Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Så foretok jeg en forespørsel til Randi Rostrup om Trane-våpen, og nå ligger det også 7 slike her! Dette blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Viser til innleggene 170-174.Arnstein R. og Tore H. V.: Takk for deres svar! Tore H.V.: Jeg uttrykte meg litt feil. Jeg mente 'tilhører slektsgreinen, ikke 'tilhører gården'. Arnstein R.: Har slektene Junge og Schiørn noen slektsforbindelse? Kan du fortelle meg hva som er beskrevet om slektsvåpenet til Junge og til Schiørn, altså bakgrunnen for slektsvåpenet på den måten som er greiest for deg? Jeg vet jo ikke hvor mye som står beskrevet i 'Heraldisk Nøkkel'. I Norge er det noen få Schiørn-slekter. Derfor er det fint å vite historien/bakgrunnen, så jeg får avklart om det er min Schiørn-slekt slektsvåpenet tilhører.Mvh. Kristin S. Aasen (Schiørn-etterkommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Løvenskiold holder seg strikt til beskrivelser av våpen, og det er nok ikke mer å hente der når det gjelder selve slekten. Han baserer beskrivelsene på segl han har funnet i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom vi bytter ut de tre heraldiske liljene med tre nedadvendte eikenøtter, klaffer våpenet med ei slekt som Løvenskiold kaller 'Sisseniere'.Legger jeg inn dette navnet i Google, får jeg null treff.Jeg ser at det var en av slekten Sissener som eide Thomb i Råde, men Løvenskiold har Sissener med en halv hjort, skråbjelker med stjerner og på hjelmen 1 krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Arnstein R.!Viser til innlegg 178. Takk for ditt svar.Jeg lurer på om du vet om steder man kan lese mer om bakgrunnshistorie til slektsvåpenet til Schiørn-slekten og til Junge-slekten?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Våpenet i innlegg 179 er opprinnelig dansk adelsslekt von Sommerhielm, Achen side 367: adelsbrev av 1764 for far til norsk statsminister Mathias Leth Sommerhielm død 1827 som slektens siste mann. Våpenet har skjold delt av blått og rødt med i 1. felt tre sølv liljer og i 2.felt en gull krone. På hjelmen en adelig rangkrone og med hjelmtegn en gullstjerne mellom to rustningskledte, naturfargede armer med stålhansker.Fargene rødt og blått ses som skraveringer vannrett og loddrett på det ensfargede relieffet. Mon tro om relieffet også var malt og om det finnes fargerester? Hjelmen er bøylehjelm og synes å ha antydninger til et bevegelig visir i synsspalten. Hjelmkledet i en form for akantusstil som går igjen i hjelmens halskrage. Dette er tegnet annerledes av Storck hos Achen. Vi kan merke oss her at det er avbildet et hjelmklede, fordi en del våpen avbildes uten hjelmklede på 1800-tallet. Hjelmkledet kommer imidlertid ikke fra hjelmens isse, men fra et punkt bak hjelmens hals. Hjelmen synes ikke å ha halssmykke (i motsetning til på Storcks tegning hos Achen). Skjoldformen er formet firkantet med klamme nederst, og det har en ramme rundt som nok bare er en dekorasjon og neppe en tilsiktet variant av adelsvåpenet. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

181 Kristin: Jeg vet nok ikke noe mer om Schiørn og Junge.182 Hans: Takk! Nå fant jeg det, både hos Storck (fortsatt på nettet) og Achen (som jeg jo har anskaffet, men som jeg ikke tenkte på :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg lagt inn 11 nye seglmerker fra Arne Kvitrud. Ta f.eks. en titt på dette, som det er satt et spørsmålstegn ved. Er det Jon Teiste eller Jon Thomessøn? [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02/photo#5124790547225623682>Lenke .Se også dette Orning-merket. Hvem tilhører det? Lenke ...eller Orm 1590 - hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er vel Rigsarkivets segltegninger som er fotografert. Fotografen Kvitrud burde kanskje opplyse nøyere hva som er fotografert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager, min feil. Jeg glemte å legge inn på det antatte Teiste-seglet at det er hentet fra Riksarkivet - Kildeskriftavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 184 3 avsnitt Orm 1590Jeg vil gjerne vite hvilket diplom det gjelder, kanskje A. Kvitrud har flere opplysninger om diplomet? Det står Odland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Jeg kan ikke se at jeg har dokumentet, men jeg har et par andre avtegninger av de samme seglmerkene. De er signert fra 1954, så jeg tror ikke jeg kan legge dem ut uten videre.Orm-seglet er der oppgitt å tilhøre Elline Erichsdaather thill Kierrelannd. Om dokumentet er det opplyst at det er fra 31.7.1590 og tilhører Thorbjørn Aadland, 'Stord 3'. Det var 10 papirsegl. Orm-seglet var nummer 6. Resten var 'blinde segl'.Orning-seglet er der oppgitt å tilhøre Otte Thammesønn thill Wattne. Dette er segl nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant da ut litt:'Wii effterne Claffuis Biilde høffuitzmandtt paa Bahuss ridder Danmarckis riigis raadt och koninglig maiestatzs koning Christian koning Fredericks søns fuldmectuge indskickede i Norie Tore Rodtt høff-høuitzmand paa Bergnhuss Gottorm Nielsen i Bergenn Hans Bagge paa Steg och Niels Clauitsenn i Staffuangher laugmendtt kiennes oc giøre...osv'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Arnstein R.!Jeg spør ikke om du vet noe om slektene Junge og Schiørn, men om du vet om (nett)steder eller litteratur der jeg kan lese om slektsvåpnene til de to slektene eller noe lignende. Mer å lese om enn det er i 'Heraldisk nøkkel' ang. slektsvåpen.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo, vent litt - S T Achen har Junge, men med et litt annet våpen. Han skriver: 'Firdelt av blåt, hvori tre krydsede hvide pile, og rødt, hvori tre gule flitsbuer. På hjelmen en krone og tre hvide pile mellem to hvide vinger. Adelspatent 1731 for Severin Junge til Sonnerupgård m.m.: slægten uddød 1759 med hans søn Caspar Junge. Se NDA side 139 og DAA 1923 side 476'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg får 73 treff ved å søke på Schiørn i DIS-treff. Den eldste ser ut til å være Jon Schiørn nevnt i Skedsmo i 1755. Du kan jo ta kontakt med noen av dem som har lagt inn Schiørn der. Er du medlem av DIS, så får du opp maildresse til de som har lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.