Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Cappelen

Det spørsmålet jeg tror er mest aktuelt til innlegg 225, er om kvaliteten på utførelsen av tegningen kan være for dårlig. Hadde det vært en moderne avbildning av et norsk kongesegl, tegnet med så vidt svak kvalitet som i innlegg 225, kunne vi være noe betenkte på å spre dette videre - spesielt fordi det finnes både fotografier og bedre tegninger av seglet.Men denne tegningen viser jo hva som var akseptabelt hos en kjent forfatter og et stort bokverk, i Norge i 1878. Av den grunn kan vel tegningen legges ut på nettet og fortelle sin egen historie? Men boktittel og årstall bør isåfall tas med i bildeteksten, synes jeg.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder STYR/STYHR (uten Lorentzen), så er merket nesten likt, men løva holder ankeret mellom forlabbene (jfr Løvenskiold).Skal vi tro DIS-treff, så synes Styr-slekta å starte i Holmestrand på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg fått 13 interessante bilder tatt i Stavanger Domkirke - fotografert av Arne Kvitrud. Før jeg legger dem inn, skal vi kanskje gjøre et forsøk på å identifisere 'eierne'.Dette første er klart et LYKKE-våpen, men hvem hadde disse initialene i Stavanger på dene tiden? Det finnes på prekestolen, som er fra 1658.

bilete3740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sven Tito Achen skriver følgende om dette våpenet: 'Lykke 'Lykke(Munk)'. Firdelt af hvidt, hvori et sort tandhjul ('møllehjul'), og rødt, hvori en hvid bjælke med grøn vinranke. På hjelmen et sort tandhjul mellom to vesselhorn, røde med hvid bjælke med grøn vinranke.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal legge ut to til, som også er fra prekestolen. Her det første, og da tror jeg at jeg allerede nå kan si at dette er Henrik Below. Han var gift med Johanne Lykke, jfr bildet over.

bilete3741.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...han var også gift med Pernille Qvitzow, som også finnes på prekestolen. Hva de gjorde i Stavanger, vet jeg foreløpig ikke.

bilete3742.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk.Jeg legger inn et nytt, der 'eier' er kjent. Arne Kvitrud skriver 'Epitafi fra 1661 Anna Christensdatter Trane'Det står VIGILATE ETORATE. Vigilate er kanskje 'årvåkenhet' - ut fra det liknende engelske ordet som benyttes når det gjelder trane med stein i foten. Her ser det forresten ut til at steinen mangler. Men hva betyr ETORATE?Tranen står på en fot og vokter mens resten av flokken sover. Sovner han og mister steinen, vil han våkne med en gang.

bilete3743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Et Trane-våpen til. Dette er iflg Kvitrud Elisabeth Christensdatter Trane. Hjelmmerket er litt spesielt. For meg ser det ut som et lårbein, men dette må jeg sjekke nærmere.

bilete3746.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg går videre, men er det noen som har kommentarer på gamle innlegg, så er det fint.Her legger jeg inn (fortsatt innsendt av Arne) et som tilhører Matias Tausan. I Heraldisk Nøkkel av Herman L. Løvenskiold, nevnes ikke Tausan med villmann, men med en fortuna som står på ei kule, og en hjort som springer fra tre.

bilete3748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det viste Tausan-våpenet er fra et epitafi i Stavanger Domkirke. Der er også merket til to ikke navngitte hustruer av samme Tausan. Her er det ene, et jakthorn og ei rose.

bilete3749.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og merket til den andre hustruen. Er det noen som vet hvem Matias Tausan var gift med? Epitafiet der merkene forekommer er fra 1676.

bilete3750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tar med et Tausan-våpen til. Om dette skriver Arne: Mette Matzdatter Tausan gift med Severin Franzen - epitafi fra 1674.Dette må da være hun som Per Nermo skriver følgende om: Mette Madsdtr Tausan 1647-1671, gift med Søfren Frantzen Hegelund Brunsten.Det er vel sannsynlig at Mette er datter av Matias (innlegg 240) (jeg finner ellers ingen far til Mette ved å søke på nettet).

bilete3751.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er synd at våpenet til denne Severin (Søfren) Franzen (Hegelund Brunsten) er blitt så uklart, men her er det. Det ser ut til å være en stokk eller grein med tre eikenøtter - både i skjold og på hjelm.

bilete3752.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Kan noen kyndige innen heraldikk uttale seg om vedlagte kommunevåpen for Rødøy. Selv synes jeg det er lite vakkert, men holder det mål rent heraldisk?Mh Trond Aakvik

bilete3756.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

A-ha - det skal være to ord - takk, Astrid!Når det gjelder Rødøy-løva, så har den en usedvanlig lang hale, men ellers har jeg ingen kommentarer, for jeg er da heller ikke så kyndig på området. Men den holder sikkert mål rent heraldisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ut til at dette refererer seg til Jesus og disiplene i Getsemane. Jesus ba dem våke med ham,men alle sovnet. Da sa han: Våk og be at dere ikke faller i fristelse. Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til innlegg 247 og bemerkningen om den usedvanlige lange halen, så vises det til vedlagte innslag i Meløyavisa av 8. november. Mh Trond Aakvik

bilete3757.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Astrid: I dag er det vel heller slik at kjødet er mer enn villig, for ånden er blitt så skrøpelig!Trond: Da traff jeg godt når det gjaldt halen, men dårlig i forhold til skrivemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.