Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Arnstein, hvis du derimot i stor skala skriver av en annen boks våpenbeskrivelser, og gir dem ut for dine egne, har du begått overtramp (brudd på åndsverksloven mv). F eks Sven Tito Achens våpenbeskrivelser (1973) er hans åndsverk - i den grad han ikke har kopiert A Thisets fra 1904-05. Du kan f eks sitere våpenbeskrivelsene til Thiset fra Nyt danske adelsleksikon, siden de vel nå er falt 'i det fri', men du må fortsatt vise til at de er tatt fra Thiset mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis det er med dine egne ord du har skrevet beskrivelsene, kan de jo stå.Jan Raneke disputerte forøvrig til doktorgraden på beskrivelsen av over 4000 adelsvåpen fra middelalderen (og litt mere utover det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Arnstein bør ha med beskrivelser, mener jeg. Det hjelper de mange som ikke er vant til å se og tolke gjengivelser av våpenskjold.Våpenbeskrivelser kan være så mangt: fra fagmessig heraldisk beskrivelse, såkalt 'blasonering', til detaljert beskrivelse av alle stilmessige elementer i en våpengjengivelse, og alle mulige mellomformer. Men også blasoneringer kan gjøres noe forskjellig; f.eks. om en skal omtale skjoldets bunnfarge først eller sist.Eksemplene på Arnsteins nettside er dels en mer uformell beskrivelse med basis i blasonering (En vinget pilespiss eller såkalt 'stråle'), dels en ren blasonering (Rømer). Jeg kan ikke se at noen av disse er såvidt særegne at de kan være omfattet av opphavsrett til åndsverk.Spørsmålet for Arnstein er derfor om han vil gjengi blasoneringer i 'heraldisk språk', om han vil ha mer uformelle beskrivelser med flere detaljer, og/eller om han vil ha blandingsformer. Jeg synes det vil være nytig med både blasoneringer og mer detaljerte beskrivelser - ikke minst da beskrivelser av stilarter, lokale særpreg o.l.Hvis Arnstein vil ha rene sitater fra andre, som f.eks. Achens eller Thisets danske blasoneringer, synes jeg at opphavsmannens navn bør gjengis.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke i hvilken grad Achen kun har kopiert Thisets våpenbeskrivelser eller skrevet nye, men uansett skulle Thisets være falt i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Achen har forenklet og skrevet om en del av Thisets tyngre formuleringer. Men Achens nye og justerte ordlyd er neppe særegen nok til å være opphavsrettslig beskyttet.Men det er likevel nyttig for oss brukere av Arnsteins nettsted, om han gir referanse til Achen og Thiset, hvis han siterer disses beskrivelser. Dog likevel ikke ved så enkle og opplagte blasoneringer som Rømer. Det samme gjelder hvis Arnstein vil bruke ordlyd fra f.eks. Raneke eller fra Munthe i hans gamle artikkel i NST.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har anskaffet følgende heraldisk litteratur:1.'Heraldisk nøkkel' av Herman L. Løvenskiold. Den er ikke så god, da du aldri vet om du har fått med deg alt som tilhører et skjold til en bestemt familie. Dessuten opplyses heller ikke hvilket hjelmtegn som tilhører de forskjellige skjoldene. Løvenskiold har imidlertid tatt for seg ca 4400 våpen i RA sin samling av lakksegl, fordelt på 2350 navn. En del stammer fra Printz's samling.2. 'Heraldik - kilder, brug, betydning' av Ottfried Neubecker - oversatt og bearbeidet for Skandinavia av Nils G. Batholdy. Denne er fin som en innføring i heraldikk, men har vel ingen norske våpen med.3. En hel del eks av NST, bl.a NST 1, der C. M. Munthe har en artikkel 'Norske slegtsmerker' med ca 150 sort/hvit tegninger av 'norske' våpen.4. 'Heraldisk tidsskrift' - her har jeg 19 eks, de fleste kjøpt på loppemarked i København i fjor, for 5 kr stk. Nå er jeg også medlem, og får tilsendt etter hvert.5. Diverse slektshistoriske hefter med segl/våpen.6. Biblioteket i Larvik har Cappelen og Krag sine verker (i gå-avstand).Men jeg mangler slike som Storch, Thiset og Achen. Jeg får vel ta en titt hos antikvariatene, men de er nok dyre.Hvilket verk burde jeg i tilfelle prioritere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du burde prioritere Achens bok fra 1973 supplert med en kopi av Thiset (lån f eks i et bibliotek og kopier selv). Storchs bilder fra 1910 kommer komplett igjen hos Achen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det spørs hvor lenge fotografiene av våpenbildene fra Danmarks adels aarbog blir liggende på nettet, jeg er ganske sikker på at bildenes eier, Dansk Adelsforening, ikke har godkjent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kopierte en gang våpen på nettet over i et Word-dokument. Etter en tid var det bare et stort rødt kryss der bildet tidligere stod. Hvordan er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

En hel del av våpenavbildningene fra Danmarks Adels Aarbog som ses på nettstedet, er så gamle at vernetiden er utløpt - dvs fra 70 år etter opphavsmannens dødsår. Andre er imidlertid av nyere dato. Dessverre er ikke de enkelte opphavsmennenes navn referert på nettstedet. Men såvidt jeg husker er mange av våpentegningene utført av de kjente gravørene, far og sønn Britze.Det var for øvrig da vernetiden for Storcks våpenbok utløp, at Achen utga hans tegninger i sin bok om danske adelsvåpen.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

siden 1973 har vel vernetiden blitt utvidet fra det tidligere 60 år til dagens 80 år, regnet etter opphavspersonens død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Arnstein. Det er fordi Word ikke er et bildebehandlingsprogram. Når du kopierer noe fra nett og setter det inn i et word-dokument, lager du i realiteten bare en «link» til bildet på nettsiden. Hvis bildet på nett forsvinner eller endrer adresse, forsvinner også bildet fra word-dokumentet. Det kan også tenkes at bildet har blitt lagret (enten midlertidig eller permanent) på din maskin, og at enten word-dokumentet eller bildene har blitt flyttet, slik at «linken» mellom dem er blitt brutt.Poenget må i alle fall være: Skal man lagre bilder fra nett, lagre dem som de er - som bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men da vil vel kanskje det samme skje dersom jeg stryker et bilde på mi maskin - i forhold til det jeg har lagt inn på Picasa Webalbum - at bildet vil bli borte?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Gjeldende norsk lov om opphavsrett til åndsverk har i § 40 bestemmelse om at opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er nettopp kommet tilbake fra en tur til St. Petersburg. Der så jeg bl.a. det berømte bildet 'Litta Madonna' av Leonardo da Vinci (madonna med barn). Under dette fant jeg to våpenskjold. Det gikk litt fort i svingene, og det som stod på fedrene side, fikk jeg ikke tatt bilde av, men det som stod på mødrene side legger jeg inn et bilde av - som en kuriositet.I mellomtiden har jeg fått inn mange interessante våpen som jeg skal legge inn etter hvert. Men jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med følgende:Noen av disse bildene har jeg mottatt som Adobe-filer. Så vidt jeg kan forstå, må jeg først printe ut disse, for så å skanne dem på nytt, for å få dem i jpg-format (slik at jeg kan få lagt dem inn på heraldikk-sida).Er det en enklere måte å gjøre dette på?

bilete3491.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hvis du har Adobe Writer can du kopiere dem direkte ut fra dokumentet så vidt jeg vet. Dersom du bare har Adobe Acrobat Reader ville jeg tro det beste ville bli og ta ett skjermbilde (print screen tasten, dersom bildet får plass på ett skjermbilde) og så lime skjermbildet inn i Ms Paint eller Photoshop dersom du har det og klippe det til slik at bare bildet gjenstår. Jeg vil tro at dersom du skriver ut bildet og scanner det vil det miste mye av kvaliteten dersom du da ikke har en utrolig god skriver.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ble i sommer lagt ut ei stamtavle (med våpen) for Christopher Orning. Er det noen som kan hjelpe meg å finne tilbake til debatten der den ble lagt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fikk en flott 'startpakke' av Hans Cappelen - tegninger fra Nicolas Berghs våpenbok.Har også fått tillatelse til å benytte de som er lagt inn i webdebatten i sommer av Arne Kvitrud, men har litt problemer med å finne tilbake til alle disse. Jeg har f.eks. bilde av stamtavla til Christopher Orning, men mangler referansen.http://heraldikk.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.