Gå til innhold
Arkivverket

[#51721] Nettsted med portrett på prester og andre

Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Kan det finnes portrett av Jens Bondesøn, f. ca. 1606 i Danmark? Han var slottskapelan på Akershus og sogneprest i Østerdalen 1646-1685 Hans svigersønn var Simon Povelsen, som var anført som RKAP i Åmot med Simon Paulsen Stemmer, 1661-1695 Han var kapelan i Ytrte Rendalen. Jeg med mange andre er etterkommer av disse. Det kunne være artig å legge inn portretter i slektstreet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har bilder av min oldefar, Jakob J Anderssen, 1850-1921, prest og prost i Evenes. Er han for 'ung' for denne bloggen, eller vil du ha bilde av ham? Husker ikke akkurat om jeg har ham avbildet med prestekrage, skal sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Niels (22, Arnstein (24) med flere.Dette prosjektet vil starte fort om forholdene ellers ligger til rette. Det betyr at om det er villighet til å la NSF ta over de bildene som finnes, vil vi kunne være på lufta veldig snart.Det eneste vi må ta stilling til er hvordan de skal presenteres på nett, og lage en rettighetsbeskrivelse. Når det gjelder rettigheter, bør det absolutt være slik Niels beskriver, nemlig at det er innleverer som går god for at vedkommende har slike rettigheter og at NSF ikke overprøver dette slik at ansvaret overdras.Så må selvsagt nettredaksjonen ha tid til å gjøre det. Jeg tør ikke love på nettredaktørens vegne når dette kan skje før jeg har snakket med ham, men at vi vil kunne være på lufta om få uker med prosjektet er nok temmelig sikkert.Hva vi gjør med annet materiell, f.eks. heraldikk, må NSFs styre få anledning til å ta stilling til. Sett i lys av andre prosjekter NSF har i gang, vil det trolig være en enkel avgjørelse å ta.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Rune, Det ser jo positivt ut. Da venter jeg og andre på beskjed om når og hvordan bilder kan sendes inn. Også om det er 'bare' prester, eller om det blir andre kategorier også.Er det noe jeg kan bidra med så send e-post til meg, fornavn@etternavn.se .mvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Niels..Webredaksjonen og jeg skal ha et møte neste uke. Forhåpentlig vil det gi klarsignal til å sette i drift en slik side allerede da.Det vanskeligste å løse ser ut til å være mannskap nok til å gjøre arbeidet :-)mvhRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Har tatt bilde av flere portretter fra Dolstad kirke og Tjøtta gård, som kanskje kan være av interesse for denne blogsiden. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Tillegg til mitt forrige innlegg. Har forøvrig lagt ut bildene her:Anders Sørensøn 'Bjørnen' (1612-1654), Dolstad kirke - [url=" Anders Sørensøn "Bjørnen" (1612-1654) Mogensøn Blix (1618-1660), Dolstad kirke - LenkeJacob Jacobsøn Wirthmann (1628-1678), Dolstad kirke - LenkeJohan Christian Hvid (1714-1765), Tjøtta gård - LenkeNiels Gerbrandt Brodtkorb (1729-1796), Tjøtta gård - LenkeAnna Catharina Hvid Brodtkorb (1745-1814), Tjøtta gård -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

kjære forumtips til preste portretter : portretter av prester i Hoff kirke Østre Toten av Diedrich Muus og Sevaldsen Bang ,Dette hadde jo vært en bra sak for de av oss som forsker på Muus også .Portrett av sorenskriver Muus , hvis dette skulle finnes står definitivt høyest på min ønskelisteMed vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Bjørn: Alle portrettene fra Hoff kirke, Østre Toten, prester som andre, var blant de jeg oversendte til Niels i slutten av påsken.Jeg har også tilsvarende fra bl.a. Ringsaker kirke. Men disse er det nå ingen vits i å sende til Niels, de blir nok sendt til NSF når den siden kommer opp og det blir en rettighetspolitikk som jeg kan leve med.Rune. Jeg håper dere ikke begrenser dere til prester. Men er villig til å ta imot alle portrett fra 1800-tallet og tidligere, så lenge personene bå bildet er identifisert og stedet maleriet henger er vedlagt. Blant de siste bildene jeg sendte Niels var det ikke bare prester. Det er viktig at disse kommer fram i lyset også.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei RemiVi kommer nok til å kunne ta alle slike portrettmalerier, uavhengig av om det er prester eller andre. Men i første omgang ser det ut til at det er prestene som vil komme først på menyen.Dette er jo først og fremst for oss et spørsmål om å ha kapasitet nok til alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Remi Pedersen

Rune og Niels, hvordan ligger det an med portrettsidene på NSF sine hjemmesider?Folk starter å etterlyse et sted å legge ut bl.a. epitafier, noe som er en del av de kirkelige portrettene.Se innlegg 471-474 her: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

En ting jeg har tenkt på med hensyn til å ta fremtidig bilder av presteportretter: Man må tenke litt mer å utsnitt og posisjonering. Dette med tanke på bedre optiske gjengivninger til alle formål.Selv om portrettene kan henge vanskelig til, så vil det være formålstjenelig å få til avfotografering rett forfra, samtidig som man bør være raus med marginene (ta med hele rammen etc). Evetuelle beskjæringer kan foretas senere. Pass også på å ha (digital)kameraet innstilt med høy oppløsning.Det er alltid en fare for at bilde tatt forfra umiddelbart kan virke vel 'flate', men den optiske forvrengingen som ofte oppstår ved avfotografieringer i vinkel er gjerne verre å håndtere.Noe annet er det med bygninger, hvor spesielt større bygg (så som kirker) bør fotograferes fra et av hjørnene for å få tilstrekkelig dybde.Andre kan sikkert supplere her, da jeg på ingen måte er fototeknisk utdannet. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Et av de største problemene jeg har kommet bort i når det gjelder fotografering rett forfra av maleriene i kirkene er gjenskinn/refleks av lyskilder som gjør at du ikke får med detaljer i maleriet. Ofte henger også maleriene høyt på veggen, noe som også gjør sjansen for refleks større siden du vinkler kameraet oppover. Sjelden jeg har tilgang til trapp i kirken for å komme høyt nok opp fra gulvet til å få tatt bildet rett forfra.Ellers er jeg helt enig ang. raushet med marginer og høy oppløsning. Prøv også å unngå å bruke blitz siden den stort sett gjør bildene mørkere (spesielt på mer enn 2 meters avstand) eller refleksene større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Remi, Jeg har ikke hørt noe fra NSF.Are, Når det gjeller fotograferingen kan det ofte være vanskelig å velge. Flere av de jeg tok 2007 var på steder som var så trange att det ikke kunne bli noe annet enn fra siden. Nå er det forholdsvis enkelt å justere dette med t.eks gratisprogrammet GIMP. Skall gjøre ett nytt forsøk med det når NSF blir klare med sine planer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

HeiDet arbeides iherdig med å omstrukturere og få på plass de nye webisdene hos NSF.Det er likevel mulig at vi kan forsere dette som allikevel skal ligge åpent tilgjengelig for alle.Jeg kommer tilbake til dette helt konkret så snart som mulig.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

NSF er nå klare til å lage en nettside med epitafier og portretter av prester og andre personer som måtte henge rundt omkring.Vi kommer til å lage en innledende tekst i løpet av dagen eller helgen, og åpne for de første bildene.Forhåpentlig kan dette bli et samlested for slike epitafier og sørge for at de fleste slike nå vil befinne seg på ett sted.Send oss gjerne slike bilder om dere har på lager.Niels Hegge: Ta gjerne kontakt med meg direkte.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tore, vi har et bilde av Balke kirke. Se under Oppland: http://kirkefoto.blogspot.com/. Tårnet er ikke med på bildet, dessverre. Vil gjerne ha flere....Jeg har fått endel nye bilder, men er midt oppe i en flytteprosess og tiden strekker ikke til. Det blir lagt ut senere. Jeg beklager at dere må vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Kari (44): Så lenge epitafienes personer har tråder til Norge, enten i form av etterkommere eller at de er i slekt med norske familier, så tar vi gjerne mot disse.Bare send dem over, så finner vi plass. Det vil jo være fint å ha noe å starte opp med.Dansker forøvrig har antakelig mindre interesse, men vi har ikke plassproblemer så la oss si at det vil vi vurdere om slike kommer.Oppfordringen til dere alle er å ta med foto-apparatet i kirkene. Ta bilder og send til oss. Helst til webredaksjon (at) genealogi (dot) noMed vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ellen Jensdatter Rotfeld, d.1538 som er mellom gravstensepitafiene i Danmark er jo søster til Gjertrud Jensdatter Rotfeld. Gjertrud var mormor til Thomas Orning til Ellinggård (1519 - e.1584), her er stor etterslekt på Stord og andre plasser.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Vi er allerede i gang med å bygge siden, og jeg har levert de første portrettene og epitafiene til webredaktøren. Det dreier seg forøvrig om de som henger i Biri kirke i Oppland.Lenke kommer så snart vi er på lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.