Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Arnstein, jeg har oppklart saken i et epost til deg. Første og siste Smør-våpen tilhører Tjerne-ætten, Tord Torgunnson med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det.Da har jeg lagt inn en ny serie fra Tore, 7 hentet fra Fru Birgitte Knudsdatter Seeblads (norske) Vaabenbog, og 2 fra Axel Urnes Våbenbog (det ene er Tordenskjold - som jeg la inn tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så et nytt fra Hans. Det er slektsvåpenet til Krefting. Er de ikke vakre? Dette blir nesten som å samle på frimerker - eller aner, og er med på å tilfredsstiller samlemanien min, som hele tiden ligger der som en arv fra steinalderfolket: Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå i helga tok jeg bilde av et gammelt krumkakejern hos datter mi i Oslo. På forsiden står: 'Drammens Jernstøberi nr. 12'.Hører dette hjemme på ei side om heraldikk, eller blir det litt på siden?

bilete3571.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Dette synes jeg bør med på ditt nettsted, fordi det viser praktisk bruk - som ren dekorasjon - av den norske løve i riksvåpenets modell av 1844. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Er dette under en variant av våpenskjoldet til familien Anker i Norge? Jeg har sett dette også andre steder i Halden, men dette er fra en gravplate etter Elen Margrethe Anker f. Stang død 18.12.1802. Hun hadde vært gift med Niels Anker f. 1735 (Sukker-Niels kalt i byen).Gravplate er dessverre tilklina av fuglemøkk.Takk til Arnstein og dere andre som gjør heraldikk spennende!

bilete3583.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flott, Liv!Har du tatt bildet selv, og får jeg i tilfelle legge det inn?Herman L. Løvenskiold har funnet (i RA) et en familie Anker førte anker med 3 piler gjennom ringen. Jeg tror vi ser bakenden av tre piler over ringen, og forparten under ringen. Denne hadde anker i svart i et rødt skjold med piler i gull.Løvenskiold nevner også at ei slekt Anker hadde bord med nagler rundt skjoldet, slik vi ser her.Han sier videre at ei slekt Anker førte 1 krone (på hjelmen).Videre nevner han at ei slekt Anker hadde skjoldholder som var 1 tilbakeseende bjørn (som vi ser til heraldisk høyre på bildet - kort hale) og en tilbakeseende ulv (til heraldisk venstre - lang hale).Her finner vi det eneste vi foreløpig har liggende inne når det gjelder Anker: Lenke . Her er det i tillegg til krone, også vesselhorn og stjerne på hjelmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Bildet har jeg tatt selv, og det er bare og legge det inn. Jeg kan bekrefte at det er tre piler du ser. Takk for informasjonen!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Ja, dette er våpenet til den norske slekten Anker som ble adlet av unionskongen. Slektsmedlemmer har brukt flere varianter av våpenet, både med en bord rundt anker & pil, rangkrone i stedet for hjelm over skjoldet, med eller uten skjoldholdere osv. Grunnmotivet anker & piler stammer fra våpenet til en svensk adelsslekt med et lignende navn, men det er ikke påvist noen slektsforbindelse mellom den norske og den svenske slekten. Slik kopiering av våpen på grunn av helt tilfeldig navnelikhet, forekommer - ikke minst på 1700- og 1800-tallene etter at det var utgitt bøker med disse våpnene. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De tar jeg gjerne i mot. Adressen er litt 'kamuflert' til venstre på oversiktssida, der jeg har skrevet: heraldikk at arnsteins net (for å unngå spam). Men mer i klartekst, er det: heraldikk(krøllalfa)arnsteins.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fint Arnstein. Er det noen som har noe formening om hvilken slekt som kan ha brukt et slikt signet? Det har forresten en ende til som sikkert Arnstein også kommer med snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...det ene er vel kanskje den enden du etterlyser. Vær obs på at signaturen ikke bare er speilvendt, men også opp/ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den med signaturen er i andre enden av signeten med det første våpenmerket. Signeten er hul inni der det trolig ble oppbevart voks. Om den er opp ned, så går det vel an å snu bildet 180 grader? Klarer du å tyde figurene i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg prøver meg på å tyde bildene av signetene. Det første signetet synes å ha et Monrad/Monrath våpen (halvmåne, bjelke og hjul). Det neste er initialer med gotiske bokstaver som synes å være J.P over en slange og under en flygende fugl (due?), når jeg ser i speil og opp/ned.Det tredje har jeg litt vanskelig for å tyde: er figuren en gående hund, en hest med noen på ryggen eller noe annet ? Skjoldet er omgitt av to palmegreiner og har øverst en krone med perler på kronringen. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tusen takk til Hans. Dessverre vet jeg ikke om noen av slekten Monrath som kunne ha eidd dette signetet. Som sagt er initialene sammen med slangen og fuglen i andre enden av signetet der motivene er halvmåne, bjelke og hjul (skipsratt?). Fuglen synes jeg ellers ligner mest på en svane.Også jeg synes figuren i det tredje bildet ligner mest på en dyrefigur. Jeg mener å ha sett en beskrivelse av våpenet til slekten von Koss, men jeg husker ikke hvor, ei heller om den passer med noen av disse. Alt jeg husker er at det skulle være et visst antall blodsdråper som skulle symbolisere at en eller annen forfader hadde blitt såret i en treffning nede i Europa.Kjenner du til andre slekter som kan ha brukt de samme symbolene som Monrath (Monrad). Hva med slange og svane (?). Er disse symbolene knyttet til bestemte slekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Man skal kanskje ikke legge for stor vekt på gjengivelsen av fuglen, men for meg ser det ut som en storskarv.Når det gjelder det siste signetet, hadde det kanskje vært lurt å bruke ei stempelpute og hvitt papir med mykt underlag (gummimatte benyttes i Posten). Da hadde vi kansje fått fram figuren bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.