstad fra 1719 og utover, og se hvor mange det måtte være, supplert med tingbøkene og pantebøker (/-registre) for å finne ut av hvor lenge familien bodde på Kalstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se om det kan finnes skifter er også en god idé. Det begynner å bli nokså sent her, så hjernen oppfører seg litt som sirup :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle sammen. Plutselig ble det tid for hyttetur, beklager at jeg forsvant så brått fra Nettet. Og jeg har nok forvirret dere med spørsmålet om Ingrid Olsdatter, her gikk det for fort på slutten, med feil dato og årstall. Hans Jonsen Hølen m. fam. bodde som 5te familie under Fåberg Prestegård i 1801 Lenke . Han og Ingrid Olsdatter giftet seg 28.11.1763. Hun skal være fra Kalstad, og kan altså være av samme søskenflokken. Noen som vet det sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet de seg i Gausdal? Kom Ingrid da fra Kalstad, eller er hennes angivelige tilknytning til Kalstad tradisjon i etterslekten? Hvem var forloverne? Finnes holdepunkter blant fadderne for barna?Med mindre Ole Olsen Kalstad flyttet til Brendum, er vel ikke den Ingrid døpt i 1735 (innlegg 27) aktuell, i hvert fall kan hun jo ikke da sies å være fra Kalstad?Men det finnes kanskje andre aktuelle kandidater i kirkeboka?Forøvrig står mine forslag i innleggene 29 og 30 til videre undersøkelser fortsatt ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid i (27) kan være feil, jeg sliter litt med å finne henne i KB. Tradisjonen sier at Ingrid i dette giftermålet Lenke i Fåberg 1763 (datoen over kan igjen være feil), kommer fra Kalstad. Her er i allefall bryllupet. Jeg skal sjekke opp faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Berit f 6. feb. 1768. Faddere fra Ruud (men hva står først?), Stephanstuen og Præstegaarden. Det verken bekrefter eller avkrefter noen ting, så vidt jeg kan se. Hans Jonsens bror Knud gift med Ragnild Holmsdatter bor på Stephansstuen.

bilete3293.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fadderne var: Min hustru (prestens), Knud og Ragnil Stephanstuen, Hans og Marit Jonsd Prstegrden.Enig at dette ikke avklarte så mye. Jeg ville lett etter en mulig Ingrid f. på Kalstad i kirkeboka for Gausdal - det kan jo være hun finnes døpt der? Eller har du ikke funnet flere enn henne du har nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde jeg undersøkt med en gang, men bedre sent enn aldri: I slektsopptegnelsene til Hans Kraabøl, 1820, populært kalt 'Kraabølboka', finner jeg bl.a. følgende på s. 100 under Nørdre Kalstad:'Og en Ole blev Bruger paa Nordre Kalstad og han giftede sig med Beret Olsdtr. Roqvam og dem avlede isammen 2 Sønner og 4 Døttre, Simen Kleven, Peder Rytter, Anne Gubbjørsrud, Ingri Hølen i Faaberg, Dom (trolig døvstum) Ømbjør og Sigri Brandrudstuen paa Fron. Da nu Ole havde brugt Kalstad endel Aar, da solgte han Kalstad til Erik Olsen, fød paa Elstad i Ringeboe, (...) og Ole tog igjen Gubbjørsrud til Føderaad. Gubbjørsrud havde tilfaarne tilhørt Kalstad (...)'.Nå har du i hvert fall navnene, jobben blir å lete dem frem fra kirkeboka og andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant jo en Ingri f 1735 med far Ole Olsen, som antakelig da er feil. Det finnes en annen Ingri døpt 2. juni 1737 med far Ole KALSTADRUD. Kan Kalstadrud være identisk med Gubbgjørsrud under Kalstad? I såfall kan det jo være henne. IGI oppgir en Ingri Olsdatter døpt 29. juni 1732, men henne finner jeg ikke i Kirkeboka, tror det kan være feillesning. (Det finnes en Ole Olsen som far, men jeg kan ikke få barnets navn til å bli Ingri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalstadrud ble utskilt fra en av Kalstad-gårdene på et tidspukt, men var egen gård allerede på 1600-tallet. Ole Kalstad og Ole Kalstadrud døpte barn på samme tid, til dels de samme årene (1726 og 1730). Jeg tror det barnet som Ole Kalstadrud døpte i 1737 het Ingebor. Den Ingri Olsdatter som IGI oppgir f. 1732 var kanskje datter til Ole Olsen Nordgården?I tiden 1719-39 har jeg funnet følgende barn til Ole Kalstad:1) Ole dpt. 17212) Anne dpt. 17233) Simen dpt. 17264) Lars dpt. 17285) Kirsti dpt. 17306) Lars dpt. 1732.Av disse er det jo bare Anne og Simen som gjenkjennes av navnene nevnt hos Kraabøl. Det betyr vel at de andre døde som barn. Når det tilsynelatende ikke er døpt noen flere t.o.m. 1739, tyder det kanskje på at de må ha flyttet fra Kalstad, også fra Gubbjørsrud, siden dette stedet heller ikke sees i kirkeboka, etter det jeg kan se i farten. Men før jeg ville ha begynt å finsikte alle Ole'r med barn døpt fra 1733 og fremover, ville jeg ha undersøkt med Statsarkivet i Hamar når konkret Ole solgte Kalstad, der vil det kanskje også fremgå når han evt. ga slipp på Gubbjørsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at Gubbjørsrud skulle være betegnet som Kalstadrud i kirkeboka (Gubbjør under Kalstad) tror du er utelukket? Det KUNNE jo kanskje forklare uoverensstemmelsen med Kraabøl? ('Von i hangande snøre'). I mai 1732 blir det riktignok døpt en Ingebor, men hennes far heter Ole Mortensen [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603640423.jpg>Lenke (midt på siden), g barnet som blir døpt av Ole Olsen Nordgaarden i juni heter i allefall ikke Ingri (se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste Ingebor Olsdtr. (Kalstadrud) jeg har funnet i 1737 ble døpt 1 p. Trin., vet ikke hvilken dato det var, men neppe 11. september (fol. 68) LenkeEnig i at Ole Olsen Nordgårdens barn ikke ser så veldig ut som Ingri(d), heller som Iver, men kanskje amerikanerne har lest det som Ingri? Jeg går ut fra at det må være den dåpen det vises til i (39)?Det er forskjell på å betegne noe som Gubbjørsrud under Kalstad og å si at Gubbjørsrud er det samme som Kalstadrud. Hvis det siste står noe sted i kirkeboka, vil jeg gjerne vite hvor. Og som sagt: Ole Kalstad og Ole Kalstadrud er IKKE samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er forskjell på Kalstadrud og Gubbjørsrud under Kalstad, men jeg ville gjerne lufte tanken for deg. Nei, det står ikke noe i kirkeboka om at Kalstadrud skulle være = Gubbjørnsrud, det har du rett i. Jeg finner heller ikke Ingeborg dpt 11. sept. 1737, fant du henne kanskje i Fåberg, Tor (42) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er 15 år siden jeg registrerte dette, og i og med at jeg ikke har skrevet noe, så har det vel vært helt opplagt Gausdal vil jeg anta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.