Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Jeg vet ikke hvilke regler en har valgt å bruke, men det ser ut som om regestene bruker 'sson' og ikke 'sen', 'son' eller 'søn' i slutten av ordene. Det er sikkert greit på dokumenter skrevet på gammelnorsk - ca til 1400. I nyere dokumenter er det etterhvert stadig økende fordansking av skriftspråket og da er jeg ikke sikker på om det er rett å normalisere til 'sson' for alle personer og i alle samfunnsslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det nå avviklede Norsk språkråd hadde for ca 15 år siden (minst) en anbefaling om å normalisere til --sson og -dotter for alle personer inntil ca 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (275). Munthe viser til lang rekke dokumenter. 'Dipl.' i Rigs-Archivet og hos Holck sier han ikke noe mer om. Dokumentene i Arni Magnussons samlinger er: Fasc 22 nr 7, 11 og 12 + Fasc 24 nr 12 + Fasc 25 nr 1 + Fasc 35 nr 8, 9 og 19. Han opplyser heller ikke om dateringen for dokumentene.Sjekker vi tekstene på et enkelt dokument ser vi: (Lenke) her sies det: 'Efter Orig. p. Perg. i Dipl. Arn. Magn. fasc. 35. No. 8. Seglene mangle.'. Det er mulig at Munthe har listet alle de diplomer han kjente om Erling Einarsson. Enten det eller så hang seglet på, da han tegnet det av, men var borte da avskriverne til DN så diplomet.Så en må nesten se gjennom DN der Erling Einarsson er omtalt og sjekke om seglmerkene er bevart. Så sjekke om de står på lista til Gerhard Munthe. De som er bevart har nok da Gerhard Munthe lagt til grunn for sin tegning. Hadde det vært avvik ville han slik han har gjort noen ganger, ha laget to tegninger. De ville da hatt to nummer i lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Huitfeldt-Kaas H J : Norske Sigiller fra Middelalderen.Er den gammel nok til å kunne kopieres og legges ut - dvs fra 70 år etter opphavsmannens dødsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Arne for utgreiinga i (280).Eg undrast på når om lag Munthe laga desse teikningane, og når det gjeld Arni Magnussons samlinger, så er vel alle brev i den samlinga no kome inn i DN, eller....?Det er ingen bevarte segl som tilhøyrer nokon Erling Einasson i DN etter det eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Når det gjelder den lange listen med navn, hentet fra kaptein Munthes publiseringer i Samlinger (etc) bd III og IV, trenges det ofte mer enn en ren normalisering.Eksempelvis er nr. 1 på listen: 'Jon eller Jønnes Aborsøn nevnt 1336-1347 – kilde professor Lundh' et klart døme på vanskeliggjøring av patronym. Det dreier seg om Jon/Jöns Ossursson. Se for øvrig seglbeskrivelse i NS om ham. 'Aborsøn' er feil for 'Aszorsøn', altså er skillings-s'en eller ortografisk mer korrekt 'sz' oppfattet som en 'b'.Ingen navn hos Munthe kan ikke benyttes ukritisk uten å samtidig sjekke mot Norsk Sigiller og Regesta Norvegica. Dog er det ikke alltid jeg synes RNs valg er like heldige. De er heller ikke konsekvente for enkelte navn før og etter Svartedauden.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Finn (284):Samlinger (til det Norske Folks Sprog og Historie) kom ut i årene 1833-39. Bd. III og IV er vel fra 1835 og 1836, om jeg ikke har forrykket dette med 1 år. Ofte er gjengivelsene i plansjene hos Munthe bedre enn i Norske Sigiller. I NS er tegningene av Eilif Petersen fullt ut brukbare, mens Haakon Thoresen sine har for mange grånyanser til at disse fremstår som fullgode rent visuelt.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Thord kan endres til Tord, Alf til Alv, Olaf til Olav, Paal til Pål, Thomas til Tomas, Arneson til Arnesson, Sigleif til Sigleiv, Serqvir til Serkve, Arnulf til Arnulv, Thorkel til Torkjell eller Torkell, Asbjøn til Asbjørn (Hadeland, så der går det vel an), Thorbjørn til Torbjørn osv med navn som har Th-, Asulv til Åsulv, Gunolf til Gunnolv, generelt f omgjøres til v der hvor lyden tilsier det, Boden må være feil for Goden, Bardar les Bård, Gare må være Gard, Bjarna til Bjarne, Risse må være feil for Nisse, osv osv, det er mye å ta fatt i i listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Byvåpenet (over) pryder søppelkassene i Puerto de la Cruz.Neste gang du er ute og reiser, se om du finner noe interessant for heraldikk-debatten. Jeg fant på ei Kanari-øy (av alle steder) flere interessante heraldiske motiver. Her skal jeg bare legge inn ett. Den fant jeg i hovedkirka på Plaza Iglesia midt i byen. Det er ei vakker marmor gravplate med følgende spennende inskripsjon:Sepulrura de Dn. Bernardo Walsh alias Valois Y de Da. Francisa Fitz=Gerald alias Geraldin Su Muger, Y de Sus Heredos Patronos defta Capilla de St. PATRICIO - ANNO de 1713Jeg kan ikke spansk, men jeg antar at Dn. betyr DON og at Da. betyr DONNA, at 'Y' er 'og' på norsk.

bilete3955.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Har jeg sagt A, så får jeg vel si B. Her er kirka som inneholder gravstenene etc som jeg har vist over her. Samtidig med at vi var der (forrige uke), luftet de en helgen (Maria?). Det gikk et langt tog fra kirka gjennom store deler av byen og tilbake igjen - med helgenen først. Folk gikk med tårer i øynene, og jeg satt på en fotauskafé like ved kirka og kunne ta dette bildet. For meg blir denne helgendyrkelsen litt uvirkelig og merkelig.For noen år siden var jeg på en kultur-tur i Sør-Spania. Der var Hanna - Marias mor (som jeg aldri hadde hørt om før) - nesten mer dyrket enn Maria.

bilete3957.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og det sier JEG, som er etterkommer av to munker - ja, for all del, de hadde seg ikke med hverandre! De ble reformert og så formerte de seg.Jeg flyr rundt og tar slike bilder mens min (absolutt) bedre halvdel ligger og soler seg. Jeg hater sololje og sand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Per Nermo

(Arentz/267:) Biskop i Stavanger, Christian/Christen Madsen Tausan (død 1680) må vel heller ha vært g. 2. gang (ikke 1.) m. Mette Hansdatter, begr. 11 mars 1679. Hans første kone Anne Jæger døde såvidt jeg vet i 1639.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(267:) Jeg har sett sogneprest i Skjold, Søfren Frantzen Hegelund Brunsteen (død 1683) ført som mulig sønn av en 'Frantz Hegelund', som kan ha vært sønn av borgermester i Viborg 1614-1622, Christen Sørensen Hegelund (død 1644) og hans første kone Elle Gundesdatter (død mellom 1604 og 1617). Men 'Franciscus Sev. Alburgensis' høres vel så plausiblet ut .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Danske Steen Thomsen skriver på sin webside: Jeg har tegnet nogle hundrede adelsslægters våben i lille størrelse, danske, norske, nordtyske. Det er i alt 299 våpen som han har lagt ut her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

(296) Steen Thomsens tegnede adelsvåben Coats of armsVåbenet for slægten Krag 'i Jylland' - der var også sjællandske Krag'er.Jeg minner om Våbenet for slekten Krag i Bergen som ikke vites å være dekket av begrepet ”Krag” på en foreliggende VåbenlisteSimon Jacobsen. Född omkring 1490. Död før 1562 (H. S.).N S T Bind I side 229. Gamle ætter i Sogn. av Henning Sollid¥'Slegten Krag er en av de gamle norske adelsslegter som gjennem geistlig stand overlevet det 16. århundrede. Den første mann av slegten er Simon Jakobssøn Krag, raadmann i Bergen i 1550 aarene og død før 1562. Han førte slegtsvaabenet, 3 halvmaaner over en bjelke, og bokstavene S. C. (Simon Crag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.