Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Det spørs om ikke du fikk bingo, Finn. Løvenskiold nevner Pristroph bl.a. slik: 1 slange ved siden av 1 fugl sittende på 1 sten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Da kan vi kanskje gå ut fra at tusenkunstneren John Danielsson Pristrup har vært den siste eieren av signetet. Men trolig har J. Pristrup arvet/fått signetet av noen annen som har brukt det andre våpenmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Viser til lenka under innlegg (141)Er det noen som har noen formening om hva slags figur som befinner seg mellom skjoldet og vesselhornene på dette signetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mellom skjoldets øvre kant og vesselhornene er det en vanlig hjelm, med 'hjelmkragen'/halsen (eller hva det heter) som hviler på skjoldets øvre kant (og som her også nærmest ser ut som en hvilende halvmåne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser at Hans nevner palmegrener på nr 3. Det gjør faktisk også Løvenskiold når det gjelder Pristroph, eller '1 palme med 1 fugl sittende i toppen'. Han skriver også at Pristroph har to palmegrener på hjelmen. Han nevner også fugl på hjelmen, uten at det framgår om disse er på samme våpen.Løvenskiold tar nesten hele tiden for seg bare enkelt-elementer, slik at man aldri vet hvordan det enkelte våpen egentlig var sammensatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har lagt inn lenke til denne debatten på de tre signetene.Jeg vet ikke hvem som var far til John Danielsson Pristrup, men jeg ser at en Daniel Pristrup som døde i Skogn (av alle steder) i 1804, var sønn av Anna Sebastiansdatter With.Når det gjelder With, så sier Løvenskiold bare en ting: 'Mannshoder - 3 i 2.1.' - dvs 2 hoder øverst og ett under (i skjoldet). På hjelmen '1 rangkrone'.At det er ei krone her - øverst, synes ganske sikkert.Jeg drar til fjells i ettermiddag og blir til over helga, så er det noen som sender meg noe, så vet dere hvorfor jeg ikke reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Initialseglet/-signetet med fugl og slange minner meg om Bibelens ord om å være fromme som duer og vise som slanger - lignende seglvåpen finnes fra tidlig 1700-tall i Hans Krag Norsk heraldisk mønstring. Men fuglen på signetfotoet ligner jo lite på en due ....Det er et spørsmål om de to figurene fugl & slange er ment som våpenfigurer eller bare som passende moralistiske symboler til dekorasjon i et segl. Jeg kan for øvrig ikke på sparket huske å ha sett gotiske bokstaver som initialer i segl, som er eldre enn år 1800.Skjoldet med ytre utstyr - her omgitt av palmegreiner og en rangkrone på toppen - har nokså vanlig ytre utstyr. Dette kan innehaver/ eier ha ansett som deler av våpenet, men utstyret kan også være gravørens idé eller ferdige mønster fra før han graverte våpenet. Det avgjørende for våpenets identitet, er hvilke figurer som er inne i skjoldet. Disse er ikke helt lette å tolke ut fra fotografiet. Det ytre utstyret, kronen med perler i stedet for blader og skjoldformen, minner mest om tidlig 1700-talls våpenavbildninger. Se f.eks. Krag No. herald. mønstring.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk både til Arnstein og Hans for informative innlegg.Den enden på seglet som har initialar er nok laget på 1800-tallet ja, slik som Hans antyder. John Danielsson Pristrup (Pristroph) var vel født ca 1820. Han bodde først på Begfall, men flyttet siden til Espvik, en annen gård på Ertvågsøya i Aure. Til slutt ble han boende på et plassrom under den sistnevnte gården, da han solgte Espvik (Hållå). På folkemunne ble han kalt Jo Krokja, da plassrommet eller helst småbruket, kaltes Kroken.John var bl.a. ordfører i Aure en periode. Dessuten var han fotograf og en svært dyktig spillemann. Han bygget seg også et positiv, et instrument som eksisterer og virker den dag i dag.Han hadde ikke barn i ekteskapet, men en fostersønn(samt en uegte datter før ekteskapet). Denne fostersønnen var samboer med den gamle konen som jeg fikk signetene fra. Ingen av de to sistnevnte hadde barn.John Danielsson Pristrup var sønn av Daniel Christiansson Pristrup, der den sistnevnte var en uekte sønn av tollbetjent Christian Schindel ? og Gisken Danielsdatter Pristrup. Sistnevnte bodde på Bergfald hos løytnant Christian Fredrik von Koss, sammen med sønnen Daniel. Gisken og Daniel kjøpte halve Bergfall av Koss (som var barnløs).Dette har vel ikke så mye med signetene direkte å gjøre, men kan kanskje være til hjelp for å spore opphavet. Jeg er nå ganske sikker på at det er John Danielsson Pristrup (f, ca 1820) som har fått laget til enden med initialene JP. Trolig har det stått noe annet på den enden tidligere, for hele resten av signetet er dekorert med de samme 'krusedullene' som vi ser på enden med halvmånen og hjulet (rattet). Bare enden med initialene er uten disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Før jeg drar til fjells i regnet; kan man gjøre slik jeg har gjort her - skisse i full fart etter DAA (uten løvverk), eventuelt legge på litt farger og så legge det ut på nettet? Utgangspunktet for skissen må selvfølgelig opplyses. Men er det lov? Denne laget jeg i løpet av ett min.Våpenet tilhører forøvrig slekten Brockenhuus (som opererte mye i Norge).

bilete3587.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg stjeler ikke idéen til kunsneren, for både skjold, hjelm, blomster og horn har en helt vanlig utforming. Dette våpenet SKAL ellers se slik ut. Det er heller ikke kunstnerens idé. Det som vel kan kalles et kunstverk her, må vel være det såkalte løvverket, som jeg har sløyfet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå fikk jeg tilsendt Danske adelsvåbener av Sven Tito Achen fra Andersens Antikvariat i Glostrup. Det kostet dkk 160 - men så kom i tillegg dkk 110 i porto, tilsammen dkk 270.Dette synes å være et helt ubrukt eksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Apropos Achen, sitter akkurat og ser på en omtale av Universitetet i Bergens Historiske museums samling av norsk heraldikk, m. ca. 8000 avbildninger av våpenskjold og segl, hovedsklig familievåpen og segl fra private og offentlige institusjoner, alt fra middelalder opp mot vår tid, med hovedtyngde i tidsrommet 1650-1850. Av disse hadde man en gang til hensikt å publisere 4000 våpenskjold og merker i en skriftserie kalt Heraldikk i Historisk Museum. Serien skal ha begynt med seglsamlingen, som hovedsaklig utgjøres av Den Grundtvigske Samling, som kom til museet i 1920 (utdrag av notat skrevet av Henrich v. Achen, Historisk museum, Bysamlingen, Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg legger ved scannet bilde av tegning. Slektsvåpenet skal tilhøre en av mine slektsgreiner. Likevel kan jeg ikke huske å ha sett noe slikt slektsvåpen på gården slektsvåpenet skal tilhøre. Tegningen er forside på en skriftlig skoleavhandling.Er det noen som kjenner til det slektsvåpenet eller har sett det?mvh. Kristin S. Aasen

bilete3613.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I henhold til Heraldisk nøkkel av Herman L. Løvenskiold, stemmer våpenet med to slekter, nemlig slektene Junge og Schiørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og Løvenskiold er også i samsvar med tegningen når det gjelder farger; hvite piler i blått felt, tre buer i rødt felt og halv ørn i hvitt felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder hjelmtegn, så skriver Løvenskiold om begge disse aktuelle slektene følgende: '2 vinger opp fra kronen, mellom dem 3 krysslagte, oppadvendte piler'. Her nevnes ingen farger.Når det gjelder JUNGE, så er det også en variant med nagler i stedet for piler, både i skjold og på hjelm. Hjelmtegn: '2 vinger, mellom dem 3 nedvendte nagler'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er et nytt signet - Hirschholm. Der er det også en spennende slektshistorie bak (men den skal jeg eventuelt overlate til andre).

bilete3650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.